
Mandag d. 11. august går det løs igen på de lokale folkeskoler. Nu har Teknik og Miljø fået samlet op på flere års arbejde med skolevejs-analyser og er på vej med en række tiltag, der skal forbedre børnenes sikkerhed. Ved Engdalskolen er der dog lange udsigter til forbedringer.
Det har taget lang tid – men nu har Teknik og Miljø fået prioriteret en række oplagte tiltag til at skabe en mere sikker skolevej på de stærkt trafikerede veje omkring Engdalskolen.
Helt tilbage i marts 2022 var folk fra Teknik og Miljø på besigtigelse af skolevejene omkring skolen sammen med repræsentanter for Engdalskolen og Brabrand-Årslev Fællesråd.
Og nu er der så skrevet et referat af besigtigelsen, der er udsendt sammen med anbefalinger til forbedringer. Forinden har fagfolkene i Teknik og Miljø prioriteret opgaverne sammen med forslag til forbedringer på kommunens andre folkeskoler.
Ved Engdalskolen ser Teknik og Miljø tre oplagte forbedringsmuligheder:
Hovedgaden: Belysningen vurderes og der opgraderes om nødvendigt
Hovedgaden: Cykler undtages IKKE ensretningen på skolens parkeringsplads, da det er uoverskueligt for bilisterne med modkørende cyklister her og dermed utrygt (pris: 3000,-)
Engdalsvej, + Hovedgaden + J.P. Larsensvej: Der etableres lys i de blå fodgængertavler, såfremt der ikke er det i forvejen. og der opsættes torontoblink – gule blinklamper – for bedre synlighed for bilisterne (pris: 1.210.000,-).
“Uhensigtsmæssige situationer”
Som nævnt bygger indstillingen på en rundtur en morgen i marts 2022. På Engdalsvej ud for skolen blev der observeret en del trafik omkring indkørslen til skolen:
“Flere biler holdt ind til siden for at sætte børn af, og dette skabte tilbagestuvning samt overhalinger fra bilister, der ikke ville vente, hvilket gav nogle uhensigtsmæssige situationer,” lyder det i referatet.

Der blev desuden observeret, at flere forældre valgte at køre ned ad Vandværksvej for at sætte deres børn af. Flere parkerede også på Vandværksvej for at følge børn ind på skolen.
Som en oplagt forbedring foreslås det derfor, at der her – ligesom ved de øvrige skolepatruljer på Hovedgaden og J.P. Larsens Vej – kommer lys i de blå fodgængertavler, og at der samtidig opsættes gule blink.
Fin afvikling
På skolens parkeringsplads blev der observeret et fint trafikflow ved “Kys og Kør”-afsætningspladsen på Hovedgaden og ved afsætning på selve parkeringspladsen.
Der var mange biler ind og ud af parkeringspladsen på forholdsvis kort tid og på et lidt lille areal, men overordnet var der fin afvikling af trafikken, lyder det.
“Et par enkelte forældre respekterede ikke den gule markering med parkeringsforbuddet på parkeringspladsen, og holdt alligevel ind og satte børn af, hvilket gav lidt kø og tilbagestuvning.”
Samtidig noterede folkene fra Teknik og Miljø, at det gav forvirring, når børn og voksne på cykel kørte imod ensretningen på parkeringspladsen. Derfor foreslår man, at cykler ikke undtages ensretningen.

Meget trafik i kryds ved Truevej
Ved besigtigelse af krydset ved Truevej og Hovedgaden blev der observeret en stor mængde trafik fra alle retninger. Lokale repræsentanter fortalte, at den hævede flade har taget toppen af farten i krydset, “men at der særligt om morgenen stadig er meget kaotisk”.
Skolen fortalte, at mange børn vælger denne vej ned omkring Hovedgaden til skole. Årsagen er, at de elever, som kommer fra området ved Helenelyst og den nordlige del af Langdalsvej, skal ned ad bakken for at krydse Langdalsvej, for så at skulle op ad bakken igen for at komme ind på J.P Larsens Vej. Det er netop J.P Larsens Vej, som er en anbefalet skolerute fra det område.
“Skolelederen gav udtryk for bekymring over at endnu flere børn kommer til at krydse Langdalsvej i fremtiden, da der vil komme endnu flere børn området ved Høiriisgårdsvej,” lyder det i referatet.
Brabrand-Årslev Fællesråd har siden fulgt op på ønsket om en tydeligere og mere sikker overgang for skolebørnene ved Truevej:
“På grund af mange tidligere Langdalsvej-klager på grund af den voldsomme morgen-trafik vil en forbedring af eksisterende passage med morgentrafik-lysblink være ønskeligt,” lyder det i henvendelsen fra fællesrådet.
Teknik og Miljø har svaret, at der kun kan sættes gule blink op, hvis der er en skolepatrulje der arbejder på stedet, og stedet samtidig kræver ekstraordinær tydelighed.
“Såfremt skolen ønsker en skolepatrulje her, vil vi vurdere behovet,” lyder det i svaret fra kommunens forvaltning.
Lange udsigter til gule blink
Selvom Teknik og Miljø nu har set behovet for mere lys og tydelighed ved overgangene på de tre veje, kan der være lang vej til en realisering.
Den samlede prioriteringsliste for hele Aarhus Kommune omfatter 107 projekter til en samlet anlægspris på 65,2 mio. kr. Projekterne skal finansieres via en 11-årige investeringsplan 2024-2034. Planen er at udmønte 6 mio. kr. årligt i årene 2025-2028. Herefter udmøntes der 10 mio. kr. årligt i årene 2029-2032 til realiseringen af de resterende anlægsprojekter på prioriteringslisten.
Sandsynligvis på grund af prisen – lidt over én mio. kr. – står projektet i Brabrand pænt langt nede på listen og vil derfor næppe blive gennemført før om nogle år.