Selvom fartgrænsen på Skibbyvej gennem Årslev er 50 km/t, kører mange bilister langt hurtigere. En beboer, Gert Laumann, forsøger at få Aarhus Kommune til at hjælpe med en såkaldt chikane og flere informationstavler. Men i kommunen mener man ikke, at der er et problem.
Byskiltet viser ret tydeligt, at nu kører man ind i en byzone, hvor fartgrænsen er 50 km/t. Alligevel oplever en del beboere i Årslev, at bilisterne på Skibbyvej kører langt hurtigere.
”Vi er nogle hundeluftere, løbere og bedsteforældre med børnebørn, der er godt trætte af situationen og passer meget på. Men vi har nok alle oplevet at få et chok, når nogen ræser forbi med 100 km i timen,” siger en af beboerne, Gert Laumann.
Han har gennem det meste af 2023 kæmpet for at få kommunens opmærksomhed på problemet Der er godt nok en fartbegrænsning på 50 km/t, men han oplever, at især bilister, som kommer oppe fra Silkeborgvej, har for meget fart på ned gennem Årslev.
Han har selv den teori, at når hastighedsgrænsen hidtil har været 70 km/t på Silkeborgvej, tror en del bilister, at det også er max-farten, når man drejer ned ad Skibbyvej.
Det kan være forklaringen på, at mange bilister kører alt for hurtigt ned gennem Årslev – og især på det lange lige stykke ud ad landsbyen sættes farten ofte yderligere op.
Fartkontrol det forkerte sted
Men også fra Harlev-siden er farten tit for høj. Derfor henvendte Gert Laumann sig allerede i februar til Teknik og Miljø for at få kommunens fokus på problemet.
Først et halvt år senere, 1. august, fik han svar. Her skriver specialkonsulent Lars Clausen, at problemet ikke virkede til at være ret stort. Han henviste til, at en fartmåling i 2019 viste, at gennemsnitshastigheden i begge retninger var 46,5 km/t – med en 85 %-fraktil på 56,5 km/t. Det sidste tal angiver den hastighed, som 85 % af bilisterne ikke overskrider.
”De målte hastigheder svarer til, hvad der normalt tillades på en strækning, hvor 50 km/t er gældende,” skrev Lars Clausen.
Det svar var Gert Laumann dog ikke helt tilfreds med. Han ved, at målestedet for fartmålingen – ud for Skibbyvej 21 – ligger lige i svinget op mod Årslev. Derfor var farten nok af naturlige grunde lav lige præcis dér.
Overvej i det mindste en chikane på den lange lige strækning. Har lige gået en tur med min hund og blev passeret på dette stykke af en Porsche i udadgående retning som nok kørte mindst 100 km/t. Skræmmende. (Gert Laumann i email til Teknik og Miljø om problemet).
Han foreslog, at Aarhus Kommune beder færdselspolitiet om at foretage en fartkontrol længere ude ad den lige strækning.
”Her er det min fornemmelse, at 70-80 % kører for hurtigt, nogle endda meget hurtigt,” lød hans vurdering.
Få ressourcer i Mobilitet
Gert Laumann har også en række andre forslag til Teknik og Miljø. Han mener, at byskiltet vest for Årslev måske kan være svært at se, og at det måske kan hjælpe at flytte skiltet og sætte endnu et op i venstre side af vejen.
”Jeg har talt med færdselspolitiet, da de var ude hos os for at lave fart kontrol, og de anbefaler to byskilte dette sted og mere synligt. Yderligere ville en chikane mellem nummer 25 og 31 hjælpe, da der på dette lange lige stræk køres særlig hurtigt,” siger han.
”Jeg ville ønske, at kommunen kunne overbevises om, at man med enkle midler kunne sikre Skibbyvej.”
Det kan kommunen tilsyneladende ikke. Gert Laumann har gentagne gange rykket for et svar på sine henvendelser, men kun en enkelt gang var der en reaktion:
”Jeg vil henvise til min besvarelse fra 1. august,” svarer Lars Clausen midt i oktober.
Til Vores Brabrand tilføjer Lars Clausen, at der i øjeblikket er få ressourcer i Mobilitet til det, han betegner som “almindelig borgerbesvarelse”. Derfor bliver indsatser på Skibbyvej og andre steder sat på pause i nogle måneder.
I Årslev går Gert Laumann fortsat og håber, at Aarhus Kommune vil hjælpe med foranstaltninger, der kan bringe farten ned på Skibbyvej:
”De foreslåede løsninger er ikke dyre løsninger, men de ville uden tvivl hjælpe.”