Et nyt boligbyggeri ved Gudrunsvej ser nu omsider ud til at blive godkendt, selvom flere byrådsmedlemmer har været utilfredse med dele af projektet. Ejendomsfirmaet Calum lover at se på arkitekturen igen – men kan til gengæld ikke love flere parkeringspladser, der vil blive for dyre.
”Der er forskel på kvadratmeter-priserne i Gellerup og Aarhus C, og hvad folk er villige til at betale.”
Sådan lød det fra repræsentanten for Calum A/S, som for nylig mødte op i Teknisk Udvalg i Aarhus for at svare på spørgsmål om det byggeri af 18 rækkehuse i 2-3 etager og en etageboligblok i 4-5 etager med ca. 25 lejligheder, som virksomheden håber at kunne bygge langs Gudrunsvej over for det nye sundhedshus.
Byggeriet skal være med til at skabe øget bykvalitet og kvartersdannelse mellem de velkendte otte-etagers betonblokke. Men politikerne har ikke været meget for at godkende projektet, der nu i flere omgange har været diskuteret i udvalget.
Blandt andet mener Danmarksdemokraten Jakob Søgaard Clausen – ligesom Gellerup Fællesråd – at der er afsat alt for få parkeringspladser i projektet.
Hos Calum ønsker man at begrænse såkaldt ”overfladeparkering”, mens økonomien i projektet ikke er tilstrækkelig til at etablere parkering i en kælder. Det var i den forbindelse, at Calums projektchef konstaterede, at der ikke er økonomi til at skabe den samme komfort i Gellerup, som hvis det havde været inden for ringgaden.
Derfor må de kommende beboere nøjes med én p-plads pr. bolig, mens yderligere biler må parkeres langs de høje blokke ejet af Brabrand Boligforening.
Man har blandt andet set på belastningen af de eksisterende parkeringspladser, som ikke er 100 procent fyldt op. Der er tilknyttet 1½ parkeringsplads til hvert rækkehus. Der etableres én parkeringsplads ved den enkelte bolig og ½ parkeringsplads i fællesparkering.
Enhedslistens Solveig Munk fik afklaret sin bekymring for grundvandet, mens hun til gengæld ligesom Jakob Søgaard Clausen var træt af de få parkeringspladser.
De arkitektoniske kvaliteter
Desuden var arkitekturen i projektet til diskussion. Den radikale Metin Lindved Aydin, som er arkitekt, havde i byrådssalen konstateret, at arkitekturen ikke var ”højkarat”, og ønskede en diskussion af, hvordan det pågældende projekt rent faktisk kunne blive bedre, ”så det kan understøtte vores intentioner for hele bydelen.”
I Teknisk Udvalg spurgte det radikale medlem til muligheden for at arbejde med facaderne på etagebebyggelsen, og det bekræftede repræsentanten fra Calum:
”Projektet vil under alle omstændigheder skulle bearbejdes, da der på nuværende tidspunkt alene er tale om et skitseprojekt.”
Teknik og Miljøs repræsentant bekræftede, at kommunen godt i det videre arbejde vil kunne bede bygherren om at styrke nogle af de arkitektoniske kvaliteter i projektet. Til gengæld ønskede man ikke at gøre lokalplanen ”alt for detaljeret”.
På mødet blev endnu et aktuelt spørgsmål vendt: Er der mulighed for, at boligerne kan sælges som ejerboliger?
Repræsentanten fra Calum oplyste, at ”der i aftalen med Brabrand Boligforening også ligger, at man skal lave et aktivt salg af boligerne, men at det endnu er usikkert, om det lykkes.”
Der er nu lagt op til, at byggeriet inden længe vil blive godkendt i Aarhus Byråd, og byfortætningen i området ved Den Gyldne Port kan begynde.
Læs også: