Hos Danske Fragtmænd i Årslev læsses i tusindvis af pakker og paller af og på lastbiler døgnet rundt – på vej mod utålmodigt ventende modtagere i Østjylland eller resten af landet. Det skal gå hurtigt. Men ikke så hurtigt at tingene går i stykker undervejs eller kommer med den forkerte lastbil.
I et tilsyneladende kaos løfter, sætter og kører trucks rundt med paller og pakker i alle mulige størrelser. Man kan fra sidelinjen nærmest mærke intensiteten i den uoverskueligt store lagerhal. Men der lyder ingen frustrerede udråb eller larm fra pakker der tabes. Alle medarbejdere i hver sin truck véd tilsyneladende præcis, hvad de skal.
”Nogle vil måske tænke, ”Hvor svært kan det lige være”. Men kunsten er at få alle de tusindvis af enheder hurtigst muligt på de rigtige lastbiler, siger Henrik Flugt, som er terminalchef på Danske Fragtmænds logistikcenter i Årslev.
Her arbejder 80 timelønnede døgnet rundt med at sørge for, at erhvervsvirksomheder og private i det meste af Østjylland får deres varer og pakker til tiden. Samlet set har cirka 100 mennesker deres job i logistikcentret.
Terminalen i Årslev er en af i alt seks hovedterminaler i Danmark, hvor gods til og fra lokalområdet kommer ind og hurtigst muligt sendes ud igen. I tilknytning til logistikcentret ligger også SkanLog, der fragter hårde hvidevarer til hele landet, og et lagerhotel, hvorfra blandt andet distribueres varer købt i Bauhaus´ webshop.
Fart på om natten – roligt om formiddagen
Mens de fleste af os sover sødt, har natholdet hos Danske Fragtmænd i Årslev masser at lave. I løbet af vagten, der begynder kl. 22 og slutter kl. 6 om morgenen, sørger de for at få sorteret alt det gods, der skal ud til lokalområdet, så de lokale chauffører kan køre ud med det om morgenen.
Om eftermiddagen og først på aftenen har kollegerne på aftenholdet modtaget alt det gods, der er bragt ind fra det østjyske område, fået det sorteret og anbragt i lange trailere på lastbiler, der midt på aftenen afgår til hele landet.
”På en aftenvagt tømmer vi cirka 80-85 trailere – og cirka det samme antal i løbet af en nat”, fortæller Henrik Flugt.
Formiddagen er den roligste tid i logistikcentret, mens de velkendte blå lastbiler er ude på landevejene. De lokale vognmænd kører rundt i Aarhus midtby og andre steder i Østjylland og afleverer varer – og tager nye forsendelser med. Og andre vognmænd er på motorvejen på vej med gods mellem landsdelene.
Stor fokus på sikkerhed
I praksis betyder det, at cirka 10.000 forsendelser – eller 15-18.000 såkaldte enheder – sendes gennem den gigantiske hal i Årslev i løbet af et døgn. Det kan kun lade sig gøre, hvis alle arbejder hurtigt og effektivt. Men helst ikke for hurtigt…
”Det er en farlig arbejdsplads, men vi har rigtig meget fokus på sikkerhed. Nye medarbejdere får en grundig introduktion til sikkerhedsprocedurer, og vi følger op på alle situationer, både dem der gik galt og dem der var tæt på”.
Desuden kan et for hurtigt tempo føre til, at en palle med varer kommer med den forkerte lastbil. Og det giver let utilfredse kunder, hvis varerne kommer 1-2 dage for sent frem.
”Det er meget vigtigt, at alle kan holde hovedet koldt, selvom der er pres på. Gennem hele foråret har vi haft mere gods igennem end nogensinde før, og alle har konstant haft virkelig travlt. Men selv når man arbejder under pres, skal man stadig kunne stille godset rigtigt. Stiller man det forkert, er der risiko for, at det kommer med den forkerte lastbil”, forklarer Henrik Flugt.
Ekstrem afhængighed
Aften- og natholdet udgøres hver af 30-35 mand, som har forskellige funktioner men er vant til at arbejde sammen og kender hinandens opgaver.
”Man er ekstremt afhængige af hinanden, og det kræver overblik og forståelse hos alle. Man har fat i de samme ting, og det smitter straks af på de andre, hvis noget kikser.”
Hvor man i andre virksomheder roterer mellem dag-, aften- og nathold, har man i Danske Fragtmænd efter ønske fra medarbejderne valgt at lade holdene arbejde i faste hold på et bestemt tidspunkt af døgnet.
”Vores erfaring er, at hver gang man skifter, tager det tid at omstille sig. For nogle passer det meget fint at være på arbejde kl. 22-06. Så sover man, mens familien er af sted midt på dagen og får så en del familietid om eftermiddagen og en del af aftenen.”
Flygtninge kommer hurtigt i gang i Årslev
Medarbejderstaben hos danske Fragtmænd i Årslev er en sammensat skare. 30% er kvinder, og cirka 40% er af anden etnisk oprindelse end dansk. En del er kommet ind i virksomheden via den forholdsvis nye Integrations Grundddannelse, IGU.
”Det er ofte syrere, der skal i gang på det danske arbejdsmarked. De kommer ind på en aftalt løn, der er højere end integrationsydelsen, og Aarhus Kommune udformer en uddannelsesplan med en kombination af fagligt indhold og sprogundervisning. Nogle bliver senere ansat som elever med det mål, at de senere kan blive i virksomheden.”
Henrik Flugt beskriver ordningen som en succesfuld. Virksomheden får tilført meget engagerede og dygtige medarbejdere, og de nytilkomne i Danmark får en hurtig og god start på arbejdslivet.
True Blue
I foråret 2019 kan danske Fragtmænd fejre 10 års jubilæum i Årslev. Virksomheden var blandt de første, der indtog det nye logistikcenter. Og siden er flere lignende virksomheder fulgt efter.
”Jo flere, jo bedre! Vi har nogle af de samme udfordringer og forsøger at tiltrække den samme type medarbejdere. Jeg tror, det er en fordel for alle, at vi ligger tæt på hinanden”, siger Henrik Flugt.
Danske Fragtmænd ejes af vognmændene selv. Også i denne branche har været gennem opkøb og koncentration, så mens der for nogle år siden var 150 ejere, udgøres ejerkredsen nu af 41 vognmandsvirksomheder fra hele Danmark.
Selvom der er hård konkurrence på fragt-markedet, klarer fragtmændene med de lyseblå lastbiler sig stadig glimrende.
”Vores fordel er, at vi kommer over hele landet. Vi kommer så tit og så præcist, at man nærmest kan stille uret efter det. Vi har mange passionerede chauffører, som er vokset op i den verden og holder meget af den”, siger Henrik Flugt.
Den særlige ånd i virksomheden går internt under navnet ”True Blue”.