Den 25. februar bliver det sværere for Idris og Amena Nezam at drive købmandsbutikken på Hougårdsvej. Fra den dato stopper GLS Group samarbejdet med butikken. Mange Brabrand-borgere har de seneste dage klaget over beslutningen. Her kan du læse svaret fra GLS.
Corona-nedlukningen har givet gyldne tider for online-shopping og dermed også pakke-distributørerne. Hos Købmand Brabrand, Hougårdsvej 66, ser man det tydeligt: I et hjørne af butikken tårner stakkevis af pakker sig op, og indehaverne, Amena og Idris Nezam, har rigeligt at gøre med at finde de rigtige frem til kunderne.
Men 25. februar bliver der mindre at lave for parret, for GLS Group har meddelt, at den dag bliver den sidste, hvor de vil hente og bringe pakker til og fra både butikken på Hougårdsvej og Brabrand Kiosk på Hovedgaden. Fremover må man i stedet hente eller aflevere sine pakker hos GLS´ pakkeshop i City Vest.
Beslutningen har medført stor debat og opbakning til de to små lokale handlende, og via Facebook-gruppen Brabrand Beboerne har kunderne opfordret hinanden til at klage til GLS over beslutningen. I kommentarsporet kan man aflæse frustrationerne over beslutningen.
”Jeg synes der er super super ærgerligt! Det vil betyde, at alle os bosat i denne ende af Brabrand enten skal bruge fem gange så lang tid på at hente pakker på et propfyldt sted og være nødsaget til at starte bilen frem for at gå,” lyder en typisk kommentar.
Kundernes indkøb betyder mest
Også i butikken kan man mærke den store opbakning til købmanden. Da Vores Brabrand torsdag er på besøg, fortæller flere kunder, at de har skrevet en klage til GLS og håber, at det vil få firmaet til at ændre beslutningen.
”Det er rigtig dejligt med den opbakning. Det er søde og rare mennesker,” siger Amena Nezam.
Hendes mand, Idris Nezam, tilføjer, at pakkeshoppen betyder meget for butikkens økonomi. Selve udlevering og modtagelse af pakker giver dog kun et lille bidrag til omsætningen. Men når kunderne kommer og henter deres pakke, køber de som regel lidt i butikken: En pakke havregryn, en flaske ketchup eller en pose cashewnødder. Det er her, købmanden kan tjene lidt.
Idris Nezam lægger ikke skjul på, at det er blevet svært at være en lille købmand, efter at de store detailhandelskæder Netto og Rema 1000 er kommet til Brabrand.
Indtil nu er det dog lykkedes at overleve, og senest er butiksfacaden renoveret og parkeringspladsen istandsat.
Et problem for ældre og gangbesværede
Fire år har samarbejdet med GLS varet. I starten var det begrænset, hvor mange pakker, butikken skulle håndtere. Men i takt med at online-handlen er vokset eksplosivt, er Amena og Idris Nezam også begyndt at udlevere flere pakker – ikke bare fra GLS men også andre distributører som PostNord og DAO.
Idris Nezam forstår godt, at kunderne er utilfredse med GLS´ beslutning:
”Kunderne har jo selv betalt for transporten, og forventer at de kan få leveret deres pakker tæt på bopælen. Det er måske et mindre problem for de unge, men vi har mange ældre og gangbesværede, som kommer her. De får langt sværere ved at transportere sig til City Vest.”
Flere kunder, Vores Brabrand taler med, bekræfter, at det vil være en udfordring for dem at få hentet pakker i City Vest.
”Det gør stort indtryk på os”
Vores Brabrand har spurgt GLS om en forklaring på centraliseringen i Brabrand, og General Manager Karsten Klitmøller svarer:
”Når vi har pakkeshops, hvor det ikke er muligt at udvide kapaciteten til at efterkomme den lokale vækst, eller der sker lokale ændringer i netværket, så kigger vi efter nye og gerne større pakkeshops. Både for at sikre plads til væksten, men også for ikke at skulle melde om fyldte pakkeshops, når vi periodisk får rigtig mange pakker i vores system.”
Karsten Klitmøller tilføjer, at hvis forventningen er afstemt på forhånd, vil det ofte være acceptabelt med lidt længere afstand.
Er det noget, der gør indtryk, at der kommer så mange kunde-henvendelser fra et lokalområde? Og er det noget der kan ændre GLS´ beslutning?
”Det gør stort indtryk på os, når der er så mange modtagere, der skriver til os. Det er dejligt at mærke den lokale opbakning til vores pakke-shops,” siger Karsten Klitmøller.
Han forklarer, at årsagen til ændringen i Brabrand er, at GLS har udsigt til at miste en pakke-shop i området. Når væksten i antallet af pakker samtidig fortsætter med at vokse, ønsker man at samle udleveringen af pakker i City Vest.
”Det er naturligvis ærgerligt, at den rette kapacitet ikke kan sikres i det nuværende setup, men for at undgå uhensigtsmæssig fordeling af modtagernes pakker i flere afhentningssteder, bliver vi nødt til at flytte hele volumen over i City Vest,” siger han.