Tre dage med hygge, oplevelser og masser af musik i forskellige genrer er slut. Endnu en gang sørgede Grimfest for enden af Grimhøjvej for at skabe rammerne for ”Danmarks største havefest”, hvor knap 3000 gæster – heraf mange fra Brabrand – havde nogle herlige dage. Her får du en kavalkade af historier fra Grimfest. Billederne er leveret af fotograf Mikkel Berg Pedersen.
”Det her sker kun på Grim,” råbte en begejstret Wafande i mikrofonen.
Det var lørdag aften, og sangeren med både danske og afrikanske rødder var sprunget ind på scenen for at bidrage til dansk-tanzanianske JJ Paulo´s koncert på Grimfest.
Og det der kun sker på Grim var, at Wafande ændrede planerne og straks gik i gang med at skabe en helt ny sang sammen med JJ Paulo´s band.
”Gi´ mig et eller andet,” sagde han henvendt til bassisten, som svarede med en vuggende afrikansk basgang. Congas´en og trommerne faldt ind, og Wafande gik over til keyboard-spilleren: ”Give us some notes!” I andet forsøg var sangeren tydeligvis tilfreds, inden han også satte guitaristen på sporet.
”Hey hey hey – okay! Og så kommer du på…”
Og således blev en helt ny sang skabt på stedet, og det lykkedes hurtigt Wafande at få det velvillige publikum til at skråle og danse med må omkvædet med ordene ”Kom dans med mig”.
Det var i virkeligheden essensen af en musikfestival, der sprudlede af energi og spillelyst og trodsede blæsten og de ind i mellem tungt drivende regnskyer.
Også fredag aften var Wafande med til at skabe en fest – endda på et afbud. Samme dag havde den legendariske rap-gruppe Malk de Koijn meldt afbud på grund af corona.
Med lynets hast fik Grimfest-arrangørerne skaffet en afløser til samme aften. Det blev Donkey Sound, der består af rap- og pop-ikoner som Pharfar, Fresh-I, Wafande og Shaka Loveless, der blev præsenteret som ”Danmarks uofficielle landshold udi reggae- og dancehall-genrerne.”
De hyggede og vuggede sig gennem koncerten, og det så – at dømme efter aktiviteten på pladsen – ud til at være den helt rigtige afløser på et tidspunkt, hvor en del havde nedsvælget en hel del fadøl.
Endnu en musikalsk fest lige i Grimfests ånd blev skabt af de tre glade gutter i gruppen Bogfinkevej. Med bøllehat på hovedet, shorts og tennissokker i kondiskoene fik de i afslappet stil – med et forrygende band i ryggen – hele pladsen til at synge med på hits som ”Smilets By”, ”Iben Hjejle” og ”Hvis det er fed – så´ det fed”
Også her kom Wafande lige forbi og var med til at sprede lidt ekstra glæde – i øvrigt sammen med et andet koryfæ, Jokeren.
Musikprogrammet var som altid varieret og rummede både velkendte navne og dem, der er på vej til at blive det. Midt imellem var blandt andre Dopha, som kom med en forrygende anmeldelse i ryggen, fra da hun tidligere på sommeren spillede på orange scene på Roskilde Festival.
Hun havde alt, hvad der skulle til for at skabe en fest, og det lykkedes også – næsten. Pladsen sang dog med af fuld hals, og stemningen steg yderligere nogle grader til sidst, da de pæne popnumre fik lidt mere kant, og Dopha endda i ren ekstase svingede med håret som en ren heavyrocker.
For dem, der havde fået rigeligt med musik og trængte til en pause, var der mange andre muligheder. Det hyggelige skov-område bag Grimhøjgård, som Grimfest kalder ”Undergrim” havde fået sin særlige scene, hvor der blev talt mere, end der blev spillet musik.
Blandt andet havde radiovært Carsten Holm en hyggelig time sammen med livsstils-eksperten Flemming Møldrup, hvor de spillede rigtige vinyl-plader og snakkede om udviklingen i dansk musik.
Grimfest er i det hele taget kendetegnet af et meget engageret publikum, der ikke snakker helt så meget under numrene, som det er blevet almindeligt på mange festivals. Især de første rækker er som regel præget af totalt dedikerede folk i alle aldre (hvilket også er et særkende på Grimhøjvej).
Men samtidig har Grimfest som alle festivaller en døgnrytme, der skifter fra det lidt døsige først på eftermiddagen til det meget livlige ud på aftenen. Det er betingelser, man som optrædende er nødt til at finde sig i.
På den store scene, Skovscenen, leverede de otte mand i Kellermensch torsdag aften en rockbrag, som alle, der holder af guitarbaseret musik, tydeligvis satte pris på. Med stor alvor og masser af klassiske rock-attityder kløede Kellermensch på og fik i løbet af den timelange koncert alle på pladsen med. Her var hverken rum eller stemning til at småsnakke om sommerens ferieoplevelser.
Fredag aften var Lydmor den store musikalske oplevelse på den lille Bonzai-scene, der ligger inde på Grimhøjgårds gårdsplads. Den var pakket med mennesker, da Lydmor alias Jenny Rossander begyndte at sende kaskader af hårdt pumpet elektronisk musik ud af højttalerne.
Samtidig leverede hun et hyper-energisk show med et nærvær som næppe ret mange andre under festivalen. Undervejs fik hun leveret mange personlige budskaber – samtidig med at hun var at finde her og dér og allevegne… Pludselig crowdsurfende, liggende på ryggen, båret af publikum, mens hun fortsatte sangen – og øjeblikket efter var hun at se højt over publikum på toppen af skateboard-rampen ved scenen…
Samme Jenny Rossander kunne man også møde til en uformel samtale – en såkaldt talk – i Grimfests nye indendørs spillested i den ombyggede lade.
Her fortalte hun om sine første møder med musikbranchen som 19-årig, og den første indspilning i Feedback-studiet i Aarhus. Og om sit første festval-job, der foregik på netop Grimfest.
”Jeg havde hørt, at der var én, der hed Aage, som havde noget med den festival at gøre. Jeg vidste, at han var til et eller andet, hvor jeg skulle spille, så det kunne være, at jeg kunne få lov til at spille på Grim,” fortalte Lydmor, som det seneste år har vundet to Gaffa-priser, en Robert-statuette og har fået tildelt Carl Nielsen-legatet.
”Det var egentlig ikke fordi jeg skulle bevise noget, eller havde brug for at tjene pengene. Det var bare følelsen af at stå på en scene og spille, jeg higede efter. Det var noget, jeg trængte så meget til og længtes så meget efter dengang, at jeg gjorde alt hvad der stod i min magt for at det kunne ske.”
Samme følelse fortalte det nu også anerkendte band Go Go Berlin om under deres koncert lørdag aften:
”Det var 2011, og vi var lige startet. Vores første festival var på scenen her på gårdspladsen, og det gør, at Den Grimmeste Festival er noget fuldstændig specielt. Det er den for jer, og det er den også for os. Det er så fedt at dele her, så tusind tak, fordi I er her.”
Og på de samme scener her i 2022 stod andre navne, som er på vej frem og endnu ikke så kendte endnu – men måske om få år er de næste store navne i dansk musik. Sådan har det været for talrige af de optrædende på Grimfest gennem årene.
Ovenstående var bare et udpluk af talrige oplevelser på de tre dage. Desuden var der skater-konkurrence, stand up, kaffe- og øl-hygge, og masser af koncerter – lige fra boblende pop fyldt med energi og spillelyst til mere rutineprægede præstationer. Ingen nævnt, ingen glemt.