Brabrands lille bryggeri, Aarhus Nanobryg, er i fuld gang med at forny den måde, bryggeriet møder kunderne på. Blandt andet har bryggeriet i Årslev bygget en fadøls-cykel og har specialudviklet to øltyper, der egner sig til at blive serveret på markeder og til events.
På Rosbjergvej bag Nemlig.com´s kommende distributionslager ligger det lille bryggeri, Aarhus Nanobryg. De færreste øl-entusiaster smutter jævnligt lige forbi i Logistikparken – så derfor har virksomheden nu udviklet en metode til selv at opsøge kunderne: En fadøls-cykel.
Ideen op opstod under corona-nedlukningen. Hvordan kunne et lille bryggeri komme i kontakt med kunderne, når det ikke var muligt at invitere dem inden for til ølsmagninger og bryg-kurser?
For Aarhus Nanobryg handler det ikke bare om at få brygget noget øl og få sat flasker på hylden i nogle butikker, fortæller Heino Heesgaard, som er forretningsudvikler i bryggeriet.
”Vi vil gerne tættere på folk både i Brabrand og i Aarhus i det hele taget, men det har været svært under nedlukningen. Så måtte vi forsøge at være innovative og finde nye løsninger. Vi synes, fadølscyklen var en sjov måde at gøre det på.”
Efter at have undersøgt, hvad der skulle til, og skaffet en mobil gadesalgstilladelse til cyklen, gik han sammen med indehaver Jacob Kruse selv i gang med at bygge cyklen.
I løbet af sommeren har Aarhus Nanobryg samlet erfaringer med det mobile fadøls-salg. Blandt andet har cyklen været placeret uden for et stort sejlsports-event på Aarhus Ø, og desuden har den været i både Herning og Horsens til street food-events.
”For os er det fedt at kunne repræsentere bryggeriet på en så personlig måde, hvor folk kan smage på vores øl, og vi kan få direkte feedback på deres oplevelse. Vi har fået virkelig god respons fra kunderne, og det er præcis det, vi drømte om: At vi har kunden foran os og kan fortælle vores historie.”
Frisk, frugtagtig med en smag af humle
Et vigtigt element har været at få brygget nogle øltyper, der egner sig til at blive solgt på gader og stræder. Først og fremmest må alkohol-procenten ikke være for høj. Og så har ølbryggerne villet lave en øl, der passer ind i den nuværende øl-trend:
Den skulle være frugt-agtig og frisk og smage af humle. Og så skulle den også dufte godt, når man får fadøllen i hånden.
”Det er en anden oplevelse at servere øl i et glas. Der er flere faktorer end bare smagen. Man oplever også farven og dufter til øllet. Som mennesker smager vi med alle sanser, og vi danner os et indtryk, allerede inden vi får det i munden.”
Har savnet innovation
Heino Heesgaard er uddannet på kaospilot-uddannelsen i Aarhus – og det betyder, at han har lært at gøre præcis det, han er ansat til i Aarhus Nanobryg: At arbejde med forretningsudvikling og se nye muligheder for det lille bryggeri.
”Jeg har selv brygget øl på hobbybasis, og for mig er det spændende at være i en lille virksomhed, hvor man har mulighed for at prøve nogle nye ting af. Man er tæt på det hele, og det bliver hurtigt synligt, hvis man ikke tjener sin egen løn hjem.”
Han ser et stort potentiale for Aarhus Nanobryg i lokalområdet, og fadøls-cyklen kan her blive en vigtig faktor. Nu gælder det om at finde de rammer, hvor interessen og efterspørgslen er størst:
”Jeg synes generelt, at der i Aarhus-området har manglet noget innovation, når det gælder aktiviteter omkring øl. Og for mig personligt handler det om en nærmest videnskabelig tilgang til iværksætteri: Man bliver ved med at skrue i motoren, indtil bilen kører.”
Ud over det mobile ølsalg ser han store muligheder i at tilbyde brygkurser for folk, som ønsker at lære ølbrygningens kunst.
”Der vil vi også kunne tilbyde folk en god og autentisk oplevelse. Og vi kan virkelig mærke, at det er noget, folk er interesseret i.”
Han understreger, at Aarhus Nanobryg gerne kommer forbi med fadølscyklen til alle former for events, hvor udskænkning af frisk fadøl kan indgå.
Aarhus Nanobryg holder i øvrigt igen fredagsbar d. 1. Oktober, hvor man kan smage på virksomhedens produkter. Det kan du læse mere om her.
Læs også: