Et stort flertal i Aarhus Byråd står bag ønsket om et trinbræt i Brabrand og presser på for, at det skal etableres hurtigst muligt. Men det er staten, som bestemmer, hvornår det skal ske. Det understregede teknik-rådmand Nicolaj Bang onsdag morgen på et debatmøde hos Erhverv Aarhus.
Hele byens mobilitet og fremkommelighed var til debat, da Erhverv Aarhus havde inviteret rådmandfor Teknik og Miljø, Nicolaj Bang (K) og medlem af Teknisk Udvalg, Steffen Wich (S), til debat om kommunens nye grønne mobilitetsplan.
Det var især parkeringspladser, nul-emissions-zone og fremkommelighed i midtbyen, der optog erhvervsfolkene. Men der kom også fokus på en kommende togstation i Brabrand, som blandt andre Brabrand Erhvervsforening, fællesrådet og borgergruppen Brabrand På Skinner i årevis har talt varmt for.
Politikernes nye grønne mobilitetsplan fremhæver også en station i Brabrand som et centralt element – både som endestation for en letbane/BRT-linje mellem Brabrand og midtbyen og som et stop på en måske kommende dobbeltsporet Silkeborg-bane.
Men når det nu står klart, at endestationen – og hermed stationen/trinbrættet – skal ligge ved Stenbækvej, hvorfor anlægger man så ikke straks det trinbræt, som med et fingerknips efter kommunens egne beregninger vil få flere tusinde mennesker til dagligt at hoppe på toget?
”Der er konsensus i byrådet om, at vi ønsker det trinbræt så hurtigt som overhovedet muligt. Der er ingen tvivl om, at det er noget, vi prioriterer højt,” lød svaret fra rådmand Nicolaj Bang.
”Frustrerende at det endnu ikke er gået igennem”
Han fremhævede samtidig et andet stort ønske – nemlig en dobbeltsporede bane til Silkeborg, der vil kunne fungere som en høj-effektiv nærbane mod vest, uden at det af den grund bliver nødvendigt at lave ny infrastruktur i midtbyen.
”Derfor vil det bare være så fantastisk, hvis vi kan få den bane med de stop indad, som vi gerne til ha´. Blandt andet med et stop i Brabrand,” sagde rådmanden.
”Jeg bor selv i Brabrand og vil kunne hoppe på toget hver morgen. Og otte minutter senere vil jeg kunne stå inde på Banegårdspladsen. Det er et meget attraktivt alternativ til at tage min bil – især når der er myldretid. Derfor er det efter min mening virkelig frustrerende, at det endnu ikke er gået helt igennem.”
Udfordringen er ifølge Nicolaj Bang, at bolden ligger hos Trafikstyrelsen og politikerne på Christiansborg, som allerede har afsat 100 mio. kr. til en station i Brabrand. Dog først i 2031.
Derfor mener man i Aarhus Kommune også, at det er staten, som skal finansiere en eventuel forløber i form af et trinbræt, der kan etableres for i omegnen af 10 mio. kr.
Nicolaj Bang lovede dog, at Aarhus Kommune vil blive ved med at presse på for at trinbrættet kan etableres hurtigst muligt.
Gratis kollektiv transport i myldretiden
Nicolaj Bang fremhævede desuden et nyt koncept i aften, de såkaldte parkér-og- rejs-anlæg, hvor man i udkanten af byen kan stille bilen og hoppe på effektiv kollektiv transport. Et af de anlæg tænker politikerne etableret ved en kommende togstation ved Stenbækvej i Brabrand.
”Vi kan allerede nu se, at folk begynder at stille bilen ude ved Ringvejen og hoppe på den kollektive transport, så der er tydeligvis et behov for den type løsninger. Vi kan også se det i Risskov, hvor folk stiller bilen og cykler ind til byen,” sagde rådmanden.
Kernen i løsningen er gratis parkering, masser af afgange med bus eller tog – og så skal der være et supermarked tæt på, så man kan købe ind, inden man kører hjem.
”Og så vil vi som noget nyt prøve at eksperimentere med at gøre det gratis at tage den kollektive transport i myldretiden – for det er på de tidspunkter, vi har brug for at folk gør det,” sagde Nicolaj Bang.
”Det her burde være en transportform, der er næsten lige så effektiv, som hvis du kører ind ad en indfaldsvej, hvor der måske er kø.”
Letbane-byggeri efter 2030
Direktør i Erhverv Aarhus, Poul Dalsgaard, bød velkommen til mødet ved at slå fast, at vi siden 2008 er blevet 70.000 flere århusianere.
”Så der er nu 70.000 flere mennesker, som skal bevæge sig rundt på vores veje. Det svarer til at flytte hele Kolding by ind oven i Aarhus. Så tror pokker, at der er nogle mobilitets-udfordringer, vi skal ha løst. Det betyder, at vi bliver nødt til at ændre adfærd,” sagde Poul Dalsgaard.
I den nye grønne mobilitetsplan giver politikerne hinanden håndslag på, at de vil satse på letbane-løsningen mellem Brabrand og midtbyen. Problemet er bare, at pengene til etableringen endnu ikke er fundet.
”Det der står i aftalen er, at vi skal have pengene på plads inden 2028. Hvis vi ikke har det på det tidspunkt, er det usandsynligt, at vi vil lykkes med det. Og så må vi se på, hvad vi så gør, lød Nicolaj Bangs forklaring.
Med aftalen har borgmester Jacob Bundsgaard nu frie hænder til at forsøge at få staten med til at finansiere byggeriet.