
Når politikerne i Teknisk Udvalg onsdag skal diskutere pukkelbump, har de af forvaltningen fået oplyst, at de tidligere pukkelbump på Langdalsvej ikke gav skader på husene langs vejen. Men det er ikke korrekt. Faktisk udbetalte Aarhus Kommune skadeserstatning til flere husejere.
Hvad er egentlig den bedste metode til fartdæmpning på de århusianske veje? Debatten om de såkaldte pukkelbump bliver mere og mere kompleks. MAD anbefaler i en redegørelse til politikerne pukkelbump som den mest effektive løsning.
I redegørelsen afviser Mobilitet, Anlæg og Drift (MAD), at pukkelbumpene på Langdalsvej i 2014 blev fjernet, fordi rystelser fra biler, der kørte over puklerne, skabte skader på husene i nærheden. MAD henviser til en vibrations-undersøgelse fra et certificeret firma.
Men det er ikke korrekt, at pukkelbumpene ikke skabte rystelser i husene. Det siger en husejer på Langdalsvej, hvis navn og adresse er redaktionen bekendt. Han var en af de husejere, som gjorde opmærksom på rystelser, når biler passerede de små såkaldte mariehøns.
”Det var virkelig slemt. Hver gang en bil kørte over bumpene, rystede det i hele huset,” siger han.
Efter cirka et år med pukkelbump få meter fra huset på Langdalsvej, opstod der synlige revner i to af husets rum tættest på vejen.
Erstatning til mindst to husejere
Og Aarhus Kommune gav familien ret. Efter at have foretaget en måling i huset anerkendte kommunen, at rystelserne gav synlige skader. Aftalen blev, at husets ejere skulle få revnerne repareret og sende regningen til Teknik og Miljø. Husejeren vurderer, at prisen løb op i 15.000-20.000 kroner.
Så vidt Vores Brabrand erfarer fik mindst én yderligere husejer på Langdalsvej erstatning for skader på huset.
I redegørelsen til politikerne i Teknisk Udvalg nævnes det, at kommunen fik udført en vibrationsundersøgelse, udført af et certificeret firma, hvor konklusionen lød, at svingningspåvirkninger fra vejen ikke medfører risiko for konstruktive skader på ejendomme.
Husejeren har ikke hørt om den pågældende undersøgelse. Han undrer sig over, at Aarhus Kommune i givet fald har fået foretaget to undersøgelser med indbyrdes modstridende resultater.
Pukkelbump fjernet efter Cowi-besøg
Vores Brabrand har talt med endnu en husejer på Langdalsvej, Bent Sørensen. Efter et års voldsomme gener med kraftige rystelser i huset, når især større køretøjer kørte over pukkelbumpene få meter væk, klagede han til Teknik og Miljø.
Han fortæller, at fagfolk fra konsulentfirmaet Cowi kom og undersøgte sagen – og senere samme dag gik kommunens folk i gang med at fjerne bump´ene på vejen ud for huset.
Til gengæld lykkedes det ikke Bent Sørensen og hans familie at få erstatning for de revner, de kraftige rystelser havde forårsaget. Han er dog bekendt med, at andre på vejen fik erstatning.
Klar til at udskifte pukkelbump med pudebump
Som tidligere nævnt skal Teknisk Udvalg onsdag diskutere, om pukkelbump fortsat skal sørge for fartdæmpningen i de nyetablerede hastighedszoner – eller Aarhus Kommune skal skifte dem ud med pudebump.
I redegørelsen vurderes det, at pudebump er en dårligere løsning, når der alene ses på evnen til at dæmpe farten. Alligevel lægger MAD op til at udskifte de allerede etablerede og planlagte pukkelbump med pudebump.
Men det var inden, de lokale fællesråd havde indleveret deres synspunkter. Tirsdag den 19. januar var fællesrådenes frist for at svare på, om de er tilfredse med pukkelbumpene i deres lokalområder.
I Brabrand er husejerens holdning helt klar: Selvom han oplever, at pudebumpene ikke dæmper farten nok på Langdalsvej, foretrækker han alligevel klart pudebump frem for de små ”mariehøns”, der var årsag til skaderne på hans hus.
Læs også: