Der er forstærkning på vej til Brabrand IF på trænerfronten. Engdalskolen har oprettet et valgfag for trænerspirer. Her i efteråret lærer de, hvordan de får et hold og en træningsøvelse til at fungere. Og efter nytår skal de ud og øve sig som trænerassistenter i en af Brabrand IF´s afdelinger.
Lærer Rasmus Apel kalder gruppen af 7. klasses elever sammen. De har sved på panden og røde kinder efter en god gang boldspil. Nu ved de, hvordan spillet fungerer. Så er det tid til det teoretiske: Hvordan kan spillet fungere endnu bedre? Bør man gøre banen større eller mindre? Flere eller færre spillere? Bør reglerne ændres?
De sætter sig to og to på halgulvet eller tilskuerpladserne og diskuterer engageret, hvad der kan og bør gøres.
”De er enormt gode til at se muligheder og ideer. De er virkelig kreative, så det er nærmest som at trykke på en knap, så går de i gang. Det afgørende her er, at de forstår den måde at tænke på: At der er ret mange muligheder for at ændre på en øvelse for at få den til at fungere bedre”, forklarer lærer Rasmus Apel.
Opfordring fra Henrik Andersen, Brabrand IF
Eleverne er i fuld gang med valgfaget ”Trænerspiren og Idræt”, som blev oprettet før det igangværende skoleår. Det skete på opfordring af en forælder, Henrik Andersen, som er aktiv leder og træner i Brabrand IF´s fodboldafdeling og i flere år har stået bag et hjælpetræner-kursus i foreningens regi. Men hvorfor ikke lægge det ind som et tilbud i folkeskolen?
Lærer Rasmus Apel greb bolden og har i samarbejde med Danske Gymnastik- og Idrætsforeninger (DGI) tilrettelagt forløbet:
1) Selve kursusforløbet ligger som 11 modulers teori og praktik, der skal ruste eleverne til at give sig i kast med opgaven
2) Før jul planlægger eleverne deres første træneropgave, nemlig at stå for idrætsundervisning på skolens 3. årgang – med lærerne som back-up.
3) Efter jul skal de i praktik som idræts-undervisere på 3. årgang
4) Desuden skal de også i 10 timers praktik på et hold i svømning, tennis, håndbold, fodbold eller en anden idrætsgren
Omkring en tredjedel af 7. klasses-gruppen var allerede engageret i træner-arbejde, før de begyndte på valgfaget. Men nu får de papir på, at de kan noget: Gennemfører de forløbet, får de et certifikat som ”trænerspirer” og er klar til for alvor at kaste sig ud i trænergerningen.
Idræt er blevet seriøst i skolen
”I de sidste 5 år har idrætsfaget ændret sig radikalt – primært i udskolingen. Der er kommet noget mere seriøst ind. En klarere sammenhæng mellem teori og praksis”, forklarer Rasmus Apel.
Fokus på relationer mellem børnene
Naturligvis fylder teorien endnu mere her på valgfaget. De unge skal klædes på til at kunne træffe beslutninger, sådan at træningen fungerer bedst muligt.
”Vi tager en masse stop i spillet og taler om, hvilke muligheder der er for at ændre på det. For eksempel høvdingebold. De får en erkendelse af, hvad formålet med spillet er. ”Okay, det fungerer ikke i forhold til den børneflok, jeg har. Hvad kan jeg gøre?””
Eleverne opdager, at det at være træner handler om meget andet end selve aktiviteten. De lærer at se på relationerne mellem børnene. Har de det godt sammen? Er der nogle, der dominerer, og andre der ikke rigtig får lov at komme til fadet?
Desuden lærer de at se på børnene som enkeltindivider. Hvordan klarer de sig? Skal nogen udfordres mere – eller mindre?
”De skal lige omstille sig til, at de ikke selv kun er opslugt af spillet. De skal have en anden kasket på. De er efterhånden ved at forstå det, og de fleste synes faktisk, det er ret spændende!”
“Jeg vil gerne blive god til at lære fra mig”
Vi har talt med fire af eleverne på holdet om, hvorfor de har tilmeldt sig valgholdet, og hvad de håber at få ud af det.
Hjalte Kjerrumgaard Thygesen, 13, 7.a
Jeg kan godt li´ at dyrke sport og være fysisk aktiv, så jeg tænkte, at det kunne være sjovt at prøve. Jeg har tidligere i skolen prøvet at være træner for nogle af de mindre elever, og det var virkelig sjovt. Jeg dyrker selv håndbold, og når jeg bliver lidt ældre, håber jeg, at jeg kan tjene nogle lommepenge ved at være træner for et hold her i Brabrandhallen.
Ida Uggerhøj, 13, 7.a
Jeg er ret sportsinteresseret, og så vil jeg gerne have uddannelsen og ud at prøve det af i en praktikplads. Jeg spiller selv fodbold og starter nu på fredag som hjælpetræner for et hold 9-10-årige fodboldpiger. Jeg er glad for at få indblik i, hvordan det er at være træner for en gruppe børn i en sport, jeg selv godt kan li´.
Ane Forsberg, 13, 7.d
Jeg synes, det må være sjovt at være træner, og jeg skal selv starte som hjælpetræner for et springhold for 3.-5. klasse i gymnastikafdelingen i Brabrand IF. Jeg vil gerne blive god til at lære fra mig. Når man selv bliver for gammel til at gå til gymnastik, vil det være sjovt stadig at kunne være med på den måde. Jeg kan godt li´ at lære nogen noget, og jeg håber at blive god til det.
Emil Holm Hansen, 13, 7.a
Jeg spiller selv håndbold, og sidste år var vi nogle stykker, som skulle træne et u8-hold. Det var lidt svært, når over 30 u8-drenge bare løb rundt i hallen og ikke hørte efter, hvad vi sagde til dem. Jeg vil rigtig gerne lære, hvad der skal til at forklare øvelserne, så de forstår det. Måske skal man sige det flere gange. Og så lærer vi også at kunne ændre på tingene, når vi står midt i det.