Onsdag var repræsentanter for Teknik og Miljø på besøg i Hovedgaden i Brabrand for at se nærmere på, hvordan gaden kan blive et rarere og mere sikkert sted at færdes. De tager nu fat på at samle de mange ønsker til, hvordan gaden igen kan blive et centralt samlingssted i Brabrand.
Støjen fra forbipasserende biler gjorde det til tider svært at høre hinanden i Hovedgaden onsdag formiddag.
Men det lykkedes alligevel de tre medarbejdere fra Teknik og Miljø at få et godt indtryk af de udfordringer, der præger den tidligere så livlige gade midt i Brabrand. Først og fremmest giver den massive bilkørsel gennem gaden udfordringer for mange beboeres store ønske:
At gaden igen kan blive et samlingspunkt og et mødested for bydelens beboere.
Siden januar har en gruppe borgere indsamlet og bearbejdet ønsker til, hvordan Hovedgaden kunne udvikles til et bedre sted at færdes for både børn og voksne.
På et møde tidligere i marts fremlagde Hovedgadegruppen forslagene for repræsentanter for Teknik og Miljø. Og onsdag var det så tid til sammen at se på udfordringerne og de mulige løsninger.
Tæt samspil med lokalområdet
Det store lokale engagement i Hovedgadens udvikling har tydeligvis gjort indtryk på medarbejderne i Teknik og Miljø, og der mødte derfor hele tre medarbejdere op til en gåtur i gaden og efterfølgende kaffe på Ibens Kaffehus.
Men samtidig står det klart, at det er en vanskelig opgave. Dels fordi der er indbygget en række dilemmaer – blandt andet balancen mellem bilkørsel og sikkerheden for fodgængere og cyklister – og dels fordi arbejdet skal koordineres med kommende års omfattende grave-arbejder i gaden.
Men centralt i det kommende udviklingsarbejde er, at det skal ske i tæt samspil med lokalområdet. Derfor er koordineringen af arbejdet overgået til afdelingen Medborgerskab, hvor inddragelseskonsulent Cate Bang Fløe, og projektleder Marie Overgaard Nielsen nu vil forsøge at samle planerne i en tidslinje, der beskriver, hvornår de enkelte elementer kan udføres.
Flere store projekter forude
En af udfordringerne er, at det kommende gravearbejde i Hovedgaden vil strække sig over flere år. Først har Aarhus Vand et mindre projekt, der i løbet af 2023 betyder punktvist gravearbejde på nordsiden af Hovedgaden.
De helt store maskiner tager dog først fat om nogle år, når Aarhus Vand skal i gang med klimatilpasning og såkaldt kloakseparering i Brabrand. I den nuværende plan kommer turen til Brabrand i årene 2030-2033.
Dertil kommer, at Teknik og Miljøs driftsafdeling er klar til at lægge nyt slidlag på vejbanen og i samme ombæring sandsynligvis gøre noget ved de slidte fortove.
Der var dog enighed om, at det ikke giver mening at driftsfolkene går i gang med det, før man ved, hvad der overordnet set skal ske i Hovedgaden.
Mange store spørgsmål
Altså er det ikke spor let sådan lige at udstikke en plan og i en fart komme i gang med at udføre de mange gode ideer om en såkaldt fredeliggørelse af Hovedgaden.
Dertil kommer, at der stadig er flere spørgsmål end svar på Teknik og Miljøs blok:
Hvilke løsninger er de bedste til at ændre Hovedgaden fra en gennemfartsvej til en hyggelig bygade? Skal man indsnævre vejen ved at udbygge fortovene eller måske i stedet lave en allé med træer i midten?
Kan man flytte en del af biltrafikken væk fra Hovedgaden ved at lukke eller ensrette gaden for alle andre end Midttrafik – og hvad vil konsekvensen være for de andre lokale veje?
Kan man fjerne et eller flere af Midttrafiks mange stoppesteder, der tager en stor del af pladsen i gaden? Hele fire stoppesteder på hver side af gaden kan måske reduceres til to eller tre. Men hvilke skal så bevares?
Hvor meget parkering skal der være i gaden? Skal den hovedsagelig være for gående og cyklister, eller skal der fortsat være mulighed for at parkere gennem hele gaden?
”Og hvilke indsatser skal der yderligere gennemføres for at få farten ned på 40 km/t eller måske endda 30 km/t?
Omdannelse af Brabrand Torv
På turen gennem Hovedgaden kunne Cate Bang Fløe, Marie Overgaard Nielsen og Lars Clausen dog godt fornemme, at der i Brabrand er en vis utålmodighed for at komme i gang.
Derfor vil de to medarbejdere i Medborgerskab nu se på, om nogle af delprojekterne kan gå i gang allerede i år.
”Nu skal vi lige hjem og sammenstykke det hele og få lavet en tidslinje over, hvad vi kan gøre hvornår. Men der er da helt klart flere ting, vi godt kan gå i gang med forholdsvis hurtigt,” vurderede Marie Overgaard Nielsen og Cate Bang Fløe.
Der var enighed om, at Brabrand Torv, der ligger ved shawarma-baren midt i Hovedgaden, kunne være et oplagt sted at starte.
I dag er området helt tomt, bortset fra et springvand placeret i midten, skænket af Brabrand Handels- og Industriforenings kunstfond i 1990.
Torvet er af Hovedgadegruppen udpeget som et område, der har potentiale til at blive et mødested for både små og store. Men det kræver et farvel til springvandet, så der i stedet kan blive plads til træer, buske, borde og bænke – og måske en legeplads til børnene.
Hovedgadegruppens vurdering er, at ingen i Brabrand har de store følelser for torvet i dets nuværende forfatning – men at det kan blive et attraktivt mødested, hvis det lægges helt om.
Medarbejderne i Medborgerskab vil i efteråret inddrage borgerne i arbejdet med at fastlægge torvets fremtidige brug og identitet.
En friskere tunnel mod J.P. Larsens Vej
Tilsvarende kan tunnelen fra Hovedgaden under Silkeborgvej og jernbanen op mod J.P. Larsens Vej også med lidt kærlighed blive et attraktivt byrum.
Marie Overgaard Nielsen har erfaring med at opdatere tunneler andre steder i byen, blandt andet under Silkeborgvej ved City Vest. Den blev i samarbejde med elever og lærere fra Sødalskolen for et par år siden gjort mere venlig med nyt lys og elevernes malerier.
Senest er en tunnel i Tranbjerg i samarbejde med en kunstner og lokale borgere blevet malet ud fra det fælles tema ”under havet”.
”Måske kan vi forholdsvis hurtigt gå i gang med at udvikle nogle små byrum som tunnelen og Brabrand Torv, hvis det kan gøres for forholdsvis små midler,” vurderede Marie Overgaard Nielsen.