Bølgerne går fortsat højt om anvendelsen af de såkaldte pukkelbump til fartdæmpning. Her nævnes Langdalsvej i Brabrand tit som eksempel: Teknik og Miljø udskiftede her pukkelbump med pudebump – men årsagen var ikke, at pukkelbump gav skader på husene, lyder meldingen nu.
På onsdag d. 27. januar skal Teknisk Udvalg diskutere, om der fortsat skal anvendes pukkelbump – de såkaldte ”mariehøns” – til fartdæmpning på bl.a. Hejredalsvej og Hovedgaden i Brabrand.
På politikernes bord har Mobilitet, Anlæg og Drift (MAD) lagt en frisk redegørelse om de omstridte pukkelbump. Her beskriver forvaltningen en meget omtalt sag fra Langdalsvej, hvor Teknik og Miljø i 2014 erstattede pukkelbump med pudebump efter klager over rystelser i husene fra lokale beboere.
Kommunen havde diskussioner med tilstødende grundejere, som mente, at rystelser fra biler, der kørte over puklerne, medførte revner i deres huse, skriver MAD i redegørelsen:
”Denne påstand blev afvist ved en vibrationsundersøgelse, udført af et certificeret firma, hvori det konkluderedes, at svingningspåvirkninger fra vejen ikke medfører risiko for konstruktive skader på ejendomme.”
Hvorfor det så alligevel blev besluttet at fjerne pukkelbumpene og erstatte med pudebump, kan MAD dog ikke forklare.
”Teknik og Miljø har dog sidenhen fået flere henvendelser om, at de nye pudebump på Langdalsvej ikke har en tilstrækkelig ønsket hastighedsdæmpende effekt,” skriver mobilitets-folkene i redegørelsen.
Afprøvet og godkendt af Vejdirektoratet
Redegørelsen skal give politikerne baggrund for at beslutte, om kommunen fremover skal satse på pudebump eller pukkelbump, og der er ikke tvivl om holdningen hos MAD:
”Pukkelbump giver en god hastighedsdæmpning alle steder samt trafiksikkerhed og tryghed, hvilket vi også hører fra borgerne. De giver lidt flere gener for især de mindre biler at køre hen over end ved pudebump. Indtil midter-hellerne etableres alle steder, vil der være en anelse mere støj og vibrationer fra busser.”
MAD tilføjer, at den type af pukkelbump, som anvendes, er godkendt og afprøvet af Vejdirektoratet.
Foreslår undersøgelse
Når det kommer til pudebump, giver de færre gener at køre henover for alle bilister, konkluderer forvaltningen. Men deres hastighedsdæmpende effekt er ikke lige så god som pukkelbump. Og det er jo netop meningen med det hele:
”Selve formålet med hastighedsdæmpende foranstaltninger er at skabe en gene for bilisten, så bilen kommer ned i fart,” skriver forvaltningen.
”Der er også kommet ros fra mange borgere om, at de oplever, at hastigheden allerede er kommet godt ned på de lokationer, hvor vi har etableret hastighedszoner på nuværende tidspunkt.”
MAD understreger, at valget af fartdæmpning altid vil være en afvejning af forskellige ønsker og foreslår at igangsætte en undersøgelse af hastighedsnedsættelsen ved de forskellige typer af bump. Det kan give et endnu bedre grundlag for valg mellem de forskellige løsninger.