Banedanmark har informeret for tilfældigt og spredt til beboerne langs banen gennem Brabrand. Det kom frem på et ”skurvognsmøde” torsdag eftermiddag ved Banevænget, hvor Banedanmarks projektleder Ditte Holst Nielsen lovede, at man nu vil informere bredere ud om projektet ved Stenbækvej og langs Silkeborgvej.
30-40 lokale borgere mødte torsdag eftermiddag op til skurvognsmødet, som Banedanmark havde inviteret til via e-boks til de nærmeste naboer til jernbanen, inden de omfattende renoveringsarbejder går i gang 18. februar.
Mødet foregik udendørs, hvor beboerne samledes omkring Banedanmarks projektleder Ditte Holm Nielsen, som sammen med to kolleger fortalte om projektet og besvarede spørgsmål.
Indledningsvis måtte hun tage imod en del undrende kommentarer og spørgsmål om Banedanmarks kommunikation de sidste par måneder. Tilsyneladende har kun en del af de nærmeste naboer fået besked om projektet, om ændringerne i vilkårene for støj fra projektet og mulighederne for at søge om kompensation.
Ditte Holm Nielsen beklagede, hvis nogle borgere ikke var blevet informeret, og lovede at Banedanmark fremover vil sende information til en bredere kreds.
Forveksling af broer i Brabrand og Horsens
Mødet opklarede også en forvirring om, hvad der rent faktisk skal ske ved broen over banen ved Stenbækvej.
Hidtil har Banedanmark grundigt beskrevet, hvordan skinnerne under broen skal sænkes, sådan at der bliver plads til kørestrømsledninger under broen.
Men i de seneste breve fra Banedanmark stod der pludselig, at broen skulle rives ned, og at der skulle etableres en ny bro.
Borgere, som havde nærlæst brevene, kunne fortælle, at der tilsyneladende hos Banedanmark var tale om en forveksling med en bro over en anden Silkeborgvej – i Horsens!
Projektleder Ditte Holst Nielsen beklagede og understregede, at broen ved Stenbækvej ikke skal rives ned, men bliver forstærket, når sporene bliver sænket.
Arbejdet starter 18. februar
Det er denne forstærkning, der især vil skabe støj i den kommende tid. Arbejdet går for alvor løs fredag d. 18. februar, og i weekenden d. 18.-21. februar vil især støjen fra ramning af spuns kunne høres i store dele af Brabrand.
Som tidligere skrevet på Vores Brabrand tilbyder Banedanmark erstatning eller mulighed for hotelophold til de nærmeste beboere. Nogle har fået tilbuddet via e-boks, mens andre på mødet fortalte, at de intet havde hørt. Du kan dog selv orientere dig om mulighederne via dette link.
Endnu ikke svar fra trafikministeren
På mødet kunne Ditte Holst Nielsen i øvrigt fortælle, at der endnu ikke er kommet et svar fra trafikministeren på Banedanmarks anmodning om at slippe for at skulle leve op til Aarhus Kommunes støjkrav.
”Jeg troede, vi ville have fået den nu, men det har vi ikke. Jeg kan kun sige, at vi håber på at få den snarest muligt,” sagde hun.
Melder I det ud, når I får den?
”Jeg går ud fra, at dem der har fået støjkompensation og mulighed for høring, vil få besked – men jeg kan ikke sige det med sikkerhed.”
”Det kunne jo være, at nogen ikke er oplyst om, at de har ret til kompensation. Så et godt råd: Meld det ud til så mange som muligt”, lød opfordringen.
Den opfordring lovede hun at give videre til Banedanmarks kommunikationsfolk.
Spørgsmål og svar om projektet
Her får du til sidst et overblik over nogle af de mange spørgsmål og svar på mødet, der sluttede efter ca. 45 minutter.
Sættes der master op i forbindelse med det kommende arbejde?
I 2024 og 2025 sættes der master op, så de el-drevne tog kan køre i 2026. De bliver 7-8 meter høje, og der vil være 60-80 meter imellem hvert mastepar,” svarede Ditte Holst Nielsen.
Hvorfor har I så fjernet alle træerne allerede nu?
”Det er fordi, vi skal gøre det på de her på hele strækningen fra Fredericia til Aalborg og gennem 5-6000 private lodseejere. Det forberedende arbejde har foregået siden 2017, og føste gang jeg snakkede med lodsejere herude var i 2018. Så det er et rigtigt stort projekt, der kører over meget lang tid.”
Der har tidligere været en støjskærm på J.P. Larsens Vej. Laver I det igen?
”Nej ikke i forbindelse med elektrificeringsprojektet.”
Bliver der mindre støj, når de nye skinner er lagt?
”Det er det, jeg hører, at folk oplever. Vi har ikke lavet en egentlig støjmåling på det”.
Der er planer om en kommende Brabrand Station. Er det noget I har med i planlægningen?
”Jeg har ikke hørt om det, men sidder også kun som projektleder på lige præcis det her projekt.”
Kan du sige noget om de hoteller, vi bliver indlogeret på?
”Det kan jeg desværre ikke svare dig på.”
Hvor kan jeg læse referatet fra mødet her?
”Det bliver sendt ud til de nærmest berørte, og så kommer det til at ligge på projektets hjemmeside.”
Men når man nu åbenbart ligger lige uden for den grænse, I har sat…?
“Jeg skal nok tage det med tilbage, at der er ønske om, at det kommer bredere ud end den radius, vi har valgt. Det kan vi fint gøre.”
Der blev desuden spurgt til, om man skulle være nervøs for, at vibrationer kan give sætningsskader på huset. Projektlederen svarede, at Banedanmark har fotograferet de nærmeste huse og desuden har sat vibrations-målere op.
Endelig var der flere spørgsmål om erstatning af beplantning og ødelagte fliser, asfalt m.m.
”Vores entreprenør gennemfotograferer området og skal efterlade det i den samme stand. I får senere en tilfredshedserklæring, hvor vi spørger jer, om I er tilfredse med den tilstand, I får det tilbage.”
Ditte Holst Nielsen lovede i øvrigt, at der kommer endnu et orienteringsmøde om projektets forløb midt i april.
Læs også:
Banedanmark afviser støjkrav i Brabrand – vil kunne støje hele natten
Skinne-arbejde giver Brabrand masser af støj døgnet rundt