Aarhus Kommune har besluttet at indføre hastighedszoner med en fartbegrænsning på 40 km/t på en række veje syd for Silkeborgvej i Brabrand. Blandt andet på Hovedgaden kommer der såkaldte pukkelbump, der skal tvinge bilisterne til at holde sig under fartgrænsen.
I slutningen af dette år skal det være slut med at køre hurtigere end 40 km/t i det meste af Brabrand fra Ørvadsvej i vest til Engbakken i øst.
Mobilitet under Teknik og Miljø har i løbet af august været i gang med at forberede projektet, der blandt andet er baseret på indrapporteringer fra Brabrand-Årslev Fællesråd.
Vores Brabrand har fået en kopi af tegningerne, der også er sendt til endelig godkendelse hos Østjyllands Politi og til Brabrand-Årslev Fællesråd.
Magnus Vilstrup Andersen, Vejanlæg og Bydesign, som er projektleder for etablering af hastighedszonerne, forventer, at det praktiske arbejde med etablering af hastighedszonen i Brabrand vil blive udbudt om kort tid og formentlig kan udføres i slutningen af 2020.
Arbejdet omfatter blandt andet en ny såkaldt hævet flade i krydset Hovedgaden/Truevej/Brabrand Kirkvej. Yderligere vil der på Hovedgaden og flere af de andre veje blive etableret såkaldte pukkelbump.
”Man bruger typisk enten pudebump eller pukkebump som hastighedsdæmpende foranstaltning, hvor der også kører busser. Og vi vurderer, at pukkelbumpene fungerer en tand bedre end pudebumpene,” siger Magnus Vilstrup Andersen.
Han henviser blandt andet til Søndervangs Allé, hvor Aarhus Kommune har registreret, at den gennemkørende trafik stort set er forsvundet, efter at pukkelbumpene er kommet til.
Hastighedszonen: Sådan bliver det
Her får du et overblik over de centrale veje, der bliver en del af hastighedszonen:
Ørvadsvej: Har i forvejen bump på den østlige del af vejen. Der sættes nye ”røde” skilte op, der fremover påbyder max. 40 km/t – til erstatning for de blå vejledende 40 km-skilte.
Søskovvej/Byleddet: Også her er der i forvejen bump, så den eneste forandring bliver udskiftning af skiltene til de røde påbudsskilte med en max-hastighed på 40 km/t.
Hougårdsvej/Engdalsvej: Også her er der i forvejen bump og indsnævringer. Der opsættes røde påbudsskilte med en max-hastighed på 40 km/t. Hastighedszonen ophører ved Engbakken.
Voldbækvej: Sandsynligvis fordi vejen er forholdsvis smal etableres der her ikke pukkelbump men i stedet fire såkaldte trapez-bump i hele vejens bredde.
Hovedgaden: Som nævnt anlægges der en hævet flade i krydset Truevej/Hovedgaden, og desuden etableres der pukkelbump fem steder på Hovedgaden.
Engbakken: Her etableres der to steder pukkelbump.
Magnus Vilstrup Andersen understreger, at der meget vel kan komme komme ændringer og tilretninger i det skitserede oplæg.
Læs også: