Pakkefirmaet GLS har besluttet at droppe Købmand Brabrand og Brabrand Kiosk som udleveringssteder for pakker. GLS forklarer nu, at de to lokale købmænd ikke har plads til den vækst, firmaet venter i de kommende år. Men GLS har ikke talt med købmændene om pladsproblemerne.
Der har i Brabrand været stor opmærksomhed om GLS´ beslutning om at samle udleveringen af pakker i virksomheden egen pakkeshop i City Vest. GLS har i den forbindelse modtaget en række klager fra lokale borgere med opfordring til at genoverveje beslutningen.
Vores Brabrand stillede i torsdags en række spørgsmål til GLS, blandt andet om grunden til, at man vælger fremover at samle pakkeudlevering og –indlevering i virksomhedens egen PakkeShop i City Vest. Svaret fra General Manager Karsten Klitmøller lød sådan her:
“Når vi har PakkeShops, hvor det ikke er muligt at udvide kapaciteten til at efterkomme den lokale vækst eller der sker lokale ændringer i netværket, så kigger vi efter nye og gerne større PakkeShops.”
Modstridende svar?
Flere læsere har siden skrevet til Vores Brabrand, at de har fået et andet svar på deres klage fra samme Karsten Klitmøller:
“I postnummer 8220 har vi en overkapacitet, og derfor har vi lavet denne tilpasning.”
De to svar kan virke som indbyrdes modstridende, og Vores Brabrand har derfor stillet yderligere en række spørgsmål til GLS. Denne gang er det kommunikationschef Marianne Møller Jensen, som svarer:
”De svar, I har fået fra GLS, stemmer fint overens. Denne ændring i Brabrand er en beslutning, der er truffet for at sikre et godt serviceniveau i området – også om et år.”
Vi har gennem en tid kørt med overkapacitet i området. En overkapacitet vi har planlagt for at kunne håndtere væksten og udsving i pakkemængder som f.eks. her under Corona. Denne overkapacitet resulterer i, at en modtagers pakker kan sendes i forskellige PakkeShops, når der bestilles flere pakker.
Brabrand Købmanden kan ikke gøre plads til den vækst, GLS kigger ind i fremover og derfor er vi glade for samarbejdet med City Vest.
For at sikre at modtagere i området kun skal hente sine pakker et sted – og ikke to eller tre steder – laver vi nu denne tilpasning.”
Man må altså forstå det sådan, at GLS oplever, at der i øjeblikket er en overkapacitet – men at firmaet vurderer, at udviklingen i markedet vil betyde, at de to lokale købmænd senere vil have for lidt plads.
“Vi har ikke haft den snak med GLS”
Indehaver af Brabrand Købmand, Idris Nezam, er uforstående over beskeden om, at det ikke er muligt at udvide kapaciteten hos ham:
“Med vores store butik har vi ikke haft den snak før med GLS. Vi har mulighed for at øge vores kapacitet, hvis GLS mente at det var nødvendigt.”
Vores Brabrand har spurgt GLS, om det er rigtigt, at firmaet ikke har haft en dialog med Brabrand Købmand om pladsproblemerne?
Det spørgsmål svarer kommunikationschef Marianne Møller Jensen ikke på.
Vores Brabrand har ligeledes forelagt svarene fra GLS for indehaver af Brabrand Kiosk, Navtej Sharma, som fortæller, at hans aftale ligeledes er blevet opsagt gældende fra d. 25. februar.
Heller ikke Brabrand Kiosk er blevet kontaktet af GLS med henblik på en afklaring af eventuelle fremtidige pladsproblemer.
Læs også: