Byrådspolitikerne i Aarhus går nu i gang med at diskutere, hvordan man kan skabe det bedst mulige skoletilbud i Gellerup, Toveshøj og Bispehaven. I løbet af april vil de lokale skoler blive involveret, lover borgmester Jacob Bundsgaard og skolerådmand Thomas Medom.
I et fælles brev til Jacob Bundsgaard og Thomas Medom bad skolebestyrelserne på de syv vestby-skoler forleden om at blive involveret i debatten om fremtidens skolestruktur i vestbyen. Og det kommer også til at ske, lover Bundsgaard og Medom i et svar til skolerne.
Først er byrådspolitikerne dog indkaldt til en konference den 25. marts i Blixens i Gellerup for at diskutere de forskellige muligheder for at udvikle skoletilbuddet i Gellerup, Toveshøj og Bispehaven. Og derefter vil blandt andre skolefolk og forældre fra vestbyens skoler blive involveret, lover borgmesteren og rådmanden:
“Konferencen for byrådet vil blive fulgt op af en konference for berørte parter i april, hvor input fra konferencen vil indgå i de politiske forhandlinger. I vil modtage en invitation til konferencen i den nærmeste fremtid,” skriver de I et svar til de syv skolers skolebestyrelser:
“Vi er glade for jeres engagement og interesse for, hvilket skoletilbud der skal være til børnene i Gellerup, Toveshøj og Bispehaven fremadrettet, og vi ser frem til at høre jeres overvejelser og tanker om det på konferencen i april.”
Herefter følger en række politiske forhandlinger i maj. Her skal politikerne forsøge at blive enige om fremtidens skolemodel for Gellerup, Toveshøj og Bispehaven.
Det rigtige skoletilbud i Gellerup, Toveshøj og Bispehaven?
Konferencen d. 25. marts tilrettelægges med en blanding af indlæg og gruppedrøftelser og vil bestå af to dele:
- Skolen for bydelen. Hvilket skoletilbud der skal være i Gellerup, Toveshøj og Bispehaven i 2030, og hvordan skoletilbuddet kan understøtte omdannelsen af områderne til attraktive bydele.
- Skolen for børnene. I anden del drøftes, hvilke konkrete løsninger der kan igangsættes med henblik på, at alle børn i områderne kommer til at klare sig ligeså godt som børn i resten af kommunen.
Skolen for bydelen
Under ”Skolen for bydelen” vil det blandt andet blive diskuteret, om det er vejen frem at skabe en lokal folkeskole med en stærk profil inden for f.eks. innovation og teknologi eller bæredygtighed.
Et andet centralt spørgsmål er, hvilken skolestruktur, der vil være den rigtige, når man ser på fremskrivninger om børne og elevtal. Her skal det bl.a. diskuteres, om der bør bygges en helt ny skole, eller om Tovshøjskolen i stedet bør renoveres. Mulige ændringer i skoledistrikter kommer også på bordet.
Et tredje centralt element er erfaringerne med at køre børn fra de udsatte boligområder i bus til skoler andre steder i byen, såkaldt bussing.
Skolen for børnene
Her vil politikerne se på indsatsen, der gøres for de 0-6-årige børn, inden de kommer i skole. Her er allerede nogle indsatser aftalt i sidste sommers politiske aftale om de udsatte boligområder.
Desuden vil man diskutere, om man kan lære af erfaringerne fra bl.a. London Challenge og NEST-skoler, og om der kan skabes stærkere skole-hjem-samarbejde.
Endelig skal politikerne ”på den helt korte bane”, som det beskrives, diskutere, hvad der her og nu kan gøres for at gøre flere elever uddannelsesparate. Aktuelle tal viser, at en stor del af eleverne i 8. og 9. klasse på Ellekær og Tovshøjskolen vurderes ikke at være uddannelsesparate.
Efter konferencen d. 25. marts vil repræsentanter for de lokale skoler som nævnt blive inddraget.