Efter mere end fem års kamp for at få et trinbræt i Brabrand, fik idémanden, Paw Simon Krogh, onsdag formiddag omsider politikerne i tale. Hele Folketingets Transportudvalg kom kørende i bus til parkeringspladsen ved Stenbækvej for at høre om ønsket om at få et togstop i bydelen.
Banedanmark er i fuld gang med en analyse, der skal klargøre, om det er en god idé at lave en ny direkte togbane mellem Aarhus og Silkeborg.
Oplægget fra politikerne er, at teknikerne skal undersøge en ét-sporet bane – men det vil vanskeliggøre muligheden for togstop i Brabrand, Årslev, Harlev og de andre bysamfund på strækningen mellem Aarhus og Silkeborg.
Derfor prøver Aarhus Kommune i sidste øjeblik at få Folketingets Transportudvalg til at ændre på Banedanmarks opgave og også få analyseret en tosporet bane. Flere østjyske kommuner har fået Cowi til at lave en analyse, der viser, at samfundsværdien af en tosporet bane er næsten dobbelt så høj som ved en étsporet bane: 128 mio. kr. årligt mod 59 mio. kr.
På den baggrund havde Aarhus Kommune onsdag inviteret Folketingets Transportudvalg på tur i det østjyske – med første stop ved Stenbækvej i Brabrand, hvor Teknik og Miljø foreslår, at en ny Brabrand Station placeres.
”Jeg har fornøjelsen af at bo lige her ovre på den anden side af Silkeborgvej, så jeg kender området rimelig godt. Der lægges op til etablering af en ny Brabrand Station, men vi vil gerne ha´, at det bliver et lidt mere ambitiøst projekt,” sagde rådmand for Teknik og Miljø, Nicolaj Bang, som sammen med borgmester Jacob Bundsgaard var med i bussen til Brabrand.
”Vi begynder at opleve trængsel inde i byen, og nu vil vi godt begynde at sprede byudviklingen ud til oplandsbyerne, og vi vil gerne tænke byudvikling og infrastruktur sammen fra begyndelsen. I den proces er en tosporet bane et ret væsentligt greb. Hvis vi får en dobbeltsporet bane, vil toget for rigtig mange mennesker være et virkelig attraktivt alternativ til bilen,” sagde rådmanden.
Han fremhævede, at folk i Brabrand med et togstop i bydelen vil kunne komme ind til midtbyen på syv minutter – i stedet for de 20-25 minutter mange må bruge i bilen. Nicolaj Bang pegede på den nuværende parkeringsplads ved Stenbækvej:
”Her kan en letbane eller BRT-løsning komme ind, og så kan der være sporskifte omme på den anden side af Rema hvor toget til Silkeborg stopper: På den måde kan man her binde byens transportmuligheder sammen. Man vil også kunne lave park and ride-anlæg her, hvor det virkelig vil give mening.”
Kæmpestor lokal opbakning
Per Falk Bredgaard fra Brabrand-Årslev Fællesråd tilføjede, at mange i Brabrand bor kun to-tre kilometer væk og let vil kunne tage cyklen hen til toget.
”Tænk hvor mange biler vi kan undvære her i Brabrand, hvis vi kan cykle frem og tilbage til toget. Det vil være ideelt,” sagde han.
”Du mener altså, at der vil være stor lokal opbakning til projektet,” spurgte formand for Transportudvalget, Rasmus Prehn.
”Kæmpestor,” svarede Per Falk Bredgaard.
”Andre steder er der ellers mange, der bliver sure, når man anlægger nye spor?” lød det fra en anden af politikerne.
”Men sporene er her jo i forvejen. Det er jo bare et spørgsmål om at lave det trinbræt nu, for toget kører jo lige forbi med tomme vogne. Man bør lave en løsning nu, der hænger sammen med den langsigtede løsning,” svarede Per Falk Bredgaard.
”Det er et godt spørgsmål, men her er der ingen tvivl. Der er massiv opbakning i lokalområdet,” vurderede det lokale socialdemokratiske medlem af udvalget, Jens Joel.
”Start nu med en enkel løsning”
Det kunne Paw Simon Krogh fra borgerinitiativet Brabrand på Skinner bekræfte. Han fortalte politikerne om en event tilbage i 2017, hvor Brabrand på Skinner i november inviterede alle til en event ved den tidligere Brabrand Station. Man lavede suppe til 300 personer, men der dukkede næsten 1000 op.
”Det her giver så god mening. Hver morgen kan vi se en bilkø snegle sig afsted ude på Silkeborgvej. Skinnerne ligger her jo allerede, så på den korte bane kunne man få toget til at stoppe, når det alligevel kører lige forbi,” sagde Paw Simon Krogh til politikerne.
En af dem spurgte ind til et eventuelt park and ride-anlæg:
”Vi kan se, at der kommer mange biler ind ad Silkeborgvej. Hvis man får en tosporet bane og et park and ride-anlæg i for eksempel Harlev, kunne man måske også få et butiksmiljø dér, så folk kan handle på vejen hjem. Vil det ikke aflaste jer bilmæssigt?”
”Jeg tænker, at et park and ride-anlæg bør ligge længere ude end her i Brabrand. Det fantastiske er, at der er så mange gode muligheder i den her idé. Men start nu med en enkel løsning, så kan man altid bygge på,” svarede Paw Simon Krogh.
Formand for Transportudvalget, Rasmus Prehn, afsluttede snakken på parkeringspladsen:
”Vi er meget inspireret af det her. Og det er fantastisk at opleve det lokale engagement, der er omkring det – også at der er borgergrupper, som møder op og gerne vil ha´ infrastruktur. Vi oplever mange andre steder, at borgere kæmper imod infrastruktur. Det her lyder som en meget interessant idé. Det er noget, vi tager med videre,” afsluttede han.
Derefter var det tid til korte interviews med den lokale presse, der var mødt talstærkt frem.
Det lokale folketingsmedlem for Socialdemokratiet, Camilla Fabricius, deltog også i turen, og hun vurderede, at politikerne var lydhøre:
“Brabrand har en central placering i Østjylland. Det glæder mig, at vi har haft transportudvalget på tur. Der var stor opbakning fra mf’erne og det var min klare oplevelse, at udvalget lyttede. “
Derefter kørte politikerne videre til Galten for at se på mulighederne i en togstation dér.
Læs også: