Den 2. april var det 40 år siden, Lars Larsen åbnede den første butik på Silkeborgvej i Aarhus. Jubilæet blev fejret i hovedkvarteret på Silkeborgvej i Brabrand, hvor de mange gæster også som de første kunne besøge Jysk Museum, der er indrettet i kælderen. Vores Brabrand har også besøgt museet.
Det er ugen derpå hos Jysk i Brabrand, hvor man d. 2. april fejrede virksomhedens 40-års jubilæum. Også for 64-årige Carl Erik Stubkier var det en helt særlig dag: Han er en af de få, som har været med på hele rejsen sammen med Lars Larsen, og som har været hovedmanden bag det nyindrettede Jysk Museum.
Sammen med Lars Larsens kone, Kristine, har han gennem de 40 år samlet mange af genstandene i museet.
”Både Kristine og jeg interesserer os for det historiske og holder af at samle ting sammen. Vores ægtefæller er ikke glade for, at vi gemmer alle mulige ting, men nu har vi samlet mange af dem på museet,” fortæller Carl Erik Stubkier.
Han har titel af Media and Event Manager, men i virkeligheden er han koncernens historiefortæller. Vores Brabrand fik i denne uge en eksklusiv runde i museet inklusive en lang række anekdoter og fortællinger om det, der blev til en verdensomspændende koncern med over 2700 butikker og 23.000 medarbejdere verden over.
Det er vigtigt for ledelsen i Jysk, at medarbejderne ude i de yderste provinsbyer i Ukraine kender til virksomhedens historie og på den måde forstår, hvad der er Jysks kerne og identitet.
Første butik på Silkeborgvej
Carl Erik Stubkier kan i detaljer fortælle, hvordan Jysk Sengetøjslager blev til i 1979, for han var der selv. Lars Larsen var ansat i det daværende Gellerupcentret i Brabrand som daglig leder af en butik, der bar navnet ”Minus Service”. Foruden butikken i Gellerup var, der en søster-butik i Ålborg.
Lars Larsen mente, at de to butikker burde blive til flere, men følte sig ikke hørt af ledelsen og ønskede så at starte for sig selv. Lars Larsen kendte Carl Erik Stubkier fra et reklamebureau i Aarhus og tog kontakt for at få marketing-assistance.
Carl Erik Stubkier løste fra starten reklame-opgaver for Lars Larsen og blev i 1982 ansat i det daværende Jysk Sengetøjslager. Han har fulgt og været en del af udviklingen gennem 40 år og kan om nogen fortælle historien om virksomheden. Og det gør han gerne.
Han fortæller om de mange håndskrevne prisskilte, som Lars Larsen i nogle år insisterede på selv at skrive, indtil virksomheden rundede 50 butikker. Og han fremviser den fire-farvede annonce i Aarhus Stiftstidende for åbningen af den første butik, der lå og stadig ligger på Silkeborgvej i Aarhus.
”Godaw, jeg hedder Lars Larsen…”
Museets mange genstande fortæller historien om en virksomhedsleder, som altid har haft kort afstand fra tanke til handling. Nye forretningsområder er blevet prøvet af og lukket igen. Larsen Rejser og skokæden VærSko, for eksempel.
Gennem hele museet ser man eksempler på Lars Larsens store personlige drive og engagement. Det viser sig blandt andet i den store stak håndskrevne papirer, der blev manuskriptet til den bog, der blev sendt ud til 2,4 millioner danske husstande.
For nogle var det en lidt dorsk idé, der burde være stoppet i tide. For andre var det et symbol på en leder og en virksomhed, der gjorde tingene på sin egen måde. De mange hilsner og breve fra kunder rundt om i landet viser, at rigtig mange danskere kendte og holdt af Jysk for det, virksomheden stod og står for.
Vi ser de korte videoer, hvor Lars Larsen toner frem og siger ”Godaw, jeg hedder Lars Larsen…” Carl Erik Stubkier kan med sikkerhed sige, at de varer præcis 10 sekunder – for det var dengang den korteste og dermed billigste løsning inden for tv-reklamer. Igen delte den meningerne – men rigtig mange kunne li´ dem.
Prioritering af det sociale
Jysk Museum fortæller også historien om en virksomhed, der altid har prioriteret at holde fest, når der var mulighed for det. Især den årlige julefrokost med ægtefæller er legendarisk. Også leverandørerne bliver med jævne mellemrum inviteret med i de sociale sammenhænge.
Måske er det i virkeligheden kernen i erhvervseventyret: At Lars Larsens jordbundne, uhøjtidelige og købmandsagtige tilgang i dén grad har præget Jysk gennem de 40 år – og fortsat gør det.
Hovedkvarteret i Sødalsparken i Brabrand blev indviet i 2001 og huser cirka 300 medarbejdere nu, men antallet vokser formentlig, når Jysk fremover samler de to europæiske divisioner i Brabrand. Beslutningen er truffet, og det betyder, at der formentlig skal bygges yderligere en fløj i Sødalsparken.
Jysk Museum er ikke åbent for offentligheden.