Krav til leverandører og massive investeringer i blandt andet solceller og udfasning af fossile brændstoffer. Det er en del af Salling Groups klima-plan, der skal gøre dagligvare-koncernen med hovedsæde i Årslev helt CO2-neutral i 2050.
Med investeringer for 2,4 milliarder kroner gennemfører Salling Group i Netto-, Føtex- og Bilka-butikkerne en omstilling til vedvarende energikilder og ikke mindst indfører krav til leverandørerne, så de sætter ambitiøse, reelle og realiserbare klimamål, der matcher målsætningerne i FN’s Parisaftale.
Dét og mange flere initiativer, der alt sammen er en del af Salling Groups klimaambition, er medvirkende årsag til, at Science Based Targets initiative har godkendt dagligvarekoncernens mål for reduktion af CO2-udledningen.
”Vores klimaambition er baseret på omfattende mængder data og beregninger, og vi er utrolig stolte over, at de ambitiøse mål, vi har sat for ikke bare vores egen drift, men for at få hele vores værdikæde med ombord på rejsen mod en mindre klimabelastende dagligvarehandel, nu er blevet videnskabeligt validerede. Med godkendelsen ved vi, at vi er på rette vej,” siger kommende CEO for Salling Group, Anders Hagh.
Som nuværende CFO har han ansvaret for den enorme mængde data og beregninger, der ligger til grund for koncernens klimamål.
At målene er godkendt betyder, at den plan, Salling Group har lagt, for at opnå en såkaldt Net Zero-drift i 2050, er vurderet som både realistiske og realisérbare.
Eller sagt på mere jordnært dansk: Ved at følge planen, kan Salling Group forvente i 2050, at varerne på hylderne – fra produktet bliver dyrket, forarbejdet, transporteret, solgt og konsumeret – ikke efterlader sig et negativt CO2e-aftryk.
Her-og-nu-handling på langsigtede mål
”2050 lyder som en uendelig fjern fremtid, men klimamålene er baseret på en nøje kortlægning af hele vores værdikædes udledninger og dermed også en klar plan for, hvor vi kan skære ned og hvornår. Og vi er allerede i fuld gang med at optimere både leverandørernes indsats og ikke mindst vores eget energiforbrug, som er der, hvor vi kan sætte størst ind her og nu,” siger Anders Hagh.
Salling Groups egne reduktioner tæller bl.a. udfasning af fossile brændstoffer, opførelse af solcelleanlæg og el-ladestandere, udskiftning til varmepumper, LED-lys og montering af låger på køl- og frysemøbler i butikkerne samt en målrettet indsats for reducering til et minimum af madspild.
Forpligtelse af leverandører
Salling Groups egne CO2-udledninger udgør dog kun omkring fem procent af værdikædens samlede udledninger. Til trods for milliardinvesteringen i optimering af energiforbrug og vedvarende energi, ligger den største opgave i at nedbringe CO2-udledningen i produktion og forarbejdning af de varer, koncernen har på hylderne.
”Det er en kæmpe opgave, som vi har taget hul på ved i første omgang at bede de største af vores leverandører om at sætte sig klimamål i overensstemmelse med Parisaftalen. Mere præcist har vi indtil videre bedt 400 leverandører om at opstille godkendte klimamål inden 2027,” siger Anders Hagh, der glæder sig over, at leverandørerne har taget godt imod initiativet.
Salling Group tilbyder i samarbejde med Carbon Disclosure Project, der er blandt initiativtagerne til the Science Based Targets initiative, løbende onboarding-forløb til leverandører, der ikke allerede er i gang med at sætte videnskabeligt baserede klimamål.
Artiklen er blevet til på basis af en pressemeddelelse fra Salling Group.