Kunsten kan sagtens sive med ind i løbet af en skoledag. Det viste Engdalskolen i sidste uge, hvor der i forbindelse med Billedkunstens Dag blev skabt små og store kunstværker ud af aktiviteter, eleverne var i gang med i dansk, tysk, kristendom og andre fag.
Billedkunstens Dag er en årlig anledning til at vise, hvad billedkunsten kan. Men på Engdalskolen besluttede en del af lærergruppen i år at brede arbejdet med billedkunst ud over nogle af de andre fag, eleverne i sidste uge arbejdede med i forbindelse med den såkaldte A-uge.
”Jeg synes, at det er vigtigt at fejre Billedkunstens Dag her på Engdalskolen. Det var i onsdags, hvor vi i år kunne slå den sammen med A-ugen og lave noget kreativt på hele skolen,” fortæller lærer i 1.A, Tina Derving Elmbæk.
Arbejdet med billedkunst gik som en rød tråd gennem alle skolens klassetrin fra 0. til 9. klasse, hvor alle klasser havde mulighed for at integrere kunsten i dansk, tysk, kristendom eller andre fag.
”Vi er en stor skole, så det er vigtigt, at vi en gang i mellem også gør noget samlet. Mange klasser har hængt deres værker op ude på gangene, sådan at de andre elever kunne gå rundt og få en fornemmelse af, hvad de andre klasser har arbejdet med,” fortæller hun.
WC-museum og taskehest
I hendes egen 1.A indledte eleverne med at male en masse firkantede stykker pap sorte, så det var let at skrive ord på dem – som små tavler.
Og så gik de ellers i gang med at finde navneord. Jagten på skægge, skøre, sjove navneord gik ind på hele skolen.
Ballon-regnbue, wc-museum, toilet-billede, taske-hest og vindues-maleri, lyder nogle af de mange kreative bud, der blev malet på papstykker og placeret på væggen uden for klassen.
”Og plante-kælder – det er da et meget godt navneord,” mente en af eleverne, Kaja, da Vores Brabrand sammen med fire af eleverne fredag blev vist rundt på skolen.
”Man kan jo også finde sygt mange navneord på sådan en skole,” kommenterede en af de andre elever, Liva, mens vi gik rundt og så på resultaterne.
”Det har faktisk været rigtig fedt. Jeg kan i hvert fald godt li´, når man går rundt og laver nogle ting på skolen. Og det er også sjovt at se, hvilke ord de andre klasser har fundet på,” sagde en tredje elev, Nana.
Lærer Tina Derving Elmbæk glæder sig over, at eleverne har vist stort engagement i det kreative arbejde med navneordene:
”Der har virkelig været en god ånd omkring arbejdet, hvor eleverne har oplevet at lave projektet i fællesskab. Og jeg synes, at resultatet viser, at vi er en skole, der lever, og at børnene har lyst til at udfolde sig kreativt.”