Der kommer efter al sandsynligvis cykelsti langs Hejredalsvej i 2020. Aarhus Kommune skal alligevel renovere fortove og asfalt, og så bliver projektet pludselig økonomisk muligt at gennemføre. På J.P. Larsens Vej omlægges helle-anlægget ved Skovbakkevej allerede i år, mens øvrige fartdæmpende initiativer muligvis udskydes.
I slutningen af februar sagde politikerne i Teknisk Udvalg ja til at bruge 1,5 millioner kroner til etablering af fartdæmpning på både J.P. Larsens Vej og Hejredalsvej.
Men for få uger siden viste det sig, at Drift og Anlæg i 2020 har mere omfattende planer om et forestående vedligeholdelsesarbejde langs Hejredalsvej, end trafikplanlæggerne hidtil har været informeret om. Og det fik dem til at foreslå en anden prioritering:
Ved at koordinere arbejdet med driftsfolkene bliver der pludselig penge til at anlægge cykelsti langs Hejredalsvej, hvis byrådet er enig i denne prioritering af midlerne i næste års anlægsprogram. Og cykelstier er netop hvad mange i Brabrand længe har ønsket sig.
”Det driftsarbejde, man planlægger på Hejredalsvej er større, end vi egentlig troede. Det drejer sig ikke kun om ny belægning, men også om udskiftning af kantstenene. Så giver det pludselig mening at gennemføre projekterne samlet, da vi kan få etableret cykelstier for et langt lavere beløb end normalt,” siger Morten Skou Nicolaisen fra Mobilitet ved Aarhus Kommune.
Omlagt helleanlæg ved Skovbakkevej
Derfor foreslår trafikplanlæggerne nu, at den planlagte fartdæmpning på J.P. Larsens Vej og Hejredalsvej udskydes, og at de fleste af de 1,5 millioner kroner gemmes til cykelstier på Hejredalsvej.
Der er dog stadig planer om at gennemføre et mindre projekt for pengene på J.P. Larsens Vej allerede i år. Helleanlægget ved Skovbakkevej fungerer ikke som den sikre overgang for skolebørn, det skulle være, og det skal laves om for nogle af de afsatte midler, forklarer Morten Skou Nicolaisen.
”Vi har talt om at få lavet en hævet flade, der også omfatter udkørslen fra Skovbakkevej. Vi vil trække vejforløbet op, sådan at der bliver et bump, der i sig selv vil være fartdæmpende”, siger han.
Artiklen fortsætter efter annoncen.
Fartdæmpning på Hejredalsvej?
Morten Skou Nicolaisen erkender, at forløbet har været komplekst, men at man prøver at efterkomme Brabrand-Årslev Fællesråds prioriterede ønske om at få cykelstier på Hejredalsvej.
”Vi kommer så først i gang i 2020, men får samlet set en bedre løsning. Ved at lægge projekterne sammen kan vi få to plus to til at give fem.”
Han håber, at der senere vil blive penge til at etablere den lovede fartdæmpning på J.P. Larsens Vej. Til gengæld er han ikke sikker på, om der kommer fartdæmpning på Hejredalsvej.
”Med cykelsti i begge sider bliver vejen i sig selv smallere – fra otte til knap syv meter – og det har i sig selv en fartdæmpende effekt. Samtidig vil cyklisterne naturligvis føle sig mere trygge ved den gennemkørende biltrafik, når der er cykelsti,” siger Morten Skou Nicolaisen og fortsætter:
”Det betyder ikke nødvendigvis, at planerne om fartdæmpende bump på Hejredalsvej er helt lukket ned. Nu skal vi først se, hvordan det virker med cykelstierne. Der er ikke noget til hinder for, at man senere kan følge op med bump. Men den store gevinst er cykelstierne. Det er efter vores opfattelse den rigtige løsning.”
Glæde over kommende cykelstier
Janni Vestergaard har for Brabrand-Årslev Fællesråd været den drivende kraft i dialogen med trafikplanlæggerne i Mobilitet. Hun glæder sig over, at de højt prioriterede cykelstier på Hejredalsvej nu kommer.
”Lige siden sidste sommer har vi forsøgt at appellere til, at der med istandsættelsen af Hejredalsvej er en oplagt mulighed for at anlægge cykelstier. Nu er de endelig blevet overbevist, og det er helt fantastisk! Vi er vildt glade! At vi skal vente til 2020 er helt ok”, siger hun.
Desuden er hun glad for, at helleanlægget ved Skovbakkevej bliver omlagt og vurderer, at det i sig selv vil have en fartdæmpende virkning på J.P. Larsens Vej.
”Den øvrige fartdæmpning på J.P. Larsens Vej og Hejredalsvej, er selvfølgelig også strengt nødvendig. Vi har i et år haft forventningen om, at hele strækningen bliver fartnedsat, men vi må væbne os med tålmodighed. Det er præmissen”, siger hun.