Den grafiske branche har ikke det bedste ry, når det gælder bæredygtighed. Men på Engmarken i Brabrand ligger en lille grafisk virksomhed, Ecograf, der gerne vil være med til at trække branchen i en mere klimavenlig retning.
Hos Ecograf taler de meget om fremtiden. Om vækst og om at være på en rejse fra et lille klassisk, håndværksbaseret trykkeri til et vidensbaseret grafisk hus. Og ikke mindst om at gå forrest i retning af at udvikle en endnu mere klimavenlig produktion.
”Og vi mener det,” siger administrerende direktør Flemming Jensen med eftertryk, da vi taler om virksomhedens konkrete planer for at udvikle virksomhedens processer i grønnere retning. Han er klar over, at der ofte vil være et gran af skepsis i en verden, hvor det er blevet populært at præsentere sig som grøn og klimavenlig.
For Ecograf er miljømærkning vejen frem. Her er 36-årige Natalia E.L. Madsen den, som fordyber sig i de tekniske detaljer og sørger for, at Ecograf følger med og helst er på forkant med udviklingen.
Hun er uddannet biolog med en ph.d. inden for bæredygtigt landbrug. Hun kom i 2020 ind i virksomheden via et projekt for ledige akademikere, Camp Future, og direktør Flemming Jensen glæder sig over hendes datadrevne arbejde med bæredygtighed, der for alvor er med til at flytte virksomheden.
Hun arbejder konstant på at finde frem til nye bæredygtige løsninger, processer og produkter. Desuden står hun for virksomhedens online markedsføring, og det mener Flemming Jensen er en god kombination, for så kommunikerer virksomheden præcis det, den kan stå inde for.
”Vi skal ikke sige noget, vi ikke gør. Transparens er det vigtigste,” forklarer Natalia E.L. Madsen.
Vil gerne inspirere andre
Ecograf fik Svanemærket i 2019 og følger konstant op på de krav, der følger med certificeringen.
”Vi holder skarpt øje med, hvad vores underleverandører gør. Vi sælger jo produkterne som vores, så det er vigtigt for os at tjekke, om de lever op til vores standarder,” forklarer Natalia Madsen.
Ecograf beder dem blandt andet om at underskrive et såkaldt code of conduct, hvor leverandørerne forpligter sig til bl.a. at leve op til kravene, som Svanemærket stiller.
”Vi skal udvikle bæredygtighed på vores egen måde. Det skal ikke bare være markedsføringsstrategi, men skal være reelle forandringer, hvor det giver mest mening,” siger direktør Flemming Jensen.
Ecograf opererer i en branche, der ikke er blandt de populæreste blandt klima-engagerede. Brugen af trykte papir-produkter bør udfases helt, mener mange. Men Flemming Jensen fastholder, at der er langt mere at hente andre steder:
”Man siger, at vi skal skære ned på papirforbruget for at bevare regnskov. Men det er et udsagn, der ikke rammer skiven overhovedet. Langt den største papirproduktion foregår i Finland, og stort set alt det papir, vi køber, kommer fra FSC®-certificeret skov.”
I stedet fokuserer Ecograf på at forbedre alle produktionsprocesser, så de lever op til de førende standarder. Her hjælper det at være et rent digitalt trykkeri, hvor der stort set ikke findes dunke med kemiske midler.
”Vi tilbyder alle vore kunder, at de uden merpris kan få Svanemærket på deres tryksager. Desuden er vores papir altid FSC-certificeret. Genbrugspapir koster stadig lidt ekstra, men merprisen bliver dog stadig mindre,” siger Flemming Jensen. Han understreger dog, at valget er kundernes:
”Man skal ikke altid begynde med at prædike. I stedet gør vi valget tydeligt, og så prøver vi at inspirere andre med vore egne valg. Vi ved godt, at en del af vores kunder ikke helt er der endnu. Men når de hører, at de kun skal betale et mindre tillæg for at få mere miljøvenlige produkter, så lytter de fleste jo alligevel.”
Fra iværksætteri til ISO-certificeret virksomhed
Ecograf blev etableret i 2010 i Højbjerg som en traditionel grafisk virksomhed med speciale i små oplag og hurtige leverancer. Virksomheden var tidligt ude ved at producere alt på digitalt udstyr – men ellers var der ikke meget ”økologisk” over virksomheden. Den første del af navnet kom dengang af ”economic”, men i dag er det Ecografs filosofi at have fokus på både miljøet og økonomien
Sammen med to partnere startede Flemming Jensen helt fra bunden. De gik bare i gang, inden de senere blandt andet stødte på begrebet forretningsplan.
”Vi drønede derud ad, knoklede løs og sov i trykkeriet om natten. Men efterhånden viste det sig, at vi som personer var vidt forskellige. Vi kendte alligevel ikke hinanden helt så godt, som vi håbede på.”
50-årige Flemming Jensen er nu ene-indehaver af virksomheden, der i 2018 fusionerede med et andet trykkeri, Lavpristrykkeriet, der lå på Engmarken i Brabrand.
På det tidspunkt var der 10 ansatte, og det er siden vokset til 15-16 personer. Flemming Jensen håber, at væksten fortsætter i roligt tempo. Målet er at runde 17 mio. kr. i omsætning i år. Forude lyser målet om ”25 i 25” altså et yderligere omsætningsspring til 25 mio. kr. i 2025.
Han oplever, at også nogle af de lidt større kunder nu finder det interessant at samarbejde med Ecograf. Her er der styr på tingene og et stort fokus på kundeservice.
I virksomheden er der stor stolthed over, at man tidligere på året vandt det første offentlige udbud, hvor Ecograf slog nogle af branchens giganter.
Desuden er Ecograf for nylig blevet certificeret i kvalitet- og miljøledelse efter ISO-standarderne 9001 og 14001. De to certificeringer skal være med til at dokumentere Ecografs systematisk arbejde med kvalitet og miljø, men også lægger et solidt fundament for virksomhedens fortsat udvikling og vækst.
”Vi står stærkere hvis vi er lidt større”
Flemming Jensen er meget bevidst om sin skiftende rolle som leder i en virksomhed i vækst. Pludselig er det voksende antal medarbejdere langt mere forskellige end tidligere, både når det gælder uddannelse og interessefelt. Det kræver en anden ledelsesstil, end han har praktiseret i virksomhedens første år.
For eksempel er der Natalia E.L. Madsen og hendes akademiske kollega Mathias. Flemming Jensen har kun positivt at sige om den værdiskabelse, de to står for. Men han tilføjer, at det samtidig er krævende både it-mæssigt, og når det gælder hans ledelsesstil.
”Jeg er uddannet grafisk trykker og er bare sprunget ud i iværksætteri. Før vidste jeg besked om alt, hvad der skete i virksomheden. Nu kan der sagtens ske nogle ting, jeg ikke kender til. Og det er faktisk en større ledelsesmæssig udfordring, end man regner med,” siger han.
Han ønsker, at virksomheden fortsætter med at vokse lidt endnu – og med endnu flere strenge at spille på:
”Jeg tror, at vi står stærkere, hvis vi er lidt større. De mindste og største virksomheder er dem, der får sværest ved at honorere kravene til at drive virksomhed i fremtiden,” siger Flemming Jensen.
Han ser stadig Ecograf som ”en lille virksomhed, der er i gang med at organisere sig.”