Brabrands Erhvervsforening har rødder tilbage til begyndelsen af 1960´erne, da Silkeborgvej blev etableret, og foreningen er stadig dybt engageret i byudvikling og infrastruktur, fortæller formand Susanne Lee Jørgensen. Men foreningen vil gerne styrke det lokale og indleder nu en række af lokale netværksmøder.
Da kjolefabrikant Finn Ørntoft i 1962 kaldte de lokale virksomheder sammen om etablering af Brabrand og Omegns Handels- og Industriforening, var det først og fremmest for at få en politisk interesseorganisation, der kunne engagere sig i de lokale drøftelser om blandt andet etableringen af Silkeborgvej.
I årene derefter var Brabrand Erhvervsforening hovedsageligt en social forening, men nu engagerer foreningen sig igen i større omfang i det politiske og ønsker blandt andet at være med ved bordet, når der skal diskuteres infrastruktur og byudvikling.
For eksempel har foreningen engageret sig stærkt i udvikling af den kollektive trafik i bydelen.
Arbejder tæt sammen med fællesråd og ildsjæle
Foreningens formand Susanne Lee Jørgensen forklarer, at der siden etableringen af foreningen er sket en markant udvikling, hvor medlemsvirksomhederne ikke kun har lokalt fokus. Den globale udvikling har ført til, at de fleste virksomheder nu har deres kunder langt ud over lokalområdet.
”Vi skal fortsat have fokus på gode rammebetingelser for at drive virksomhed i området. Men med et voksende erhvervsliv er det vigtigt, at Brabrand Erhvervsforening også fokuserer på at hjælpe medlemmerne med at forsøge at gøre det let for virksomhedernes medarbejdere at komme til og fra Brabrand”
”Vi er meget optaget af, at virksomhederne i lokalområdet kan tiltrække arbejdskraft, og her betyder infrastrukturen meget. Derfor er vi gået aktivt ind i arbejdet for både letbanen og for igen at få etableret et trinbræt i Brabrand”, siger hun.
Erhvervsforeningen arbejder tæt sammen med Brabrand-Årslev Fællesråd og forskellige ildsjæle i lokalområdet i netværket Brabrand på skinner og ser i det hele taget lokal erhvervsudvikling og byudvikling som to sider af den samme sag.
”Vi kan ikke adskille byudvikling og erhvervsudvikling. Mange af foreningens medlemmer bor også i området og tilflyttere er jo potentielle nye medarbejdere i virksomhederne, så vi skal have fokus på en bedre infrastruktur”, fortsætter Susanne Lee Jørgensen.
Mere fokus på det sociale igen
Gennem de senere år var det blevet sværere for Brabrand Erhvervsforening at samle medlemmerne til sociale arrangementer, og derfor besluttede bestyrelsen for nogle år siden at satse på ét stort arrangement om året. I sammenhæng med foreningens generalforsamling afholdes en erhvervskonference med prominente talere fra både erhvervsliv og det politiske liv.
For et par år siden foregik erhvervskonferencen hos Jysk i Brabrand, hvor virksomhedens stifter Lars Larsen holdt oplæg. Og i år foregik erhvervskonferencen hos Søstrene Grene i Årslev, hvor blandt andre stadsarkitekt Stephen Willacy var en af oplægsholderne.
”En del medlemmer har dog fortalt, at de gerne vil have lejlighed til at møde hinanden lidt oftere, og derfor prøver vi at trække den anden vej igen”, siger hun.
4. oktober inviterer erhvervsforeningen til netværksmøde hos Buus Anlægsgartner i Årslev, hvor Kristian Buus fortæller om virksomheden, og deltagerne også kan høre om de seneste trends inden for private haver.
Men Susanne Lee Jørgensen understreger, at arrangementet også er en mulighed for, at medlemmerne kan mødes, og hun regner med, at der vil blive flere af den type korte fyraftensmøder.
Ikke bare et område man kører igennem
Den nuværende formand Susanne Lee Jørgensen overtog posten i 2014. I den efterfølgende periode er samarbejdet med Erhverv Aarhus styrket væsentligt.
”Vi har søgt at bringe Brabrand lidt tættere på Aarhus og omvendt. Brabrand er jo det første, man møder, når man kører ind mod Aarhus fra vest, men vi ønsker ikke kun at være et område, man kører igennem. Vi vil gerne slå på, at vi er en vigtig del af erhvervslivet i Aarhus”, siger hun.
Synliggørelse af erhvervslivet i Brabrand
Desuden har Brabrand Erhvervsforening senest etableret et samarbejde med Vores Brabrand om profilering af de lokale virksomheder. I de kommende måneder vil der komme artikler om erhvervsforeningens medlemmer både i nyhedsbrevene fra Brabrand Erhvervsforening og Vores Brabrand, og man kan læse artiklerne på Vores Brabrands hjemmeside.
”Jeg synes, det er en unik mulighed for vores medlemsvirksomheder. De kan både få en stor rækkevidde og blive kendt i hele området, og de kan medvirke til branding af Brabrand Erhvervsforening som sådan.”
Det handler alt sammen om at gøre det mere synligt, at Brabrand Erhvervsforening stadig spiller en rolle, både når det handler om at få indflydelse på erhvervs- og byudvikling og at synliggøre, at Brabrand-området stadig har et aktivt og velfungerende erhvervsliv.
Bydelen skal hænge bedre sammen
Det ser ud til, at de lokale virksomheder lægger mærke til det, for antallet af medlemmer stiger igen, efter at det gennem en årrække har været faldende. I 1991 havde foreningen 150 medlemmer, men for få år siden var antallet af medlemmer halveret i forhold til dengang. Nu ligger medlemstallet på omkring 80.
”Vi prøver at være mere opsøgende og tydelige i vores kommunikation”, siger Susanne Lee Jørgensen.
”Vi vil især gerne fastholde, at for os er 8220 Brabrand nu én bydel. Vi forsøger aktivt at arbejde for, at bydelen erhvervsmæssigt kommer til at hænge endnu bedre sammen. Det er vigtigt, at vi samler os, store som små virksomheder, og forener kræfterne i de opgaver, der venter”.
Se også denne video fra 2012, hvor Brabrand Erhvervsforenings tidligere formænd taler om foreningens historie.