Der var onsdag aften opbakning fra hele byrådet til at undersøge en mulig cykel- og gangbro over jernbanen i Brabrand. Projektets økonomi skal nu behandles i Magistraten. Samtidig var der stor ros til Per Falk Bredgaard, som i en årrække har kæmpet for, at projektet skal blive til noget.
”Det er en af den slags historier der gør Aarhus til en fantastisk by at bo i. Vi er meget glade for ideen, og for at vi har den slags borgere til at hjælpe os.”
Sådan lød kommentaren fra byrådsmedlem Steen Bording Andersen (S), da Aarhus Byråd onsdag aften behandlede et forslag om at undersøge en mulig broforbindelse over jernbanen mellem Helenelyst, Laskedalen og Høiriisparken og den gamle del af Brabrand.
Forslaget var nået frem til Aarhus Byråd, efter at Per Falk Bredgaard, Laskedalen, siden 2013 har kæmpet for sin idé om at knytte naturområderne og bydelene i det vestlige Brabrand bedre sammen.
Og der var stor anerkendelse af den indsats, Per Falk Bredgaard har lagt i at samle tilslutning til ønsket om en bro.
”Tak til de engagerede borgere, der på den måde hjælper os som politikere. Det betyder så meget. Jeg glæder mig rigtig meget til, at vi skal arbejde videre med det her forslag,” sagde kultur-rådmand Rabih Azad-Ahmad (R).
En ildsjæl med stor opbakning
Også rådmand for Teknik og Miljø, Bünyamin Simsek (V) støttede aktivt forslaget:
”Ideen er fortsat rigtig god. En bro vil binde et stort byudviklingsområde sammen med det, der i folkemunde kaldes Gl. Brabrand og Årslev og skabe forbindelse ned mod Brabrand sø. Det giver rigtig god mening,” sagde teknik-rådmanden, som betegnede Per Falk Bredgaard som ”en ildsjæl med stor opbakning fra lokalområdet.”
Bünyamin Simsek foreslog, at sagen blev sendt til Magistraten, der skal se nærmere på et konkret forslag om, hvordan broen kan bygges, og hvad den vil koste.
Magistraten udgør Aarhus Kommunes daglige ledelse. Her sidder bl.a. borgmester Jacob Bundsgaard og de fem rådmænd. En opbakning fra Magistraten vil formentlig betyde, at broen vil kunne blive til noget.
”Vi kan nok lige nå det”
Alle byrådets partier bakkede op om forslaget, men SF´s Jan Ravn Christensen var dog skeptisk over, om broprojektet i Brabrand bør prioriteres frem for forbindelser andre steder i Aarhus, der måske har ventet længere på at kunne blive til noget.
SF-politikeren bad derfor om en redegørelse fra Teknik og Miljø med en oversigt over andre lignende projekter i kommunen.
”Selvfølgelig kan andre projekter være vigtigere,” svarede socialdemokraten Steen Bording Andersen.
”Men det specielle her er, at projektet i Brabrand skal times med elektrificeringen af jernbanen. Vi kan nok lige nå det, hvis vi skynder os. Og så ligger økonomien formentlig på et helt andet niveau, end de andre eksempler der er nævnt i debatten,” sagde han.
Jan Ravn Christensen kunne i øvrigt huske, at byrådet for få år siden diskuterede en tunnel fra Jaka-grunden til den øvrige del af Brabrand.
Den gang lykkedes det ikke at få flertal til, at bygherren, A. Enggaard A/S, skulle medfinansiere en tunnel. SF´eren betegnede det som ærgerligt, at Aarhus Kommune nu står over for at skulle betale hele prisen for en broforbindelse.