
I skolen var hun helt sikker på at hun ikke skulle være lærer. Men så blev hun alligevel tændt på at have med børn at gøre. Og nu er hun netop landet på Sødalskolen som ny skoleleder.
Det er den anden arbejdsuge på Sødalskolen for Karen Henriette Jessen. For første gang skal hun stå i spidsen for en skole efter nogle år som pædagogisk viceskoleleder på Gjellerupskolen ved Herning. Her, 1. august, har hun så sluppet ”de sidste 8% lærer” for nu at indtage rollen som 100% leder.
Og hvad er det så for en person, elever og forældre på Sødalskolen nu skal til at lære at kende? Karen Henriette Jessen tænker sig godt om…
”Jeg har rigtig meget fokus på kommunikation. Det vil selvfølgelig tage noget tid, før medarbejdere, elever og forældre ved præcis, at ”når hun siger sådan, så betyder det…” Men det er det, der er min tilgang. Man kommer ikke til at se, at jeg banker i bordet og insisterer på at få det på min måde.
”Jeg er meget dialogorienteret. Det er rigtig meget min personlighed. Men det er også min faglighed. Det er det, der virker. Det er vejen frem.”
Karen Henriette Jessen overtager efter Ditte Hagn-Meincke har været konstitueret skoleleder på Sødalskolen siden november 2016, hvor den daværende skoleleder Helle Mønster som leder i en kommunal rokade blev skoleleder på Tovshøjskolen. Ditte Hagn-Meincke fortsætter som pædagogisk leder på skolen.
Synd for læreren
Den nye skoleleder lægger ikke skjul på, at hun allerede i skoletiden var meget kommunikerende. Ind i mellem nok lige i overkanten, erkender hun i dag.
”Jeg elskede at gå i skole. Men jeg var nok ikke den hurtigste til at tie stille, når undervisningen skulle i gang. Jeg var enormt snakkende – det kom bare ud af munden på mig. Vi var nogle stykker, der hjalp til at der gik lidt tid, før læreren kunne komme i gang.”
Selvom hun holdt rigtig meget af at gå i skole, var hun helt sikker på, at hun i hvert fald ikke skulle være lærer. Det var bare for svært, det dér med klasserumsledelse.
”Jeg syntes, det var synd for dem”, husker hun.
Efter gymnasiet skulle hun finde sig et job, og hun landede i en vuggestue. Og så begyndte hun så småt at finde ud af, at hun måske alligevel skulle i den retning.
”Ingen havde tænkt, at jeg skulle arbejde med børn. Men jeg blev så vild med det!”
Og så endte Karen alligevel på seminariet.
Børn er børn og forældre er forældre
Hun bor i Silkeborg med sin datter på 17. Den ældste på 21 er rejst hjemmefra. Før kørte hun vestpå mod Herning om morgenen. Nu går turen den modsatte vej.
Ud over morgensolen er der i det hele taget en verden til forskel mellem det multikulturelle Brabrand og så Gjellerup øst for Herning og nord for Hammerum. En bydel dannet i 1970´erne. Her er hudfarven 100% hvid, og kulturen er i høj grad præget af den midtjyske iværksætterånd.
Så tosprogede elever, dem er der ikke mange af, hvor hun kommer fra.
”Det flerkulturelle har jeg ingen erfaring med. Men grundlæggende tænker jeg: Hør her, det er børn og unge. Forældre er forældre. Selvfølgelig er der nuancer. Men der har jeg rigtig mange gode folk at læne mig op ad her på skolen.”
”Det, jeg har erfaring med, er at drive god skole. Og jeg har en rigtig god fornemmelse af, at min tilgang ligger rigtig godt i tråd med, hvad Sødalskolen står for.”
Hun peger på skolens vision om at udvikle både høj faglighed og godt fællesskab. De er hinandens forudsætninger – måske ligefrem vævet ind i hinanden. Så ved også at fokusere på den ene del kan man styrke den anden. Morgensamlingerne, traditionerne, de fælles historier. De bliver alle en del af en god fortælling.
Kan skolen invitere håndværk ind?
Karen Henriette Jessen er ikke kommet til Sødalskolen for at lave en masse om. Hun har dog personligt nogle tanker om, hvor folkeskolerne generelt kan udvikle sig.
Blandt andet er hun interesseret i, om skolen kan åbne sig mere over for det omgivende samfund og måske kan trække på andre ressourcer udefra. For eksempel kunne skolen måske invitere nogle af de klassiske håndværk ind – og den vej måske inspirere flere unge til at gå den vej.
Hun forestiller sig, at Folkeskolen kan være med til i endnu højere grad at gøre det synligt, at gymnasiet ikke er den eneste mulighed, og at der er mange andre veje at gå.
Stor ombygning og renovering
En stor udfordring, der står lige for døren, er en omfattende ombygning og renovering på Sødalskolen det kommende års tid. Det er lig med store udfordringer: Mangel på lokaler, klasser der skal flytte og i det hele taget en masse uro på skolen.
En af årsagerne er, at den ene gymnastiksal tilbage i 2014 brændte. Den er endnu ikke blevet genopbygget. Men nu sker der noget – samtidig med at mange af skolens faglokaler også skal renoveres.
”Det er jo de betingelser vi har. Vi må tænke kreativt og se om vi kan finde alternative løsninger”, siger hun.
Fakta om Karen Henriette Jessen
Karen Henriette Jessen er 47 år, bor i Silkeborg og kommer fra en stilling som pædagogisk viceskoleleder på Gjellerupskolen i Herning, hvor hun har været ansat siden 2012. Inden da var hun konstitueret pædagogisk viceskoleleder på Gødvadskolen i Silkeborg.
Udover læreruddannelsen har Karen Henriette Jessen taget en diplomuddannelse i både ledelse og psykologi. Hun er i gang med en master i offentlig ledelse.