Sødalskolen har fået 50.000 kr. fra Smukfonden under Skanderborg Festival til at indlede et projekt, der i et samarbejde mellem skole og hjem skal støtte børns følelsesmæssige udvikling. Torsdag uddelte rådmand for Børn og Unge, Thomas Medom, nyudviklet materiale til alle børn i 0. klasse.
”Vi oplever på skolen, at børn er blevet stadig dårligere til at håndtere deres følelser. Når der er noget, man ikke kan, så bliver man meget hurtigt overvældet af for eksempel vrede eller opgivelse og har svært ved at styre det”, siger terapeut og lærer på Sødalskolen Carsten Møller.
Sammen med kunstneren Niels Rahbek har han udviklet et nyt pædagogisk og terapeutisk materiale, ”Bo Boxen”, der blandt andet består af en metalplade med flytbare magneter, så der kan laves forskellige ansigtsudtryk, og en såkaldt humørmåler, der kan bruges til samtaler med barnet om forskellige følelser og stemninger.
Med de 50.000 kr., som Sødalskolen har fået af Smukfonden, kan skolen nu indlede et utraditionelt samvirke mellem lærere, pædagoger og forældre, der skal hjælpe skolens elever i 0. klasse med at blive bedre til at håndtere deres følelser.
Projektet blev indledt tirsdag, hvor forældrene fik præsenteret projektet og selv fik vist, hvilke følelser de har oplevet i forbindelse med deres børns skolestart.
Torsdag fik alle eleverne fik udleveret et eksemplar af ”Bo Boxen”, som de låner med hjem hele skoleåret. Materialet består af en farvet metalplade med flytbare magneter kaldet “FACE:IT”, et spejl samt en illustreret bog som også er en vejledning til Bo Boxen. FACE:IT blev tidligere på året kendt af mange, da Niels Rahbæk og Carsten Møller fik 70.000 kr. i tv-programmet Løvens Hule.
Hurtige løsninger på konflikter
Metalpladen med magneterne anvendes nu fast bl.a. på Sødalskolen og flere andre institutioner og skoler. Det nye er, at Sødalskolen nu samarbejder mere struktureret med forældrene i arbejdet med styrkelse af børnenes følelsesmæssige udvikling. Det vil blandt andet ske gennem kurser i løbet af efteråret, hvor også klasselærere og pædagoger deltager.
Skolen vil i løbet af skoleåret arbejde intenst med de yngste elever, i håb om at de udvikler en forståelse og et sprog for deres følelsesmæssige tilstand. Desuden tilbyder skolen kurser for forældre og børn i at anvende materialet derhjemme.
Carsten Møller forklarer, at børn skal have lov til at mærke og udtrykke deres følelser. Men de skal lære at håndtere følelserne, så de ikke skaber negative udfordringer for dem selv og deres omgivelser. Det kan de voksne hjælpe barnet med, blandt andet ved at tage sig tid til at forsøge at finde ind til baggrunden for det følelsesmæssige udbrud.
”Vi forældre finder tit i stedet en hurtig løsning på konflikter, hvor barnet skal gå ind på sit værelse eller sidde stille med en iPad. Det er måske fordi, mange af os voksne heller ikke er for gode til at tale med børnene om, hvordan de har det. Så siger vi, ”Hvorfor ser du så sur ud?” eller ”Med det ansigt spreder du en dårlig energi i hele huset.”
Vreden kan væren sund
I stedet bør forældre, lærere, pædagoger hjælpe barnet med at forsøge at sætte ord på følelserne. Med de flytbare magneter kan man vise forskellige ansigtsudtryk og på den måde få følelserne ud af kroppen og vist på FACE:IT-pladen, når man ikke er i stand til at sætte ord på følelsen.
Carsten Møller forklarer, at bare det at få sat et ”ansigt” på følelsen letter en smule og gør det ofte muligt at få gang i en samtale om, hvordan barnet har det, og måske også hvad der kan ligge bag udbruddet.
Han forklarer, at vrede tit er det umiddelbare udtryk for, at ens grænser er overskredet eller at man i virkeligheden er ked af noget.
”Vreden kan være sund, fordi barnet så får flyttet noget energi ud af kroppen. Man har lov til at være vred, men den skal selvfølgelig helst udtrykkes på en hensigtsmæssig måde. I stedet for at man begynder at slå nogen, skal man prøve at håndtere det på en anden måde.”
Humørbarometeret
Humørbarometeret er en plakat med forskellige ansigtsudtryk, der illustrerer en bestemt følelsesmæssig tilstand. De skal hjælpe til at tale mere nuanceret om følelser, end bare om man er ”glad” eller ”sur”.
”Når man spørger barnet, hvordan det har det, er det ikke sikkert, at barnet kan svare, fordi det er forvirret og ikke kan sætte ord på sine følelser. Men ved at tage afsæt i nogle af ansigterne på plakaten kan man begynde at sætte ord på følelserne.”
I pakken ligger også et spejl. I terapeutisk arbejde taler man om, at ansigtet med magneterne skaber eksternalisering – altså får følelserne ud af kroppen – mens man ved at se sig i spejlet og lægge mærke til sit eget ansigtsudtryk får følelserne ”tilbage i kroppen igen”, men i en mere håndterbar form.
”Spejlet kan give en spirende forståelse af, hvordan man ser ud i forskellige tilstande, og hvilken energi man sender ud i fællesskabet”.
Carsten Møller understreger, at det ikke behøver at være særligt svært for forældrene at begynde at tale med børnene om deres følelser:
”Hvis du er nysgerrig og åben, så skal barnet med FACE:IT nok gøre det meste af arbejdet for dig.” Værktøjet bliver på den måde en støtte og hjælp til de samtaler, vi forældre har med vores børn om følelser.