Siden 2020 har Hovedgaden og flere andre veje syd for Silkeborgvej haft fartbegrænsning på 40 km/t. Hastigheds-zonen er en del af et forsøg gennemført af Vejdirektoratet. Nu vil Teknik og Miljø supplere med hastigheds-målere, der viser bilisterne, hvor hurtigt de kører.
Teknik og Miljø er i gang med et forsøg, hvor man indfører lavere hastighed på en række strækninger rundt om i kommunen. Her blev bl.a. Hovedgaden, Hougårdsvej, Engbakken og den vestlige ende af Engdalsvej i 2020 udstyret med nye færdselstavler, hvor farten lokalt kom ned på 40 kilometer i timen.
Nu går næste fase i gang, og århusianerne kan selv give forslag til, hvor det vil give mere tryghed og mindre støj, hvis hastigheden sættes ned.
”Vi vil gerne bruge forsøget til at give århusianerne flere trygge lokalområder. Det kan være, at lavere hastighed kan give en tryggere vej til skole, gøre det mere oplagt at tage cyklen til indkøb eller bare mindske støjen og forbedre det lokale bymiljø. Jeg håber, at mange vil byde ind og pege på, hvor vi kan gøre en forskel, så byerne bliver bedre for dem, der bor der,” siger rådmand Nicolaj Bang, Teknik og Miljø.
Aarhus er én af de 16 kommuner i Danmark, som deltager i Vejdirektoratets treårige forsøgsordning med lavere fartgrænser i byerne. Forsøget skal give flere erfaringer med værktøjer, der kan forbedre den generelle trafiksikkerhed, og vise, hvad det betyder for bymiljøer at sænke hastigheden.
Der skal mere end tavler til
Indtil videre har indsatsen bestået af færdselstavler med 40 km/t. Teknik og Miljø vil i det nye år supplere med hastighedsmålere, som fortæller bilisterne, hvor hurtigt de kører, samtidig med at oplysningerne bliver leveret tilbage til Teknik og Miljø, der kan analysere resultaterne og blive klogere på, hvad de forskellige indsatser egentlig betyder for adfærden.
”Vi ved, at der skal mere til at få bilister til at ændre deres vaner bag rattet, og tavlerne gør det ikke alene. Vores før-og eftermålinger viser, at færdselstavlerne i første fase af forsøget alene har skruet hastigheden ned med ét til tre kilometer i timen, så vi kommer også til at tage andre værktøjer i brug,” siger Lars Clausen, projektleder, Teknik og Miljø.
Foruden hastighedsmålere vil Teknik og Miljø gøre brug af afmærkning af kørebanen. Begge er såkaldte blide virkemidler, der ligesom bump og chikaner har en god effekt på hastigheden.
Udover opfordringen til århusianerne har Teknik og Miljø sendt breve ud til alle fællesråd med tilbud om at give input til nye forsøgszoner og -strækninger.
De nye områder forventes at blive udpeget i foråret 2024. Hvor mange zoner eller strækninger, der bliver tale om, vil afhænge af den endelige økonomi. Projektet evalueres i slutningen af 2025.
Artiklen er baseret på en pressemeddelelse fra Teknik og Miljø.
Læs også:
Hovedgaden og flere andre veje får fartbegrænsning på 40 km/t