Vejdirektoratet er i fuld gang med at forberede en udvidelse af motorvejen E45, blandt andet gennem Aarhus Ådal, men myndigheden informerer ikke borgerne direkte om planerne. I al stilfærdighed har Vejdirektoratet planlagt et virtuelt borgermøde om projektet torsdag d. 10. september.
Vejdirektoratet er ved at gøre klar til en udvidelse af motorvejen E45 til seks spor mellem Aarhus Syd og Aarhus Nord og offentliggjorde i juni en VVM-undersøgelse af projektet.
Motorvejens naboer følger projektet med bekymring. E45 blev bygget stort set uden støjafskærmning gennem Aarhus Ådal, og støjgenerne fra motorvejen er allerede i dag betydelige. Beboere i området frygter, at en udvidelse til seks spor bare vil øge støjen, og håber at der i forbindelse med udbygningen omsider vil blive fokus på støjdæmpning.
En af naboerne er Hanne Fuglsang Nielsen, som bor på Harlevholmvej – lige op ad motorvejen. Familien har boet i det naturskønne område helt tilbage fra før motorvejen blev bygget i begyndelsen af 1990´erne.
”Det er meget forskelligt, hvor slem støjen er. Nogle dage er det egentlig ikke så slemt, mens vi andre dage næsten ikke kan holde ud at være her,” fortæller hun.
På vej mod 100.000 biler i døgnet
Før motorvejen blev åbnet i 1994, vurderede myndighederne ifølge Hanne Fuglsang Nielsen, at trafikken på strækningen ville blive omkring 10.000-14.000 biler i døgnet. I dag er trafikken steget til cirka 65.000 biler i døgnet, og Vejdirektoratet vurderer, at antallet af biler på motorvejen gennem Aarhus Ådal i 2030 vil nærme sig 100.000 biler i døgnet.
Det koster at lave motorveje – så må man også betale hvad det koster, så de ikke generer mange mennesker. Det er en politisk beslutning.
Allerede i dag er bilstøjen fra motorvejen et par hundrede meter væk markant, og Hanne Fuglsang Nielsen følger lige som andre naboer nøje med i forberedelserne til udvidelsen, i håb om at deres synspunkter også vil blive hørt.
Men det er ikke så let, for Vejdirektoratet kommunikerer stort set ikke udadtil. Det var helt tilfældigt, at Hanne Fuglsang Nielsen midt i sommerperioden fik opsnappet, at VVM-undersøgelsen nu var færdig. Og efter vedholdende søgning på Vejdirektoratets hjemmeside fandt hun et link til rapporten på en underside.
”Vi ville helt sikkert have indgivet høringssvar, hvis vi havde vidst, hvornår høringsfasen var. Men som lodsejer og nabo til motorvejen får man intet at vide. De siger, at man selv skal gå ind på hjemmesiden og finde ud af, at der er nyt,” siger Hanne Fuglsang Nielsen.
Det er også først efter, at hun har skrevet til Vejdirektoratet, at hun i en email har fået oplyst, at der holdes virtuelt borgermøde om motorvejsudvidelsen d. 10. september.
Dækstøjen er det værste
Da Hanne Fuglsang Nielsen ikke i første omgang fik mulighed for at indsende høringssvar til VVM-undersøgelsen, satser hun i stedet på den aktuelle høring, hvor alle inden den 27. september kan indsende kommentarer.
”Det er vores erfaring, at det om borger er virkelig svært at få ændret noget, når først planerne er lagt,” siger Hanne Fuglsang Nielsen.
Hun er stærkt uenig i VVM-undersøgelsens konklusion, at motorvejen ikke giver nævneværdige gener gennem ådalen.
”Det handler altså ikke kun om de folk, der bor tæt på motorvejen, men også om de naturværdier, vi har herude. For eksempel er der masser af folk, bruger både Åbo Skov på den ene side af motorvejen og Årslev Engsø på den anden side.”
Familien har selv bekostet etablering af en støjvold, men hun vurderer, at et støjværn monteret langs motorvejen vil være langt mere effektiv.
”Det er jo dækstøjen der giver de største gener. Nogle siger, støjen vil blive mindre, når flere vil køre i elbiler – men selve motorstøjen er faktisk ikke så slem.”
Indsigelse fra Aarhus Kommune
Hanne Fuglsang Nielsen ønsker, at Aarhus Kommune på borgernes vegne mere aktivt går ind i sagen og over for Vejdirektoratet presser på for at få etableret en effektiv støjafskærmning gennem Aarhus Ådal.
Hun har skrevet til politikerne i Teknisk Udvalg og blandt andet spurgt, om kommunen har indsendt høringssvar i den første høringsfase.
Forvaltningschef Tyge Wanstrup har svaret, at kommunen har fremsendt høringsbidrag og blandt andet har peget på, at Vejdirektoratet bør være opmærksom på støjen fra motorvejen:
”Vi er generelt meget opmærksomme på støjgener fra E45. Vi har derfor også fremsendt en indsigelse til Statens seneste støjhandlingsplan fra 2018 hvori vi ønsker, at Vejdirektoratet prioriterer afskærmning af støjbelastede områder i Aarhus Kommune. Vi er som kommune dog ikke i en position, hvor vi kan stille krav til Vejdirektoratet,” skriver Tyge Wanstrup.
Han understreger, at det i sidste ende er Folketinget, der afgør, om støjafskærmning skal være en del af udvidelsesarbejdet på E45.
Borgermøde via computeren
På grund af corona-situationen inviterer Vejdirektoratet som nævnt til virtuelt borgermøde om resultaterne af VVM-undersøgelsen. Mødet streames live på nettet og vil også blive optaget, så man efterfølgende kan gense det.
Vejdirektoratet lover, at der som ved fysiske borgermøder vil være mulighed for at stille spørgsmål.
Borgermødet afholdes torsdag den 10. september 2020 kl. 19 – 21. Et link til det virtuelle borgermøde kan du på selve dagen finde her på Vejdirektoratets hjemmeside.