I januar tog Søstrene Grene et gigantisk logistikcenter i brug i Årslev, og den voldsomt ekspanderende virksomhed var derfor det perfekte afsæt for Brabrand Erhvervsforenings konference om erhvervsudvikling og infrastruktur i torsdags, d. 8. marts. Her talte bl.a. stadsarkitekt Stephen Willacy varmt om udviklingen i bydelen.
Hver eneste dag går der lastbiler af sted fra Årslev til de 187 butikker rundt i hele Europa. Fra Tromsø i nord til Madrid i syd. Søstrene Grene åbner i øjeblikket nye butikker overalt og regner med i løbet af i år at nå op på 250 franchise-ejede butikker.
”Hele verden til Brabrand med Anna & Clara” var titlen på konferencen, hvor der med Søstrene Grene som eksempel blev sat fokus på, hvordan Brabrand i forhold til infrastruktur og byudvikling kan udvikle sig yderligere.
Søstrene Grenes logistikchef Kjeld Nielsen fortalte om, hvordan det nye center i Logistikparken blev bygget på rekordtid for at være klar til det næste ryk i virksomhedens heftige ekspansion her i starten af 2018.
Vejtrafikken i Aarhus er en udfordring
Knap 70 af Søstrene Grenes 180 ansatte arbejder nu i Årslev, hvor de årligt vil tage imod op mod 3000 containere med varer produceret hovedsagelig i Kina. De pakkes om og gøres klar til at blive sendt ud i de mange butikker rundt i Europa. Det er blevet en del lettere ved nu at kunne foregå tæt ved motorvejen.
”Også for os er den tætte trafik på vejene i Aarhus en udfordring. Vi har indrettet ekstra mødelokaler her i Årslev, så vores kolleger i pakhusene kan mødes her i stedet for at skulle bruge de 30-40 minutter, det ville tage at komme ind til byen. De seks minutter det ville tage med toget, hvis vi får et trinbræt i Brabrand ville være virkelig lækkert for os. Og naturligvis endnu bedre hvis der kunne være en shuttle bus herudefra”, sagde Kjeld Nielsen.
Han opfordrede desuden Aarhus Kommune til hurtigst muligt at komme i gang med at bygge en tunnel fra havnen og ud mod motorvejen, da trafikken dér også volder betydelige problemer.
Aarhus udvides ud mod Brabrand
Stadsarkitekt Stephen Willacy talte om Brabrands unikke placering tæt på et fantastisk naturområde. Brabrand er desuden med helt fremme, når det gælder en af Aarhus´ centrale værdier, connectivity, tæt på de store veje, der forbinder området – og med mulighed for at kunne blive et knudepunkt for fremtidens togforbindelser.
Stephen Willacy viste, hvordan Aarhus udvikler sig voldsomt i disse år og i 2050 ventes af have 450.000 indbyggere. Byen vokser udad i nogle korridorer, og om få år bor der eksempelvis 15.000 mennesker langs Søren Frichs Vej.
”Jeg er meget interesseret i, i hvordan den her bydel i Aarhus Vest udvikler sig,” sagde han og nævnte en række udviklingsprojekter i Brabrand, som han har særlig stor tiltro til. Først og fremmest området ved den gamle pålægsfabrik, kaldet Tulipgrunden, hvor man bevarer selve fabriksbygningen og bygger nyt omkring den.
Stadsarkitekten: En togstation vil betyde fantastisk udvikling
Stephen Willacy ser store muligheder for byudvikling i det område, hvor også en genåbnet togstation vil komme til at ligge.
”Vi ved fra forskningen, at en station sandsynligvis vil betyde en fantastisk udvikling for området. Det vil være et rigtig godt sted at lave byudvikling og fortætning”, sagde han.
Stadsarkitekten inddrog også udviklingen i Gellerup, hvor Helhedsplanen er rammen for en radikal ændring af hele området og kaldte det ”et kæmpe vækstområde”. Som en tredje vigtig faktor i udviklingen af Brabrand nævnte han planerne for Årslev Fælled, der er tænkt som en helt ny type bystruktur, og ligeledes med mulighed for at påvirke den samlede udvikling af bydelen kraftigt.
”Og så må vi heller ikke glemme Lyngbygård. Det er et meget spændende rekreativt område, der ligger kun et stenkast herfra”, sagde han.
55 deltog i konferencen hos Søstrene Grene og fik desuden en rundvisning i virksomhedens enorme lagerhaller.