Banedanmark er gået i gang med en forundersøgelse af en ny jernbane mellem Aarhus og Silkeborg – blandt andet med stop ved en genåbnet Brabrand Station. På onsdag d. 21. september inviterer Banedanmark til borgermøde om projektet i Harlev Kulturcenter.
Siden borgergruppen Brabrand på Skinner i 2017 samlede både lokale borgere og byrådspolitikere om ideen om at genåbne Brabrand Station, har ønsket fået bred tilslutning, og projektet er en del af det politisk vedtagne katalog over de kommende års trafikinvesteringer i Danmark. Med etablering i 2031.
Både planerne om en kommende letbane/BRT-løsning og en mulig ny jernbane mellem Aarhus og Silkeborg kan påvirke, hvor og hvornår det kan ske. Banedanmark har netop sat gang i den første høring om en ny Silkeborgbane.
I Trafikstyrelsens indledende analyse fra 2016 er Brabrand Station nævnt som et naturligt stop på en kommende Silkeborgbane. Der har dog siden været rejst tvivl, om der med en ensporet bane, der er den billigste løsning, teknisk set er mulighed for, at toget kan stoppe i Brabrand.
Den nye jernbane bliver undersøgt som en ca. 30 km lang enkeltsporet strækning, hvor batteridrevne tog skal køre med en tophastighed på 160 km/t. Planen er, at den nye bane kobles på de eksisterende spor ved Årslev.
”Dette vil kunne forkorte rejsetiden mellem Aarhus og Silkeborg med op til 14 minutter. Dog vil den reelle rejsetidsgevinst afhænge af linjeføringen og om der anlægges stationer på strækningen,” skriver Banedanmark i oplægget.
Mulighed for senere dobbeltspor
I den indledende undersøgelse bliver der gennemført en trafikal analyse, der skal kortlægge togenes krydsningsmuligheder og eventuelle steder, hvor anlæggelse af delvist dobbeltspor kan forbedre betjeningen og punktligheden på den nye jernbane.
Som en del af den indledende undersøgelsesfase, skal de undersøgte linjeføringer vurderes for deres mulighed for en senere opgradering til:
- En hastighed på 200 km/t
- Dobbeltspor
- Elektrificering med køreledninger
- Kørsel med godstog
Først skal alle ideer vendes, og derfor inviterer Banedanmark onsdag d. 21. september kl. 19-21 til borgermøde i Harlev Idræts- og Kulturcenter, Næshøjvej 2F i Harlev.
Alle borgere, interesseorganisationer, virksomheder og myndigheder kan komme med kommentarer og ideer til, hvad der bør belyses, sådan at flest mulige hensyn kan indgå i den videre analyse, skriver Banedanmark i invitationen. Høringsfasen slutter den 16. oktober.
Alle ideerne og forslagene samles i et høringsnotat. Det grundlag vil politikerne herefter bruge til at beslutte hvilke løsninger, der skal arbejdes videre med i en egentlig miljøvurdering.
Brabrand presser på
I Brabrand håber man, at det ikke bliver nødvendigt at vente til 2031, før toget igen stopper i bydelen. Brabrand Erhvervsforening, Brabrand-Årslev Fællesråd og borgergruppen Brabrand på Skinner presser sammen på for at få etableret et trinbræt så hurtigt som muligt.
Repræsentanter for erhvervsforeningen, fællesrådet og Brabrand på Skinner har for nylig holdt et møde med de medarbejdere i Aarhus Kommune, som arbejder med forarbejdet til Silkeborgbanen og letbanen.
”Det var et udmærket møde, og vi håber, at vi kan samles om et godt forslag, der handler om en fremskyndelse af et trinbræt, som vi som et samlet Aarhus kan arbejde på i forhold til landspolitikere, trafikminister og Trafikstyrelsen,” siger Paw Simon Krogh fra Brabrand på Skinner.
Borgermøde om Silkeborgbanen onsdag d. 21. september kl. 19-21 i Harlev Idræts- og Kulturcenter, Næshøjvej 2F, Harlev. Du kan også sende et skriftligt høringssvar på aarhus-silkeborg@bane.dk. Læs mere på projektets hjemmeside.