Aarhus vokser og vokser, og Brabrand er udpeget som et interessant område for byudvikling. Tom Nielsen og Jens Christian Pasgaard, Arkitektskolen Aarhus, præsenterede for nylig en række forskellige løsninger: Brabrand kan udvikle sig i retning af mere by med højhuse – eller i højere grad med fokus på nærheden til naturen.
Aarhus Kommune er i gang med at finde ud af, om der er grundlag for at skabe en togstation i Brabrand, der skal forbinde letbanens etape 2 med regionaltoget mod Aarhus midtby og Langå – og senere også Silkeborg.
Et kommende trafikknudepunkt kan samtidig blive startskuddet til omfattende byudvikling i området omkring Truevej.
En gruppe arkitektstuderende gav tidligere på året en række forskellige bud på, hvordan Brabrand kan udvikle sig i forbindelse med, at der etableres en station midt i bydelen. Forslagene blev for nylig præsenteret af professor Tom Nielsen og lektor Jens Christian Pasgaard, Arkitektskolen Aarhus, som en del af programmet for Brabrand Kulturuge.
Mangler en helhedsplan
”Det handler i virkeligheden om hele Aarhus´ udvikling. Byen vokser med cirka 4000 mennesker om året, og vil frem til 2050 vokse fra cirka 335.000 til 450.000 mennesker. Det betyder, at der skal være mange flere huse, men også meget mere infrastruktur”, forklarede professor Tom Nielsen.
Byvæksten i Aarhus foregår i vidt omfang i nogle akser, og her ser underviserne fra Arkitektskolen Brabrand og Aarhus Ådal som et interessant testområde: Kombinationen af infrastruktur og interessante landskabstræk gør området attraktivt, og der er gode forudsætninger for yderligere byudvikling.
Men byudvikling risikerer også at sætte en af byens grønne landskabskiler under pres.
”Udviklingen foregår i stort omfang fra projekt til projekt, og hvis man tager stykke for stykke af de grønne kiler, så er der til sidst ikke mere tilbage. Det er dog ikke en fremgangsmåde, der er enestående for Aarhus – men vi prøver at lære vores studerende, at det ikke er den rigtige fremgangsmåde. Efter vores mening er der behov for er er behov for en mere robust helhedsplan for byens udvikling”, påpegede Tom Nielsen.
De to hoved-scenarier
I oplægget fra Aarhus Kommune skal et eventuelt trafikalt knudepunkt ligge enten ved Stenbækvej eller ved Truevej, hvor man mener, at der både vil være plads til parkeringspladser og et busstoppested.
Af de to muligheder lagde Tom Nielsen og Jens Christian Pasgaard ikke skjul på, at de fandt en placering ved Truevej mest interessant. De mange forslag fra de studerende samlede sig overordnet i to forskellige hoved-scenarier:
I det ene udvikler Brabrand sig til ”en rigtig by” omkring et fremtidigt trafikalt knudepunkt ved Truevej, hvor der vil blive bygget tæt og højt.
I det andet hoved-scenarie forbliver Brabrand mere åben og med tæt kontakt til naturen, især Brabrand Sø.
Byfortætning eller ej
Centralt i valget står fagudtrykket ”byfortætning”, der er arkitekt-slang for at bygge tæt og højt. Typisk vil man i byplanlægning forsøge at byfortætte omkring knudepunkter for kollektiv trafik, så beboerne har let ved at komme til og fra deres hjem.
”Hvis man vil have flere folk til at bo i et bestemt område, er man nødt til at bygge boligblokke. Området vil i givet fald blive meget tættere bebygget end nu, og man vil se et gadebillede, der er mere urbant end i dag.”
De fremhævede et forslag fra en kinesisk studerende, Qirui Liu, hvor området mellem jernbanen og Silkeborgvej vil kunne udvikle sig til et nyt bydelscentrum og mødested.
