Hvis du læser denne artikel på mobilen, og du er kommet ind på artiklen via Facebook – så ligner du rigtig mange af Vores Brabrands brugere. Facebook er den absolut vigtigste vej ind til artiklerne på VoresBrabrand.dk
Vores Brabrand har nu været i gang i tre måneder, og det er blevet tid til at gøre status over den første tid. Det nye lille lokalmedie for området 8220 Brabrand har fået økonomisk støtte fra Kulturstyrelsens innovationspulje, og styrelsen vil gerne have en rapport over resultaterne af den første tid. Her følger en kort status.
I løbet af de tre måneder er Vores Brabrand blevet et flermedialt mediehus med udgivelse på fire platforme: Hjemmeside, Facebook, Twitter og et email nyhedsbrev.
Den palette afspejler, at vi som mediebrugere har vidt forskellige vaner. Nogle bruger medier hurtigt og flygtigt, hovedsagelig via sociale medier. Andre foretrækker at sidde roligt og læse og fordybe sig på bestemte tidspunkter.
Facebook er blevet en vigtig kanal til at gøre indholdet tilgængeligt og synligt for mange mennesker. I årets første uge nåede Vores Brabrands artikler på den måde rundt til cirka 11.000 mennesker, som i et eller andet omfang har set indholdet i deres nyheds feed.
Den utrolige udbredelse, indholdet får via Facebook, er dels hjulpet af, at over 800 har liket selve siden, og dels at mange reagerer på artiklerne. Hvis mange liker, deler og kommenterer, giver det artiklen et godt ”liv” på Facebook.
Nyhedsbrevet vokser kraftigt
En stor rækkevidde på Facebook betyder ikke, at så mange har læst indholdet. Slet ikke. Mange har måske knap nok registreret, hvad artiklen handlede om, da de kom forbi den i deres nyheds feed.
Data fra Google Analytics viser, at lidt over 2000 i løbet af den sidste uge været inde på hjemmesiden og læse en eller flere artikler. Og langt de fleste – cirka 80% – har kun læst én artikel, før de er gået videre med noget andet.
De tal fortæller historien om et medieforbrug, der er blevet mere flygtigt end tidligere: De fleste (cirka 70%) bruger mobilen i en pause i løbet af dagen, ser en artikel på Facebook, læser hurtigt – og er videre med noget andet.
Vores Brabrand får dog stadig flere faste brugere, som jævnligt går ind på hjemmesiden for at læse én eller flere artikler, når de har tid. Dem er der foreløbig godt 200 af.
Og så er der email nyhedsbrevet, der som en slags digital ”avis” udkommer hver fredag formiddag med en samling af ugens artikler og omtaler af kommende arrangementer og begivenheder. Nyhedsbrevet er kommet sent i gang, men har nu 280 ugentlige modtagere.
Endelig er Twitter kommet til som den sidste lille tilføjelse til mediepaletten. Den er endnu meget lille og er i første række møntet på via hashtags som #skoleliv, #integration eller #dkpol at kunne nå bredere ud med artikler og indhold, eksempelvis artikler om ungdomsliv og integration i 8220 Brabrand.
Løsningsorienteret journalistik
Erfaringerne fra de første tre måneder viser, at mange i og uden for lokalområdet nu er bekendt med Vores Brabrand. Men de viser også, at det vil tage lang tid for et medie at blive ”fast inventar” i mange menneskers hverdag.
Samtidig er mange dog meget engagerede i det journalistiske arbejde. En betydelig gruppe mennesker har i den første tid engageret sig i blandt andet valgmødet d. 2. november og dækningen af Kommunalvalget i 8220 Brabrand både før og efter.
I det hele taget kommer mange nu med forslag til artikler, sender henvisninger til begivenheder og møder personligt op til Vores Brabrands åbne redaktionsmøder. Det vidner om en stor interesse for at deltage og bakke op om det journalistiske arbejde, hvilket er helt afgørende for, at Vores Brabrand kan lykkes.
Målet er, at journalistikken kan medvirke til, at Brabrand-området kan blive et endnu stærkere og homogent lokalsamfund med mange aktiviteter og livskraftige projekter og med rige muligheder for at mødes på kryds og tværs og knytte kontakter og venskaber.
På vej mod økonomisk bæredygtighed
Som nævnt har Slots- og Kulturstyrelsens innovationspulje støttet Vores Brabrand med 150.000,- til opstarten. De penge er brugt ved udgangen af januar.
Målet er, at Vores Brabrand på længere sigt kan blive økonomisk selvbærende. Derfor skal mediet her i foråret helst begynde at tjene ”sine egne penge”.
Vores Brabrand har allerede truffet én aftale med en kommerciel partner om et sponsorat og udvikling af nye fælles initiativer i Brabrand-området. Og flere vil forhåbentlig komme til.
Desuden vil det i løbet af foråret blive muligt at tegne medlemskab af Vores Brabrand. På den måde kan man støtte det nærlokale medie økonomisk og samtidig få tilbud om deltagelse i debatarrangementer, foredrag og kurser, som Vores Brabrand arrangerer.
Endelig har Vores Brabrand flere ansøgninger på vej til fonde, som forhåbentlig vil støtte projektet økonomisk.