
Fredag blev Gellerups nye skole, Kløverskolen, officielt indviet. Som den første skole i Danmark er den bygget til at rumme en særlig form for pædagogik, projektbaseret læring. I sin åbningstale kaldte skoleleder Helle Mønster formen for “levende læring og meningsfuld skole”.
For præcis to år siden, i august 2023 tog entreprenør-virksomheden MT Højgaard fat på at bygge Gellerups nye skole. Og fredag blev skolen officielt indviet, efter at eleverne i mandags mødte ind til den første skoledag.
Skoleleder Helle Mønster fortalte om en uge, der havde bekræftet hende i, at den bærende pædagogiske form, projektbaseret læring – også kaldet PBL – er den helt rigtige for eleverne på Kløverskolen:
“En af de første dage i denne uge var der en elev, der sagde til mig: “Helle, du må ikke tage PBL fra os.” Og han gentog det for ligesom at understrege alvoren i det. Det ramte mig lige i hjertet – for så tænker jeg, at vi er på rette vej,” sagde hun i sin åbningstale.
Det samme skete igen onsdag formiddag, da eleverne i 7. klasse talte med borgmester Anders Winnerskjold om skolen og måden at undervise på:
“De havde fundet frem til nogle værdier, de mente kendertegner PBL, nemlig stolthed, samarbejde, nysgerrighed, kreativitet og motivation. Som skoleleder kan man kun blive glad, når man hører det,” sagde hun.
Helle Mønster betegnede Kløverskolen som ikke bare en bygning, men en vision, et fællesskab, et sted hvor børnene bliver nysgerrige på verden. Det skal projektbaseret læring skabe forudsætningerne for.
“En profil hvor alle børn er velkomne”
Helle Mønster tog alle med tilbage til februar 2020, hvor lærere, elever, politikere, ledelse og forældre i bus tog på inspirationstur til København, på jagt efter den pædagogiske profil, der skulle kendetegne Gellerups nye skole.
“Men det var ikke nemt. Heldigvis blev du, Thomas Medom (skolerådmand, red.), meget tydelig og satte retningen for arbejdet. Du sagde: Vi skal have en skole med en bred pædagogisk profil, hvor alle børn er velkomne. En profilskole, som bliver et aktiv for området. Ikke en skole hvor man skal have særlige færdigheder som gode fodboldben eller talent for naturvidenskab for at passe ind,” sagde Helle Mønster.
Og den pædagogiske profil blev projektbaseret læring – nu også kendt som PBL.
“En profil der favner alle børn. En tilgang hvor hjernen og hænderne bruges og arbejder sammen, hvor måsen bliver løftet fra stolen, og hvor kreativitet, samarbejde, og virkelighedsnære problemstillinger er i centrum,” sagde skolelederen.
“PBL er i den grad med til at understøtte vores arbejde med dannelse, demokrati og medborgerskab og give eleverne redskaber til at træffe valg, som har betydning for deres liv.”

Hvert PBL-forløb starter med et kick off, som skal vække nysgerrighed og lyst til at lære. Og det slutter med et produkt og en formidling, hvor forældrene inviteres ind. Eleverne fortæller, hvad de har arbejdet med, og hvad de har lært. Forældrene lytter og spørger, og dagen efter besøger klasserne hinanden og deler deres viden.
“Det er levende læring og meningsfuld skole.”
I den forløbne og næste uge arbejder alle klasser med en mini-PBL, som handler om at lære skolen bedre at kende.
Farvede negle signalerer mangfoldighed
Hænderne – de fire store betonskulpturer, der er placeret flere steder uden for skolen – er symboler på den profil, der kendetegner skolen. De er fremstillet af den lokale kunstner Julie Stavad, som også har stået for udsmykningen indendørs, hvor hænder i forskellige former er malet på elevator-tårnet og flere glaspartier.

“Hænderne omfavner og inviterer ind, og de forskellige farvede negle signalerer mangfoldighed på skolen og i området. Hænderne inspirerer os og får os til at tænke på det, skolen er skabt af og som skolen skal skabe,” sagde Helle Mønster.
“Det er jeres sted nu”
Skolerådmand Thomas Medom betegnede Kløverskolen som en ny begyndelse.
“Kløverskolen er ikke bare en ny bygning. Det er også en ny måde at lave skole på. En ny måde at undervise på,” sagde rådmanden.
“Og så er det også en hjørnesten i ambitionerne for Gellerup. Det er planerne, hvor vi i fællesskab bygger en endnu stærkere bydel med endnu flere muligheder. Og her spiller skolen en helt særlig rolle. Ikke bare som et sted hvor man kan lære at læse og regne og en masse andre ting – men også et sted at samles i fritiden.”
Også Thomas Medom er begejstret over, at skolen og eleverne allerede har taget den nye pædagogiske form til sig.
“Det projektbaserede handler om at komme tæt på virkeligheden. Med plads til at lære på forskellige måder – ikke kun med hjernen men med hele kroppen. Det handler ikke kun om at være bedst til at række hånden op. Det handler også om at række hånden ud til en ven, der brug for det. Og om at være nysgerrig, samarbejde og prøve ting af i praksis,” sagde Thomas Medom.
“Det har været lærerigt at se dig Helle og alle jer medarbejdere række ud mod en ny undervisningsform og tage den til jer fulde af mod og med børnene som glade vindere,” sagde Thomas Medom, som glæder sig til at se Kløverskolen udvikle den projektbaserede læring.
Rådmanden betegnede Kløverskolen som et kraftcenter midt i Gellerup og sagde henvendt til de mange elever, som var med ved åbningen:
“Jeg håber, I bliver super glade for jeres nye skole. Det er jeres sted nu. Tillykke med Kløverskolen.”
