Rejsebureauet Check Point Travel i Brabrand er en sund virksomhed med 14 ansatte, mange tilfredse kunder og en fornuftig forretning. Eller det var en sund virksomhed. Lige indtil d. 13. marts… Nu kæmper virksomheden for livet – uden at vide hvornår folk vil begynde at rejse igen.
I dag sidder kun de tre ejere og virksomhedens bogholder tilbage i lokalerne på øverste etage i Brabrandhus. De øvrige medarbejdere er sendt hjem med lønkompensation fra staten.
Siden d. 13. marts har der ingen omsætning været. Og der er ikke udsigt til, at det bliver bedre.
”Check Point Travel kæmper for livet”, kunne en overskrift lyde – men det ville være et helt forkert udtryk for situationen. For realiteten er, at virksomheden og dens ejere lige nu intet kan gøre.
”Som selvstændig er det i virkeligheden den værst tænkelige situation. Vi er vant til selv at have indflydelse på udviklingen i vores virksomhed. Her er der intet, vi kan gøre. Det er så frustrerende,” siger Henrik Særmark-Thomsen, der er den ene af tre medejere af Check Point Travel. De to øvrige er John Lau Jensen og Morten Nymann.
Selvom der ikke er indtægter til at lønne dem, er de nødt til at blive på arbejdspladsen. Hvis de modtager lønkompensation, må de ikke arbejde – og der er fortsat en del at gøre i virksomheden.
Omsætningen gik i nul
Det var d. 13. marts, at udenrigsminister Jeppe Kofod gik direkte på tv og ”malede hele verden orange”, som Henrik Særmark-Thomsen udtrykker det: Danmark frarådede unødvendige rejser til alle lande.
Januar og februar havde været fantastiske måneder for Check Point Travel, og de tre ejere glædede sig over, at 10 års hårdt arbejde med at opbygge virksomheden i et hårdt marked var ved at lykkes.
Men fra det øjeblik fik de 14 medarbejdere mere travlt end nogensinde: Telefonerne kimede – folk ville hjem. Hurtigst muligt, koste hvad det ville.
”Samtidig gik vores omsætning i nul. Og den forbliver i nul, indtil folk kan få lov til at rejse igen”, forklarer Henrik Særmark-Thomsen.
Indtil den tid kommer, er Check Point Travel og de andre rejsebureauer dobbelt ramt: Virksomheden har ingen omsætning – og skal samtidig forsøge at tilbagebetale penge til de mange, som har forudbetalt deres rejse.
Derfor kæmper de tre ejere hver dag ved computeren og telefonen for at få flyselskaber og hoteller til at refundere købte billetter og betalte værelser.
”Men de er lige så pressede som os og vil typisk kun give os et tilgodebevis. Men det kan vi ikke bruge til at betale vores kunder med.”
Derfor er der et hårdt træk på likviditeten, og virksomheden nærmer sig tidspunktet, hvor der må trækkes på egenkapitalen.
Men alle virksomheder har da fået hjælpepakker, tænker du måske. Hvad med rejsebranchen? Jo, rejsebureauerne har også fået mulighed for at sende medarbejdere hjem med lønkompensation. Men dertil kommer den helt specielle situation, at virksomhederne ikke har nogen omsætning og samtidig skal skaffe penge til de omfattende tilbagebetalinger.
Har fået tilbud om et lån
”Vi beder ikke om særbehandling, men bare om rimelige vilkår, så vi får en chance for at overleve”, siger Henrik Særmark-Thomsen, som de sidste dage har fået produceret denne video, hvor han forsøger at forklare den komplekse situation i den hårdt ramte rejsebranche. Han håber, at erhvervsminister Simon Kollerup har taget sig tid til at se den.
Er der overhovedet en anden branche, rejsefolkene lige nu kan sammenligne sig med? Jo, festival-branchen måske! Her har staten også lukket for muligheden for at drive virksomhed og tjene penge. Men staten har besluttet at kompensere festivalerne for deres tab.
Rejsebranchen har ikke fået det samme tilbud. Erhvervsminister Simon Kollerup har i stedet tilbudt rejsebranchen et lån. Efter lidt betænkningstid ændrede han dog på ordningen – til det værre:
- Virksomhederne kan kun låne et beløb svarende til kundernes direkte rejseudgift som fly og hotel. Altså ingen lån til at betale de faste udgifter
- Rejsebranchen skal hæfte solidarisk for det samlede lån. Hvis en virksomhed undervejs går konkurs, skal de andre betale.
Og så gælder pakken kun frem til d. 13. april. Ingen ved i skrivende stund, om der kommer en hjælpepakke for tiden herefter.
Som situationen er lige nu, forudser Henrik Særmark-Thomsen stribevis af konkurser. Først i de mindre og mellemstore bureauer som Check Point Travel. Og senere i de store som så hænger på kæmpegælden til staten.
Den største trøst
Check Point Travel sælger hovedsagelig pakkerejser, hvor der gælder helt særlige regler. Blandt andet kan kunderne kræve fuld refundering af de indbetalte penge.
Jo, virksomheden har en udvidet ansvarsforsikring, men hos forsikringsselskabet lyder beskeden, at Rejsegarantifonden skal dække tabene – hvis virksomheden går konkurs.
Og det er da også en risiko, Henrik Særmark-Thomsen erkender eksisterer, og som koster nogle søvnløse nætter.
”Jeg har aldrig troet, at jeg skulle risikere at gå konkurs. Jeg mener selv, at jeg er forsigtig, snusfornuftig og ordentlig. Og jeg synes, vi har en god forretning. Men jeg må sige, at en situation uden omsætning og med refundering af alle de rejser, gør det svært for os”.
”Der er mange mennesker i Brabrand, som handler i den her butik, og de skal nok få deres penge. Det skal de ikke være bekymrede for. Rigtig mange stopper og spørger bekymret til, hvordan det går os. Jeg synes, det er fantastisk, at folk har overskud til at vide den opmærksomhed.”
I Check Point Travel er der stor frustration over, at reglerne for tilbagebetaling hele tiden bliver ændret, hvilket kan give forvirring hos kunderne. Men folk er utrolig forstående, fortæller han.
”I alt det her er det den største trøst, at vi ikke har kunderne på nakken. Det vi slås med, er politikerne, og så at få vores penge hjem.”