Letbane til Brabrand, parkér-og-rejs-anlæg ved en ny Brabrand Station, en styrket bus 4A og klimatilpasning af Brabrandstien. Det er – set med Brabrand-briller – nogle af de vigtigste elementer i Aarhus Kommunes nye grønne mobilitetsplan, der blev præsenteret onsdag aften.
60 procent af århusianernes transportvalg skal i 2030 være baseret på cykel, kollektiv trafik eller gang.
Det er målsætningen hos de politiske partier, der onsdag indgik en aftale om en ny grøn mobilitetsplan. Aftalen sikrer blandt andet store investeringer i kollektiv transport og cykelstier.
Aftalen er indgået af følgende partier i Aarhus Byråd: Socialdemokratiet, Det Konservative Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Danmarksdemokraterne, Enhedslisten, og Thure Hastrup (UFP).
”Forligsparterne ønsker en styrkelse af den kollektive trafik, og er villige til, frem mod 2030, at prioritere både de anlægs- og driftsmidler, der skal til for at nå ambitionen om et trængselsfrit og højfrekvent kollektivt trafiksystem og realisere de derved forbundne klimareduktioner,” skriver partierne i aftalen.
Forventningen er, at 11 procent af alle ture på kommuneniveau i 2030 foregår med kollektiv trafik. Det svarer til en stigning på 50 procent i forhold til den nuværende kollektive trafikmængde.
Samtidig er det målsætningen, at maksimalt 20 procent af det samlede antal ture, der foretages i kommunen i 2030, foregår i benzin- eller dieselbil.
“I myldretiden skal letbane, BRT og A-buslinjer køre så ofte, at køreplaner bliver overflødige, og med så god fremkommelighed, at man sjældent oplever forsinkelser i den kollektive trafik,” står der i aftalen.
Her får du en gennemgang af, hvad planen kan komme til at betyde for Brabrand-området.
Letbane mellem Brabrand og midtbyen
Med aftalen siger et stort flertal i byrådet ja til en ny letbane mellem Brabrand og Aarhus Midtby:
”Ved at forbinde byområderne i Hasle og Brabrand og Aarhus Midtby til boligområder arbejdspladser, uddannelses-institutioner og kulturliv understøtter etapen en fortsat bæredygtig byudvikling for hele Aarhus, herunder den fortsatte positive udvikling i Gellerup og Bispehaven. Det binder byen bedre sammen både socialt og økonomisk,” skriver politikerne.
Forligsparterne lytter hermed til anbefalingerne i en rapport, der i 2023 anbefalede letbane-teknologien frem for BRT-løsningen.
Aftalen er, at Teknik og Miljø fremlægger miljøkonsekvensrapport samt lokalplansforslag for letbanens etape 2 for byrådet i starten af 2025.
Økonomien ikke på plads
Problemet er dog, at Aarhus Kommune endnu ikke er i nærheden af at have finansieringen af en kommende letbane-etape på plads. Kommunen har besluttet at spare i alt 770 mio. kr. op i perioden 2024-2034 (2024-priser). Samtidig håber man på massiv statslig medfinansiering:
”I Infrastrukturplan 2035 har et flertal i Folketinget afsat midler til letbane og BRT-løsninger i de store danske byer herunder Aarhus, hvorfor der forudsættes statslig medfinansiering til projektet,” står der i aftalen.
Såfremt det i 2028 ikke er godtgjort, at etape 2 er anlægs- og driftsøkonomisk rentabel, vil teknologivalget blive taget op til revision, skriver politikerne. I så fald bliver den billigere BRT-teknologi nok løsningen.
Parkér-og-rejs ved Brabrand Station
Forundersøgelserne til ny Silkeborgbane er i fuld gang, og der er samtidig i statens infrastrukturplan frem mod 2025 afsat 100 mio. kr. til en ny Brabrand Station.
Begge projekter forventes først færdige efter 2030, men politikerne ser dem som vigtige brikker i opbygningen af et mere effektivt og velfungerende kollektive trafiksystem i Aarhus og Østjylland. Aarhus Kommune presser på, for at der besluttes en tosporet løsning, så der er plads til en række nye stationer på strækningen.
