Både Sødalskolen og Ellehøjskolen deltog med flere hold, da der for nylig var præsentations-stævne i Lego League Junior. Her præsenterede eleverne i 3. klasse de robotter, de som en del af undervisningen har programmeret.
Det var for de fleste elever en stor dag, da de forleden lørdag på VIA University College skulle præsentere resultatet af det arbejde, de gennem de seneste uger har udført:
Ved hjælp af enkel programmering havde de i grupper udviklet små robotter, der kunne løse konkrete problemer inden for transport-området. I undervisningen havde de arbejdet med at definere et problem, udforske det og finde en løsning. Derefter havde de designet og bygget robotten.
”Eleverne havde en rigtig god dag, og man kunne mærke, at de var rigtig stolte, når de fortalte om deres løsninger til dommerne,” fortæller Jacob Rittig, som er lærer på Sødalskolen.
Dagen var lagt tilrette som et OL, hvor der blandt andet var fælles indmarch i ens t-shirts – og som afslutning var der medaljer til alle.
Jacob Rittig oplever, at eleverne får meget ud af forløbene, og nogle af dem bliver grebet af arbejdet med robotterne og fortsætter med at arbejde med programmering i 4.-6. klasse.
”Det er helt vildt, hvad nogle af eleverne kan præstere. Jeg må selv give fortabt over for de flere siders kodning, de står og arbejder med. De er virkelig skarpe og kan meget mere end mig,” siger Jacob Rittig.
Også nogle af Sødalskolens ældste årgange var repræsenteret ved arrangementet på VIA University College, hvor de var tæt på at kvalificere sig til den afsluttende runde.
Læs også:
Fremstilling af robotter på skoleskemaet i 3. klasse på Sødalskolen