Håndværkerne er nu rykket ind i den tidligere direktørvilla ved den gamle Jaka-fabrik i Brabrand. Nodo Arkitekter står i spidsen for en omfattende renovering og modernisering, der stilmæssigt skal føre den markante villa tilbage til det udtryk, den havde ved opførelsen i 1956.
Da A. Enggaard A/S i foråret 2019 satte den tidligere direktørvilla til salg, blev den solgt for højeste bud til lidt over 3,7 millioner kroner. Med købet fulgte en forpligtelse til at fastholde det arkitektoniske udtryk med facadematerialer og farveholdning som oprindeligt.
Opgaven blev lagt i hænderne på arkitekt Louise Balle Rosbjerg fra Nodo Arkitekter.
”Det har virkelig været en drømmeopgave som arkitekt at været med til at genskabe en villa, der på alle måder er så visionær og kompromisløs”, siger hun.
Efter mange år som ubeboet har villaen stået stærkt ramponeret hen uden vinduer og med fri adgang for alle. Men selve grundhuset, der er støbt i beton, er uskadt, og kan bruges som det er, understreger Louise Balle Rosbjerg.
Tilbage til storhedstiden
Villaen er tegnet af Knud Blach Petersen og Herbert Jensen, der var stærkt inspireret af datidens berømte arkitekter Le Corbusier og Frank Lloyd Wright. Og huset med den delvist svævende stueetage blev rost til skyerne og blev fremvist i flere fagtidsskrifter for sit markante udtryk.
”Arkitekturen lægger sig ind i landskabet, og rumligheder flyder sammen med naturen. Den spiller med naturens konkrete materialer, den hvide betons abstrakte flader og glasvæggenes usynlige grænser på kontraster mellem inde og ude, tung og let, lukket og åben”, skrev Anna Mette Exner, Exner Arkitektur, i en præsentation af villaen.
Louise Balle Rosbjerg, som har stået for opdateringen af huset, er enig: Det var og er et af de mest ikoniske huse i Aarhus.
”Med moderniseringen vil vi stilmæssigt føre boligen tilbage til storhedstiden i 60’erne, samtidig med at vi gør den funktionel for en moderne familie anno 2019.”
Vil finde de originale farver
”De nye ejere har stor respekt for husets originale udtryk, og det er et vigtigt mål at få huset til at fremstå som dengang – men optimeret og ført up to date. Der er jo mange ting, man vil gøre helt anderledes i dag, for eksempel i forhold til isolering,” siger hun.
Man vil blandt andet nedtage et vindfang, der ikke var en del af det originale byggeri, men er blevet bygget på senere.
En del af husets markante udtryk har været det farverige og meget karakteristiske værn på husets altan, som er udført af billedkunstneren Allan Schmidt.
”Værnet er ikke længere i de originale farver, men vi vil forsøge at skrabe malingen af og finde frem til farvekoderne for de originale farver som Allan Schmidt i sin tid malede”, forklarer arkitekten.
Uderummet får et løft
Indendørs vil det centrale køkken-alrum i stueplan blive åbnet op, så beboerne får naturen helt tæt på og i ét og samme rum kan nyde udsigten både til søen og til skoven på bagsiden af huset.
Uderummet på både forsiden og bagsiden af huset få også et løft: Foran huset bliver terrassen udvidet i forhold til tidligere, og bag huset kommer der en ny gårdhave med træterrasse, pergola og plantefelter, som udvider de nye ejeres mulighed for at opholde sig i det fri.
”Jeg vil gerne rose køberne for at være meget modige. Det er ikke hvem som helst, der ville kunne gå så fuldt og helt ind i et projekt som dette”, siger Louise Balle Rosbjerg.
Det har ikke været muligt at få kontakt til køberne af huset.
Artiklen er blevet til på basis af denne artikel af Nodo Arkitekter samt et interview med arkitekt Louise Balle Rosbjerg.