En ny stor banegård ved Årslev og hurtig letbaneforbindelse direkte til og fra Aarhus Midtby. Det vil opfylde Togfondens ønsker om hurtigere tog gennem Jylland og samtidig give århusianerne en banegård, der er meget lettere at komme til end den nuværende, mener interesseorganisationen Sporjylland.
Søndag udløb fristen for at komme med høringssvar til Banedanmarks forslag om en ny toglinje mellem Hasselager og Hovedgård. Planen møder stor modstand i Solbjerg-området, og også interesseorganisationen Sporjylland har meldt sig med et høringssvar:
Læg nye spor langs med E45 fra Lyngby til Hørning og byg en ny stor banegård ved Årslev. Hvis lyntoget til og fra Aalborg kan nøjes med at stoppe i Årslev, i stedet for at skulle ind omkring Aarhus H, kan køretiden skæres med omkring 16 minutter, vurderer Sporjylland.
Organisationen sammenligner tidsbesparelsen med de cirka seks minutter, man regner med at kunne spare ved at anlægge nye spor ved Solbjerg – og opfordrer Trafikstyrelsen til at undersøge det nye forslag grundigt, før man beslutter at gennemføre dette projekt.
”Desuden vil strækningen langs motorvejen kunne krydse letbanen fra Aarhus H til Harlev. Det vil være oplagt at lave en alternativ banegård, hvor disse to jernbaner krydser hinanden. Et sådant knudepunkt vil være let tilgængeligt for samtlige motorvejstilkørsler i Aarhus-området og med mulighed for at komme til at parkere sin bil. Til glæde for 265.000 århusianere og mange flere i hele Østjylland”, har en af hovedmændene bag Sporjylland, Jørgen Christensen, tidligere skrevet.
Letbanen bør gå direkte ind til centrum
Han ser en række store fordele ved en sådan løsning:
• En ny station i Årslev vil være let at komme til i bil fra byer som Silkeborg, Herning og Grenå
• Trængselsproblemerne ved Aarhus H vil kunne afhjælpes
• Togtiden til Randers og Aalborg vil blive væsentligt forbedret, blandt andet fordi toget kan køre betydeligt hurtigere på denne nye strækning
• En ny linjeføring fra Aarhus til Silkeborg er i forvejen i støbeskeen. Denne linje kan senere umiddelbart anlægges i forlængelse af en letbaneløsning ud til Årslev
Han erkender ulempen for de godt 65.000 mennesker, der bor inden for ringgaden, som så vil skulle tage letbanen ud til Årslev. Men han sammenligner dette antal med de over 300.000 mennesker, der bor i Aarhus-området, hvoraf de fleste vil få lettere ved at komme til en nyanlagt togstation.
Han understreger, at den nævnte løsning kræver, at letbanen ikke som planlagt føres op gennem Gellerup og Hasle, men kan gå via den nuværende linjeføring direkte ind til centrum via Brabrand og Åbyhøj.
To skeptiske trafikministre
Tankerne om en ny togstation i Aarhus Vest er på ingen måde ny. Blandt andet bakkede Jyllands-Posten op om forslaget allerede i 2014, især begrundet i argumentet om bedre trafikforhold.
Jørgen Christensen fra Sporjylland har tidligere skrevet om forslaget i en række læserbreve, og han har også været i dialog med flere trafikministre om sagen. I det sidste af en række svar fra daværende trafikminister Magnus Heunicke (S), skriver han blandt andet:
”Som det fremgår af de (tidligere) fremsendte svar, så skal de fleste togpassagerer ind til Aarhus. Hvis man flyttede banegården uden for byen, ville de fleste togpassagerer få længere rejsetid ”fra dør til dør”.”
Heller ikke nuværende trafikminister Ole Birk Olesen er forslaget venligt stemt. I et brev d. 23. januar 2018 skriver han:
”Banedanmark har vurderet, at fordelene ved en alternativ jernbanelinjeføring langs E45-motorvejen mod Aarhus er beskedne og mindre end ulemperne. Jeg noterer mig endvidere, at forligskredsen heller ikke har bedt om at få linjeføringen langs E45 undersøgt i VVM’en. På denne baggrund er der ikke arbejdet videre med E45-alternativet”.
Det bremser dog ikke Jørgen Christensen og organisationen Sporjylland, hvor man fortsat mener, at togspor langs E45 og en banegård ved Årslev er en rigtig god idé. I høringssvaret opfordrer man trafikministeren og Trafikstyrelsen til at undersøge denne løsning grundigt, før man endeligt beslutter sig.