”For at sikre en regional opkobling for pendlere i omkringliggende kommuner i regionen vil det derudover vil det i forbindelse med en ny Silkeborgbane og en station i Brabrand være oplagt at kunne stille bilen og forsætte i tog,” står der i aftalen.
”Forligsparterne er derfor enige om at undersøge mulighederne for at etablere parkér og rejs-faciliteter ved en fremtidig Brabrand Station samt i Harlev/Framlev, hvis der også kommer en station her på den fremtidige Silkeborgbane.”
Linje 4A skal styrkes
Forligsparterne er også enige om, at serviceniveauet for den kollektive trafik i Aarhus skal øges kraftigt. Derfor øges den økonomiske ramme til kollektiv trafik permanent med 50 mio. kr. fra 2027. Pengene skal findes ved budgetlægningen i 2025.
Allerede nu skal den kollektive trafik i Aarhus Vest styrkes, og både kapacitet og frekvens på linje 3A og 4A skal øges allerede i 2025. Det forudsætter dog, at der kan findes penge til det ved budgetlægningen her i efteråret.
I 2025-2028 skal der blandt andet investeres i busfremkommelighed. Der etableres en effektiv og højfrekvent kollektiv trafikkorridor flere steder i byen, blandt andet på Søren Frichs Vej, hvor rute 12 kører.
Desuden skal der igangsættes en kortlægning af vejnettet, så forskellige scenarier for ombygning af kryds, strækninger med busbaner, mulige bussluser, samt etablering af nye signalanlæg i uregulerede kryds bliver belyst.
BRT på Ringvejen
Teknik og Miljø er i gang med at udarbejde et skitseprojekt og miljøvurdering af en BRT-linje på Ringvejen, som forventes at kunne blive forelagt byrådet i 2025.
Forligsparterne er enige om at fortsætte opsparingen til BRT på Ringvejen samtidig med, at mulighederne for statslig medfinansiering afsøges. Der er allerede besluttet en opsparing på 294,8 mio. kr.
Klimatilpasning af Brabrandstien
Cyklen skal være det foretrukne transportmiddel for flere århusianere. Forligsparterne har en ambition om, at cykeltrafikken skal stige, og at 25 procent af alle ture, der foretages i kommunen i 2030 foretages på cykel. Det svarer til en forøgelse på 50 procent i forhold til i dag.
Politikerne er enige om, klimatilpasning af cykelstier er en del af byens kritiske infrastruktur og skal prioriteres i lighed med klimatilpasning af vejnettet, som en del af den nye klimatilpasningsplan som Teknik og Miljø præsenterer for byrådet senere i 2024.
Det gælder blandt andet Brabrandstien, der forbinder det vestlige Aarhus med midtbyen.
”Udover fodgængere færdes der dagligt 2.000 cyklister på Brabrandstien. Brugen af Brabrandstien udfordres af jævnlige oversvømmelser. Forligsparterne ønsker, som en del af en kommende klimatilpasningsplan, at Brabrandstien gøres mere modstandsdygtig overfor oversvømmelser og voldsomt vejr,” skriver politikerne i planen.
Hjertezoner ved alle skoler
Det står også i aftalen, at der i hele kommunen skal være fredelige nærmiljøer, hvor det er rart at bo og trygt at færdes til fods og på cykel – selv for de helt små trafikanter, som skal føle sig trygge i trafikken:
”I dag benytter 60-70 procent af alle skoleelever cykel eller gang til skole. I 2030 er det målet, at 80 procent af alle skolebørn er selvtransporterende.”
Politikerne vil etablere hjertezoner ved alle skoler i Aarhus. Det betyder, at biltrafikken i de udvalgte hjertezoner midlertidigt afgrænses mellem 7:30-8:30, så børn kan komme nemt og sikkert i skole til fods og på cykel.
Forligsparterne ønsker, at Teknik og Miljø og Børn og Unge etablerer hjertezonerne efter dialog med lokalområderne. Der afsættes 1 mio. kr. årligt i perioden 2025-2028 til etablering af hjertezoner med inddragelse af skolebestyrelser, fællesråd og lokalsamfundet.