Der var medaljer til de bedste, men håndklap og fælles hyldest også til taberne, da Sødalskolens SFO torsdag eftermiddag holdt OL-dag. Men også pædagogerne kom på podiet og fik overrakt beviset på nu at være blevet en certificeret idræts-SFO.
Den sidste medalje var netop uddelt, da himlen åbnede for sluserne og sendte et massivt regnvejr ind over Arena Vest i Gellerup. Men forud var gået en herlig eftermiddag med masser af fysisk aktivitet for børnene på Sødalskolens SFO.
12 hold, 12 aktiviteter – 7 minutter hvert sted og videre til det næste… Det var konceptet for OL-dagen, som SFO´en afholdt for andet år i træk.
Også SFO´en personale blev hyldet og modtog det fysiske bevis på, at Sødalskolens skolefritidsordning nu er en certificeret idræts-SFO. Alle har været på kursus hos VIA University College i at indtænke fysisk aktivitet i dagligdagen – både i skoletiden og i SFO´en om eftermiddagen.
”Vi har både lært en masse øvelser og har arbejdet med tankegangen om at få idræt ind i de mange små pauser i løbet af dagen. Det er godt for børnene lige at få en powerbreak, hvor de rejser sig i to minutter og står på ét ben eller laver noget fingergymnastik”, fortæller pædagog Martin Engsted.
Idrætten ind i hverdagen
”Vi tager det nu op på hvert møde, vi holder, hvordan vi kan få idræt ind og bidrage til det, vi i forvejen laver. Det er især vigtigt i forhold til de børn, der i løbet af eftermiddagen sidder længe og laver de samme ting. Så kan det være godt lige at komme op at stå og lave wagga-wagga-dansen eller noget andet fysisk”, siger han.
Pædagogerne har også bragt deres nye viden om idræt og bevægelse ind i undervisningen på skolen. Når de kan se, at der er brug for en pause, har de altid en hurtig øvelse i ærmet. Desuden kan fysisk aktivitet bruges direkte i det pædagogiske arbejde, for eksempel ved at eleverne går en tur, mens de taler om noget, de lige har lært, forklarer Martin Engsted.