Hvis dit barn ikke møder i skole, eller kommer lidt for sent, tikker der straks en sms ind på din mobil. Kontant og hurtig besked til forældrene skal nu være med til at sikre, at eleverne hver dag møder til tiden på Sødalskolen.
Med en nyoprettet projektstilling sætter Sødalskolen nu fuldt fokus på elevernes fravær. Hvis eleverne ikke kommer eller møder for sent, bliver der handlet straks: Beskeden til forældrene skal bidrage til at involvere dem i indsatsen for at få eleverne til at møde til tiden.
”Vi vil gerne gøre en ekstra indsats for, at alle børnene møder i skole til tiden. Det er, når vi er her alle sammen, at vi udvikler os og lærer noget. Samtidig er fravær et vigtigt element, når vi skal vurdere, om eleven i 8. klasse kan erklæres uddannelsesparat og kan komme videre med en ungdoms-uddannelse”, siger afdelingsleder Niels Rønde, Sødalskolen.
Godt halvdelen af pengene til den nye halvtidsstilling kommer fra de såkaldte SUB-midler – støttemidler til bl.a. foreningsarbejde i socialt udsatte boligområder – i Skovgårdsparken. Ung i Aarhus og Sødalskolen betaler resten af pengene.
Vigtigt at få fravær registreret rigtigt
Rent praktisk fungerer ordningen sådan, at læreren ved skoledagens start som altid registrerer fremmødet, og det noteres, hvilke børn der eventuelt ikke er mødt. Det digitale system Tabulex, som de fleste skoler bruger, er nu sat op til, at der så straks går en sms af sted til forældrene. Her skriver skolen også, at hvis der er tale om sygdom, bedes forældrene skrive i kontaktbogen.
”Vi kan godt have en mistanke om, at ikke alle får skrevet i kontaktbogen efter sygdom, men for os er det vigtigt at få fravær registreret rigtigt. Vi er nødt til at sikre os, at vi har et reelt billede af det ulovlige fravær, som vi kan handle ud fra”, siger Niels Rønde.
Fremover vil den nyansatte medarbejder bruge en del af sin tid på at analysere fraværsstatistikken. Og hvis en elev har haft bekymrende meget fravær, vil der blive taget initiativ til et møde med forældrene for at få aftalt en handleplan. Det vil typisk ske med et fravær på over 10%.
”Vi kan ikke være fuldstændig skråsikre på, hvor grænsen går, for nogle elever kan jo desværre blive langtidssyge, og så kan den grænse hurtigt blive nået. Men det vigtige er, at vi får en direkte opfølgning over for forældrene om bekymrende fravær.”
Som en del af det nye system kan forældrene og deres børn nu selv kan gå på nettet og se, hvor stort et fravær, der er registreret.
Forældre roser ordningen
Det er kun tre uger siden, projektet gik i gang, og de første erfaringer er naturligt nok sparsomme. Men reaktionen fra forældrene har hovedsagelig været positiv, siger Niels Rønde:
”Vi har haft nogle henvendelser fra forældre, som har rost tiltaget. Der er tydeligvis en opmærksomhed, også hos forældrene, på at dette er vigtigt. Et par stykker har også ringet og undret sig over, at de har fået en sms, selvom deres barn kun var fem minutter forsinket. Men der må vi svare, at vi må stille alle lige. Og jeg vil da tro, at de forældre derefter taler med deres barn om, at de skal møde til tiden.”
Skolen har fået bevilget penge til, at projektet kan løbe et år, og man vil så samle erfaringerne og vurdere, om indsatsen skal fortsætte.
Særlige tilbud til de ikke-boglige
Det handler ikke kun om fravær, når Sødalskolen ser på, om en elev kan vurderes som uddannelsesparat. Man skal også have de nødvendige færdigheder inden for især matematik og dansk. Her er nogle elever udfordrede, og skolen planlægger at tage nye metoder i brug for at udvikle både lysten til og forudsætningerne for at tage en ungdomsuddannelse.
Blandt andet vil man gerne give de unge, der er kørt lidt træt i det boglige arbejde, en mulighed for at få de første erfaringer med håndværksmæssigt arbejde.
Når Sødalskolen udbygger de fysiske rammer omkring skolen, er nogle af skolens elever næsten altid med i arbejdet. Sådan var det, da skater-rampen ved skolen blev bygget, og det samme var tilfældet, da beachvolleybanen og dirt jump-banen bag skolen blev anlagt.
I øjeblikket er to containere ved at blive beklædt med træ og indrettet til cykel- og træværksted. Der bliver desuden bygget overdækket terrasse i tilknytning til containerne. Også her er nogle af områdets unge håndplukket til at indgå i arbejdet.
”Når vi har samtaler om uddannelsesparathed med eleverne, er matematik ofte noget, de har svært ved. Vores tanke er, at hvis man tænker det mere praktisknært, vil vi måske kunne give dem en bedre forståelse af, at matematik er vigtigt.”
Praktikforløb i lokale virksomheder
Desuden vil den nyansatte projektmedarbejder også skulle forsøge at skabe kontakt til lokale virksomheder, som vil være interesseret i at have ikke-uddannelsesparate unge i praktik- og læringsforløb.
Også skolens nyetablerede værksteder giver mulighed for at lære de unge nye færdigheder. For eksempel vil der kunne uddannes cykelmekanikere, som kan reparere cykler for folk i nærområdet.
”Det er selvfølgelig vigtigt, at der ikke opstår konkurrence med eksisterende virksomheder. For os handler det mest om, at eleverne prøver at få et stykke værktøj i hånden og opdager, at de kan bidrage til at skabe noget nyt.”
Niels Rønde regner med, at værkstederne bliver færdige i løbet af foråret. Sammen med de øvrige nævnte aktiviteter skal de medvirke til at gøre omgivelserne omkring skolen til samlingssted både for skolens egne elever og for lokalområdets beboere og institutioner.