
En gruppe lokale ildsjæle har dannet et trafikudvalg, der nu vil forsøge at skabe større trafiksikkerhed i Brabrand. Især vil gruppen kæmpe for mere sikre skoleveje for eleverne på Engdalskolen. Trafikken i Brabrand bliver et vigtigt emne på et debatmøde på Gasværket d. 10. november.
“Brabrand er reelt blevet en gennemfartsåre mellem sydbyen og nordbyen, og det rammer vores børn direkte. De veje, der burde være trygge skoleveje, fungerer i stedet som gennemkørselsruter.”
Sådan lyder det fra en medlemmerne af en trafikgruppe, som Brabrand-Årslev Fællesråd har etableret. Her har en række lokale borger sat sig sammen for især at få gjort noget ved de store mængder af gennemkørende trafik i Brabrand.
“Der er skabt en ond spiral: Børn bliver klemt væk fra vejene af biler – og derfor ender endnu flere børn i bilerne. På den måde bliver trafikken selvforstærkende, og trygheden forsvinder. Derfor er vi nødt til at sætte ind, før situationen forværres yderligere,” skriver trafikgruppen i et oplæg.
I en årrække er Engdalskolen vokset og vikset og er nu en af Aarhus’ største skoler. Elevtallet er steget fra 935 i 2018 til 1021 i dag, og i de kommende år kan tallet stige yderligere. Og skolevejene kan ikke følge med udviklingen, mener trafikgruppen.
Fællesrådet, Engdalskolen og grupper af forældre har tidligere peget på en række steder, hvor der er behov for forbedringer:
- Krydsningen af J.P. Larsens Vej ved tunnellen til Hovedgaden opleves af mange som utryg i den tætte morgentrafik.
- Krydset ved Truevej/Hovedgaden kan flere gange om dagen opleves som kaotisk med massive mængder af biltrafik.
- Også krydsning længere oppe ad Truevej kan især om morgenen være en farefuld færd, når gennemkørende biler kører i fuld fart i begge retninger.
- Biltrafikken ad “den tredje ringvej” over Søskovvej, Byleddet og Hougårdsvej skaber udfordringer flere steder – blandt andet ved krydsning af Byleddet ved Ørvadsvej.
- Ved Engdalskolen er både Engdalsvej og Hovedgaden især om morgenen præget af tæt kørsel og ofte hasarderede parkeringer, når elever skal sættes af.
Trafikgruppens medlemmer oplever, at selvom en række farlige steder for de bløde trafikanter er identificeret, sker der ingenting. Imens ser de andre områder af Aarhus blive prioriteret af Aarhus Kommune. Og det har Teknik og Miljø ifølge udvalgets medlemmer bekræftet på et møde med gruppen:
“I dialog med Trafikudvalget har kommunen oplyst, at mobilitetsindsatser primært prioriteres inden for Ringvejen. Det betyder helt konkret, at Brabrand – på trods af behovet – ikke er på listen. Det er ikke en forglemmelse. Det er et valg.”
“Brabrand har et større trafik-tryk”
Trafikgruppen mener ellers, at trafiktællinger taler deres klare sprog: Trafikken er tættere i Brabrand end for eksempel nabo-bydelen Åbyhøj, der nu prioriteres ved forsøg med såkaldte trafik-øer.

Gruppen peger på, at den daglige trafik på Hougårdsvej (2500 biler), Truevej (4400 biler) og J.P. Larsens Vej (2800 biler) er voldsommere end områder i det centrale Åbyhøj – og derfor bør Aarhus Kommune nu handle i Brabrand også.
“Tallene er utvetydige: Brabrand har et større trafiktryk – men får mindre handling. Åbyhøj er ikke problemet – de fik blot råbt kommunen op. Problemet er, at kommunens prioritering ikke følger behovet,” skriver trafikgruppen.
“Tryghed kommer ikke af sig selv – hvis vi ikke råber op nu, bliver vi siddende bagerst i køen.”
Derfor opfordrer trafikgruppen beboerne i Brabrand til at møde op til et debatmøde på Gasværket d. 10. november kl. 19-21. Her har en række kandidater til det kommende kommunalvalg lovet at møde op og debattere lokale problemstillinger som for eksempel trafikken i bydelen.
Trafikgruppen håber, at mange møder op og giver opbakning til kravet om handling i Aarhus Kommune.
“Vi håber også, at skolens ledelse vil tage del i dialogen. Jo stærkere en samlet stemme, desto sværere er vi at ignorere,” skriver trafikgruppen.
På Engdalskolen bakker skoleleder Rasmus Dalager Jørgensen op om trafikgruppens arbejde, men han vurderer samtidig, at de kommende omlægninger ved skolen i sig selv vil resultere i forbedringer af trafiksikkerheden:
”Vi ser frem til, at nedrivningen af husene ved Hovedgaden 1-3 i foråret kan bane vejen for bedre parkeringsforhold og en tydelig “kys og kør-bane”. Det vil være et vigtigt skridt mod at skabe mere ro og sikkerhed i morgentrafikken omkring skolen – til gavn for både elever, forældre og naboer,” siger han.
Du kan få kontakt til trafikgruppen ved at skrive til gruppens email, trafik@baaf.dk
Mandag d. 10. november kl. 19-21: Vælger- og debatmøde på Gasværket, Byleddet 2c. Læs mere om mødet og deltagerne via Facebook-begivenheden her.
Læs også:
“Trafik-øer” kan være løsningen på massiv gennemkørende trafik gennem Brabrand
