Mountainbike-fans i Brabrand er kommet et lille stykke nærmere drømmen om at få etableret udfordrende MTB-spor nærmest i egen baghave. Forleden blev foreningen True Skov Trail Builders stiftet, og bestyrelsen går nu i gang med at søge økonomisk støtte til projektet.
Grimhøjgaards hyggelige stuehus lagde torsdag aften rammer til mødet mellem en flok entusiastiske mountainbike-kørere fra hele lokalområdet. De færreste kendte hinanden på forhånd, men var blevet tiltrukket af planerne om at skabe nye friluftsoplevelser i True Skov.
Nogle var garvede kørere fulde af erfaringer, mens andre lige havde købt deres første mountainbike-cykel. En del var ligeledes familiefædre med lyst til at skabe nye muligheder for motion for dem selv og deres børn.
De to initiativtagere, Mikkel Norre Pedersen og Kurt Kragh Sørensen havde forberedt sig godt og mødte frem med både kage fra den lokale bager i Brabrand og forslag til navn og vedtægter for den nye forening.
True Skov Trail Builders lyder navnet på den forening, der en times tid senere var en realitet. Som navnet fortæller er formålet først og fremmest at danne ramme om arbejdet med at få mountainbike-sporene etableret.
Uden de helt store sværdslag lykkedes det at samle en syv mand stor bestyrelse, mens etableringen af foreningen først tabte fart, da man kom til revisorposten. Også den bakketop kom MTB-folkene dog over.
”Det er Naturstyrelsens eget ønske, at der skal ligge mountainbike-spor i True Skov, men det er naturligvis vigtigt, at kan gøres uden at genere de andre brugere af naturområdet. Men vi har allerede udført en masse diplomatisk arbejde over for skovens andre brugere,” sagde Mikkel Norre på mødet.
Friluftsrådet klar med støtte
Han fremhævede et område omkring Espenhøj nord for Rætebølvej, hvor True Skov er særligt kuperet og byder cykel-motionisterne på ekstra mange højdemeter. Her er basis for at lave spor, der kan trække moutainbikefolk til fra hele Østjylland.
Det er et område, der også anvendes af mange andre brugergrupper, men initiativtagerne mener sagtens, at det kan lade sig gøre, at alle kan bruge det smukke område uden at være til gene for hinanden.
Håbet er at kunne få etableret cirka 10 kilometer oplevelser for de tohjulede – men det afgørende er at få skabt ruter, der giver udfordringer og oplevelser for de tohjulede, understregede Mikkel Norre, som for alt i verden ikke ønsker det, MTB-folket kalder ”kirkesti”: Kedelige brede stier på flade strækninger uden udfordringer.
“Hvis ikke sporet er udfordrende nok, kører mountainbikerne andre steder,” sagde Mikkel Norre.
Aarhus Kommune har allerede bevilget 250.000 kr. til projektet. Det menes at være nok til at komme i gang og få lavet en projektplan. Inden længe tager den nye forening derfor kontakt til en entreprenør, som er ekspert i netop MTB-spor.
Det vurderes, at opgaven samlet set kan udføres for et sted mellem tre og fem millioner kroner, hvoraf Friluftsrådet formentlig står klar med en del af pengene. Men inden længe begynder jagten på yderligere fondsmidler, der kan sikre, at projektet kan realiseres.
Mulig organisering i Brabrand IF
Kurt Kragh Sørensen og Mikkel Norre understregede, at den nye forenings primære formål er at etablere sporene. Når det kommer til den efterfølgende drift, lægger de op til, at Aarhus Kommune påtager sig opgaven.
”Det kræver mange frivillige kræfter at drifte et 10 kilometer langt spor. Min holdning er, at kommunen bør påtage sig den opgave,” fastslog Mikkel Norre, som dog også så det som oplagt, at frivillig kræfter bidrager på såkaldte spordage.
De to initiativtagere havde inden stiftelsen af foreningen haft møde med Brabrand IF om et samarbejde. Og de ser det som oplagt, at mountainbikerne senere samler sig i en forening, der kan stå for arrangementer på de nyanlagte spor.