Noget andet end Høje Taastrup
Men det er ikke sikkert, at trafikknudepunktet og byfortætning er den rigtige løsning i Brabrand, påpegede de.
”Hvis man sammenligner med for eksempel Høje Taastrup, drømte man om at bygge en klassisk ”rigtig by” i forbindelse med dannelsen af et trafikalt knudepunkt dér. Men i Brabrand er forudsætningerne helt anderledes. Her har I jo allerede kirken, bageren og bygaden. Det vil være en anderledes diskussion her.”
”Løsningen i Brabrand kan være, at man vælger ikke at byfortætte. I stedet for at ankomme til et shoppingcenter, kan man måske ankomme til en park eller en skov.”
De viste nogle skitser af en anden udenlandsk studerende, Katrina á Bakkanum, hvor man fra Truevej har et åbent kig ned mod Brabrand Sø.
”Nogle vil måske synes, det er en lidt provokerende illustration, og det kommer nok ikke til at blive virkelighed. Men forslaget kan give nogle ideer til, hvordan det kan gøres.”
Er Brabrand det forkerte sted?
Jens Christian Pasgaard og Tom Nielsen forklarede, at to andre studerende, Mark Gill og Francesco Cauda, ganske simpelt nægtede at løse den stillede opgave. De mente, at Brabrand var det forkerte sted at lave et trafikalt knudepunkt.
I stedet pegede de på to alternative placeringer: Enten længere vestpå ved Årslev eller på den nordlige side af Edwin Rahrs Vej, hvor der på langt sigt også vil være mulighed for byudvikling.
En placering ved Edwin Rahrs Vej ville så betyde en manglende forbindelse til regionaltoget og forudsætter samtidig at letbanen føres den vej i stedet for ned til Brabrand.
Forbindelsen til Hovedgaden
Arkitekterne pegede også på en forlængelse af Hovedgaden op til det nye boligkvarter ved den tidligere Jaka/Tulip-fabrik som attraktiv for hele området.
”En forbindelse her ville kunne bygge bro til boligområderne nord for Silkeborgvej og vil desuden blive et meget vigtigt link til Hovedgaden, hvor der vil kunne skabes noget mere liv.”
”Hvis man ønsker, at Hovedgaden stadig skal spille en central rolle i Brabrand, er det den slags tricks, man kan bruge til at skabe en større gennemstrømning af mennesker. Det vil formentlig ikke gøre Hovedgaden til en handelsgade igen. Men der kan sagtens være andre aktiviteter, der gør gaden attraktiv, for eksempel en basketballbane.”
Jens Christian Pasgaard pegede på, at en udvikling af Hovedgaden under alle omstændigheder vil være attraktiv for Brabrand, fordi man så vil kunne skabe en større sammenhæng mellem naturen ved Brabrand Sø og en eventuel byudvikling ved Truevej.
”Hvis Hovedgaden bliver opgraderet, vil man kunne få en fantastisk sammenhæng mellem natur og by. Og så er der en unik mulighed for at skabe noget rigtig spændende ved Truevej – med kirken og søen i baggrunden. Det er nærmest en gave.”
Byfortætning er en nødvendighed
Og hvad er så den mest sandsynlige løsning: Tættere by eller mere natur midt i bydelen?
”Jeg tror, byfortætning er en nødvendighed, og jeg tror også, vi kommer til at se en letbane her. Massemobilitet er nødvendigt for Aarhus.”
”Desuden giver det jo rigtig god mening, at regionaltoget kommer til at stoppe i Brabrand. Så er der pludselig kun få minutter ind til Aarhus. Og så kan man med letbanen skrue op for knudepunktet – og pludselig har man 3-4 transportformer, der knytter sig til Brabrand”, siger Jens Christian Pasgaard.
De 27 forskellige projekter og forslag til byudvikling i Brabrand var i februar 2018 udstillet i Rådhushallen. Vores Brabrand skrev om udstillingen her.