
Regeringen præsenterede mandag en bred aftale med alle Folketingets partier om infrastruktur, og der er gode nyheder for Brabrand-området. Et af projekterne er en ny jernbane mellem Aarhus og Silkeborg, og der afsættes også 100 millioner kr. til en station i Brabrand.
Artiklen er redigeret mandag kl. 14.15, hvor kommentarer og detaljer i aftalen er tilføjet.
“Der anlægges en station ved Brabrand, som kan styrke den kollektiv transport ved Aarhus og på sigt muliggøre etableringen af et nyt knudepunkt. Der afsættes 8 mio. kr. til en undersøgelse på VVM-niveau og 100 mio. kr. til anlægsfasen.”
Sådan står der i den aftale, som alle Folketingets partier har skrevet under på. Her indgår også anlæg af en ny enkeltsporet jernbane mellem Aarhus og Silkeborg, som muliggør en hurtig togforbindelse mellem Herning, Silkeborg og Aarhus. Projektet har en skønnet anlægsudgift på 2.2 milliarder. kr., og byggeriet ventes at kunne påbegyndes i 2026.
Desværre er en ny Brabrand Station fastsat til først at skulle etableres i 2031. Men det er dog ikke udelukket, at projektet kan fremskyndes. Den lokale arbejdsgruppe Brabrand på Skinner har løbende presset på for, at der ret hurtigt kunne etableres et trinbræt, der så senere kunne udvides til en egentlig station. Men om det sker, vides endnu ikke.
Vores Brabrand spurgte til det må mandagens pressemøde og fik dette svar fra transportminister Benny Engelbrecht på mandagens pressemøde:
“Det er noget af det, der skal undersøges nærmere. Projektet hænger jo sammen med den nye bane, der skal etableres til Silkeborg. Præcis hvordan sammenhængen mellem bane og letbane, afhænger også i høj grad af af lokale beslutninger. Den del, der handler om letbane er jo en reservation, og det forudsætter lokale beslutninger, som ikke er truffet endnu i byrådet i Aarhus.”
Det betyder kort sagt, at Folketinget nu har truffet beslutning om, at der skal etableres en ny Brabrand Station, men hvordan og hvor vil afhænge af beslutninger i byrådet i Aarhus, først og fremmest om letbanens etape 2, der også skal forbindes med en kommende Brabrand Station.
Susanne Lee Jørgensen, bestyrelsesformand for Brabrand Erhvervsforening, glæder sig dog over, at projektet nu er vedtaget:
”Der er tale om et markant løft af Brabrand, når stationen genåbner. Stationen bliver knudepunkt for pendlertrafik, og vi er på vegne af erhvervslivet i Brabrand og det øvrige Aarhus meget tilfredse med, at man på Christiansborg har været fremsynet og ser potentialerne i at genåbne Brabrand Station. Det har vi kæmpet for i mange år og det er en kæmpe sejr,” siger hun.
Et tiltrængt løft
Projektet vil komme mange pendlere til gode og være med til at binde Østjylland endnu bedre sammen, og det glæder det lokale folketingsmedlem Camilla Fabricius (S). Hun er især glad for, at den kollektive trafik med et central stop i Brabrand og biodiversiteten er prioriteret.
“Samtidig afsættes også penge til en letbane til Brabrand, altså et tiltrængt løft af Aarhus vest, som nu kommer til hænge godt sammen,” siger hun.
Hun fremhæver også, at dyr og planters levevilkår også er tænkt ind i planen. Der afsættes nemlig en pulje på 150 mio. kr. til fremme af biodiversitet langs veje og jernbaner.
”Som stor fan af tog så glædes jeg virkelig over, at det bliver nemmere at være pendler, og som en århusianer, der går meget op i vores klima, er jeg især glad for prioriteringerne i den kollektive trafik. Der bor ca. 350.000 mennesker i Aarhus Kommune, og investeringer i trafikken er afgørende for, at deres hverdag fungerer, og at Aarhus og Østjylland er bundet godt sammen”, siger hun.
Vigtigt trafikalt knudepunkt
Også rådmand for Teknik og Miljø, Bünyamin Simsek, er glad for, at både Brabrand Station og en jernbane til Silkeborg er kommet med i den politiske aftale om de kommende 14 års investeringer i infrastruktur:
”Der er afsat midler til at genetablere Brabrand Station, og det betyder, at vi får et nyt, vigtigt trafikalt knudepunkt i det vestlige Aarhus. Jeg glæder mig også over, at man med aftalen styrker den kollektive trafikale korridor mellem Aarhus og Silkeborg. Trafikken på motorvejen mellem de to byer afspejler tydeligt, at vi er et område og en region, der er i stor vækst. Derfor er der behov for en stærk kollektiv forbindelse, som er attraktiv for særligt pendlere, og som vil give os endnu flere muskler.”