Brabrand Erhvervsforening støtter Aarhus Kommune i udviklingen af erhvervsområdet omkring Edwin Rahrs Vej og et nyt erhvervsområde ved Framlev. Desuden peger foreningen i et høringssvar til Aarhus Kommune på stigende trafikproblemer især på Silkeborgvej i Brabrand. Du kan læse hele svaret her.
Brabrand Erhvervsforening har læst forslaget til Temaplan for Erhvervsarealer med interesse og vi hæfter os primært ved følgende:
Områder til transportvirksomheder / virksomheder med stort arealbehov
Det er positivt, at der sættes fokus på Framlev området som lokaliseringsmulighed for virksomheder med stort arealbehov, herunder transportvirksomheder. Området ligger tæt på det eksisterende område ved Årslev – og en udvikling af området i Framlev vil kunne skabe en synergi effekt for hele området.
Udvidelse af Årslev Transportcenter/Logistikparken i sammenhæng med Framlev området bør have stor fokus, idet Aarhus de sidste år har tabt stort til Taulov området. Logistikparken er efter kun 10 år tæt på at melde ”alt udsolgt”
Området ved Framlev ligger logistisk godt og vi ser det særdeles velegnet til transport og produktions virksomheder.
Vi ser det dog yderst nødvendigt at byggemodningsprocessen fremskyndes således at kommunen kan tilbyde eventuelle købere en reel grund – vi frygter at mange interesserede ikke kan afvente en ”first mover” proces som beskrevet i temaplanen og en deraf følgende politisk proces samt byggemodningsproces – det vil for et flertal være alt for besværlig og derved øge risikoen for at de vælger at placere deres virksomhed udenfor Aarhus kommune.
Fortætning og modernisering af ældre erhvervsområder
Brabrand Erhvervsforening ser positivt på, at erhvervsområdet omkring Edwin Rahrs Vej/Sintrupvej/Holmstrupgårdsvej er udpeget til ”case område” for udvikling og modernisering. Det er endvidere positivt, at området planlægges fastholdt som et ”rent” erhvervsområde, da det vil have stor betydning for tiltrækning af virksomheder til området.
Der ligger et stort uudnyttet potentiale i området – og med den unikke placering tæt på god infrastruktur samt omkringliggende natur, herunder True Skov, som er under markant udvikling – kan der skabes nogle spændende erhvervsmiljøer.
Vi vil gerne appellere til, at Aarhus Kommune går forrest i dette arbejde og faciliterer en proces, hvor ejendomsudviklere inviteres ind til drøftelse om områdets muligheder.
Vi har tidligere påpeget problematikken omkring lastbil parkering i området. Der er således en stigende tendens til at lastbilchauffører parkerer deres lastbiler ulovligt langs vejene i kortere eller længere tid – i specielt erhvervsområdet omkring Sintrupvej /Edwin Rahrs Vej.
Dette er problematisk for virksomhederne i området, da det mindsker udsyn og der derved opstår trafikale farlige situationer.
Et parkeringsforbud vil dog ikke være løsningen, da lastbilerne oftest kommer i et ærinde og har behov for parkering.
Der er derfor behov for nogle offentlige P-pladser forbeholdt lastbilerne – evt. med ordnede toilet- og sanitetsforhold, så dette ikke sker i områderne omkring virksomhederne.
Placering af sådanne offentlige P-pladser bør ligeledes ind tænkes i området ved Framlev og allerede nu afhjælpe et dagligt problem.
Infrastruktur
Infrastruktur og mobilitet er to meget vigtige parametre for erhvervsudvikling og områders attraktivitet – det gælder naturligvis også i Brabrand.
Der er markant stor belastning på indfaldsvejene til og fra Brabrand i myldre trafikken såvel morgen som eftermiddag. De mange arbejdspladser i området – specielt i Logistikparken – tiltrækker mange bilister, som benytter sig af skjulte ringvejsforbindelser og de mindre private villaveje til at komme uden om kødannelsen på de større veje.
Silkeborgvej er ligeledes stærk belastet i myldre trafikken og der dannes kø fra motorvejsafkørslen helt ind mod centrum og modsat om eftermiddagen. Der er et markant behov for aflastning af biltrafikken i området, da den stigende trafik er til gene for såvel de gennemkørende billister som beboerne i området.
En udvikling af Framlev området vil medføre yderligere belastning på Silkeborgvej. Og udviklingen af området omkring Edwin Rahrsvej vil med stor risiko betyde yderligere belastning på de mindre veje i området, herunder Langdalsvej.
Vi vil derfor endnu engang påpege vigtigheden af at tage disse trafikale forhold med i planlægningen og udviklingen af nye og eksisterende erhvervsområder.
Brabrand Station / Trinbræt i Brabrand
Vi afventer stadig den igangværende VVM-undersøgelse af Letbanens Etape 2 mod Brabrand. Som beskrevet oven for er der stort behov for kollektive trafikløsninger for at kunne aflaste biltrafikken i området. Det vil kunne sikre en bedre mobilitet og betjening af det stadig stigende antal arbejdspladser i Brabrand.
Det altafgørende punkt er, at en linjeføring af Letbanen eller et alternativ – f.eks. BRT-busser – føres helt ud til Logistikparken eller evt. længere ud mod Framlev – og ikke stopper omkring Stenbækvej som kommunen tidligere har foreslået.
En station vil med stor fordel kunne placeres i Logistikparken – evt. i kombination med et Park-and-Ride anlæg, som kan betjene pendlere fra oplandet.
Det forventes, at VVM-undersøgelsen ligeledes peger på behovet for at genåbne et standsningssted for regionaltogene i Brabrand.
Med det stigende antal borgere og arbejdspladser i Brabrand vil et trinbræt kunne hjælpe på mobiliteten og være en vigtig medvirkende faktor til aflastning af vejnettet. Med en togforbindelse vil afstanden mellem Brabrand og Aarhus C blive reduceret til 6 min.