En genåbning af Brabrand Station er med på forhandlingsbordet, når finansminister Nicolai Wammen i løbet af de kommende dage samler de politiske partier til de afgørende forhandlinger om de kommende års trafikinvesteringer i Danmark.
Forleden var de radikales finanspolitiske ordfører, Andreas Steenberg, en tur forbi Jernbanevej i Brabrand for at høre mere om det lokale engagement bag frivillig-gruppen Brabrand på Skinner.
Mødet blev til, efter at han meldte ud i Stiften, at de radikale i trafikforhandlingerne forlanger penge sat af til letbanens etape 2 samt til en genåbning af en station i Brabrand, så man derfra både kan tage med letbanen og med regionaltoget.
”Vi lægger op til, at man anlægger stationen hurtigst muligt i stedet for at vente. Det vil betyde et enormt løft for Aarhus, hvis man kan komme fra Brabrand til Aarhus H på seks minutter.”
Borgmester Jacob Bundsgaard mente ifølge avisen også, at en genåbning af Brabrand Station kan hjælpe på trængslen på bl.a. Silkeborgvej, og den vil give et løft til den kollektive trafik i Aarhus.
Først efter 2025
En tidlig formiddag på Jernbanevej, mens regionaltoget susede forbi på skinnerne ved siden af, uddybede Andreas Steenberg sin støtte til en genåbning af stationen i Brabrand:
”I de større byområder giver det rigtig god mening at styrke den kollektive trafik, og en station i Brabrand vil formentlig lokke en del til at tage letbanen eller regionaltoget. Der bor jo faktisk ret mange mennesker i nærheden.”
Han mente dog samtidig, at placering og timing af en station i Brabrand må koordineres med en mulig letbane-etape til Brabrand samt overvejelser om en ny togforbindelse mellem Aarhus og Silkeborg.
Derfor må tog-glade Brabrand-borgere formentlig vente tålmodigt nogle år endnu. Andreas Steenberg vurderede, at en station realistisk set først vil kunne etableres efter 2025.
Forslag om bane mellem Aarhus og Silkeborg
Da den socialdemokratiske regering i foråret offentliggjorde trafikudspillet ”Danmark fremad” var der i Midtjylland kun nævnt vejene. Stort set intet om den kollektive trafik.
Men regeringens støtteparti SF har under forhandlingerne krævet en ny jernbane mellem Aarhus og Silkeborg for at gå med i den store trafikaftale, skriver Jyllands-Posten:
”Vi kræver at få en ny jernbane fra Aarhus til Silkeborg via Galten. Når man taler kollektiv trafik, taler man næsten altid om hovedstaden, men man glemmer, at Danmark er mere end bare København,” siger partiets leder Pia Olsen Dyhr, som vil stå hårdt på, at den nye jernbane skal med i aftalen:
”Jeg kan ikke forstille mig en aftale uden en jernbane fra Aarhus til Silkeborg via Galten som en del af aftalen.”
2675 daglige brugere af en togstation i Brabrand
Hvis jernbanen mellem Aarhus og Silkeborg bliver vedtaget, vil det understøtte tanken om at etablere en togstation i Brabrand. Den nye toglinje vil næsten fordoble antallet af daglige brugere, viser beregninger fra Aarhus Kommunes nye trafikmodel.
Beregningerne viser, at Brabrand Station i 2040 med en ny Silkeborgbane, letbane til Brabrand og stop i Brabrand på regionaltoget mellem Langå og Århus vil have 2675 på- og afstigere i døgnet. Af dem vil de 1266 tage regionaltoget, mens 1409 vil benytte Silkeborgbanen, viser beregningerne.
Brabrand på Skinner håber på hurtig genåbning
Paw Simon Krogh har siden 2017 stået i spidsen for det lokale initiativ, ”Brabrand på skinner”. Han glæder sig over, at projektet nu er kommet på politikernes landkort.
”Hold da fast, hvor har det været op ad bakke, bare at få nogen til at interessere sig for projektet. Så det er bare dejligt, at der nu er stærke kræfter, som ønsker at det skal blive til noget.”
Han erkender samtidig, at ideen om et genåbnet trinbræt i Brabrand sandsynligvis kun bliver realiseret i sammenhæng med enten letbanens etape 2 eller en kommende Aarhus-Silkeborg-bane.
Det jeg så bare håber på, er at vi, når beslutningen først er truffet, ret hurtigt kan komme i gang i Brabrand – at en enkel station kan bliv en trædesten på vejen mod en større løsning. Det bør være forholdsvis simpelt at etablere det mest nødvendige, for at regionaltoget kan stoppe her i Brabrand.”
Paw Simon Krogh vurderer samtidig, at det eneste realistiske vil være en enkel station for lokalområdet – og ikke et stort park and ride-anlæg, som det tidligere har været foreslået:
”Det er en virkelig dårlig idé her midt i Brabrand, hvor biltrafikken i forvejen er meget tæt. Jeg synes stadig, at man bør undersøge, om man ikke kan føre letbanen lidt længere ud til Årslev, hvor et park and ride-anlæg vil give virkelig god mening.”
Acceptabel forrentning
Hos et andet af regeringens støttepartier, Enhedslisten, er der også begejstring over planen om en togbane til Silkeborg, siger transportordfører Henning Hyllested til Jyllands-Posten:
”Det er en vigtig jernbane fra Aarhus til Silkeborg, som vi vil støtte til enhver tid.”
Det vil koste ca. 2 mia. kr. at anlægge et enkeltspor og 3,1 mia. kr. for et dobbeltspor, der kan flytte flere tog og dermed også flere passagerer.
Trafikprofessor Mogens Fosgerau fra Københavns Universitet mener ifølge Jyllands-Posten, at økonomien i projektet er acceptabel. Han peger især på den enkeltsporede løsning, fordi anlægsomkostningen her er lavest. Denne løsning har en såkaldt intern rente på 3,5 procent, hvilket gør det til en fornuftig samfundsinvestering.