Sødalskolen har i løbet af de seneste uger fået helt ny ledelse. 39-årige Irina Frello Hansen er konstitueret i stillingen som skoleleder, mens Anne Brøns Kruse er indsat som konstitueret viceskoleleder. Sammen med indskolingsleder Simon Frank Nielsen udgør de ledelsen frem til efteråret, hvor de to stillinger bliver slået op.
Mens hverdagen fortsætter som hidtil i klasselokalerne, er meget forandret på i ledelsen af Sødalskolen, som for nylig uden varsel sagde farvel til skoleleder Karen Henriette Jessen. Viceskoleleder Mikkel Holm er ligeledes fratrådt med kort varsel.
Ny konstitueret skoleleder er 39-årige Irina Frello Hansen, som var viceskoleleder på Læssøesgades Skole, da hun i slutningen af marts blev spurgt, om hun var interesseret i at blive midlertidig skoleleder på Sødalskolen. Og det sagde hun ja til.
”I første omgang skal jeg være med til at passe godt på skolen og de børn og voksne, som er en del af den. At sikre stabilitet i hverdagen med et godt arbejdsmiljø for medarbejderne og en god undervisning for eleverne er klart den primære opgave, når man er konstitueret leder,” siger Irina Frello Hansen, som er blevet taget godt imod af både personale, børn og skolebestyrelse.
”Skolen har en aktiv skolebestyrelse, der er meget optaget af at skabe en rigtig god skole for distriktets børn. Jeg har mødt meget engagerede medlemmer af skolebestyrelsen, og jeg tror også på, at vi sammen kan skabe en positiv udvikling,” siger den nye skoleleder, som blev færdiguddannet i 2008 og i en årrække var lærer på Skåde Skole, før hun kom til Læssøesgades Skole. Her har hun været pædagogisk leder siden 2018.
”Når man kommer til et nyt sted, er det vigtigt først at stikke fingeren i jorden. Det vigtigste for mig lige nu er at lære personalet godt at kende. Min oplevelse er klart, at alle – også forældre og skolebestyrelse – har et fælles mål om at blive ved med at arbejde for at udvikle skolen i en positiv retning,” siger den nye skoleleder, som betegner sin ledelsesstil som meget involverende.
”Jeg synes, Sødalskolen er et rigtig dejligt sted at være, og jeg møder en masse nysgerrige søde børn, som hilser på gangene og spørger, om jeg er den nye skoleleder.”
Den travleste tid på året
Her og nu venter der den nye skoleledelse en del opgaver med at få afsluttet det nuværende skoleår og få planlagt det kommende års arbejde.
”Den her tid på året er den travleste tid for alle skoler. Vi skal snart sige farvel til vores 9. klasse og gøre klar til ny 0. klasse. Og vi skal planlægge et nyt skoleår, fordele opgaver og lægge et nyt skema,” siger den nye skoleleder, som også på Læssøesgades Skole har været med til at løse den altid komplekse opgave.
”Medarbejderne ved godt, at vi står i en særlig situation, fordi det er denne her tid på skoleåret. Det er en opgave, vi skal løse sammen, og det er for alle det, der er vigtigst nu og her.”
Samtidig lægger hun ikke skjul på, at der er en række opgaver, skolens nye ledelse også er nødt til straks at tage hånd om.
”Det er klart, at når der sker nogle skift, vil der være en oplevelse af mindre stabilitet. Og jeg kan godt forstå, at nogle forældre kan blive usikre på, hvad det betyder for deres eget barn,” siger hun.
Tillid er afgørende
Det handler for den nye skoleleder om at understøtte skolens personale i deres samarbejde med forældrene om at afklare de konkrete bekymringer, man har for sit barn. Det vigtigste for hende er, at alle nu oplever en rolig og stabil hverdag på skolen.
Hun er bevidst om, at det er centralt, at der er tillid til skolens ledelse:
”Det afgøres især i mødet med den enkelte forælder, og derfor vil jeg i størst muligt omfang vil sørge for at være synlig på skolen, f.eks. til forældremøder, til skolefest og andre arrangementer. Selvfølgelig er det ikke mig, man har det primære samarbejde med, men forældrene kan så få et indtryk af, hvem der er skolens ledelse, og vi kan få afklaret eventuelle misforståelser.”
Flere initiativer er for nylig sat i værk. Blandt andet bliver der gjort en særlig indsats i frikvartererne, hvor der vil være flere voksne i skolegården og på legepladsen. De hjælper eleverne med at igangsætte aktiviteter, så de har noget spændende at tage sig til i pauserne, hvilket hjælpe med at forebygge mod konflikter.
”Det fortsætter vi med, for har vist sig at have en god effekt. Det er et pædagogisk tiltag, der er med til at give en god og tryg skoledag.”
Mange engagerede lærere
Flere erfarne medarbejdere har det seneste halve år forladt skolen, men Irina Frello Hansen understreger, at årsagen til opsigelserne har været, at de nu tidligere medarbejdere alle har søgt nye udfordringer, blandt andet i lederstillinger, og at skiftene tilfældigvis er faldet tidsmæssigt sammen.
Hun vurderer, at skolen ikke nu og her har brug for at ansætte nye medarbejdere – ud over at man lige nu mangler en tysklærer. Nogle klasser bliver efter sommerferien lagt sammen, og det betyder, at der bliver brug for lidt færre medarbejdere end tidligere.
”Sødalskolen er fortsat kendetegnet ved et stort antal engagerede lærere, som har været her rigtig længe, fordi det er en skole, man er glad for at være på. Det er tegn på, at der er noget godt her, som vi kan bygge videre på.”
Børn gør det rigtige hvis de kan
Hun fortæller om sit grundlæggende børnesyn, at børn i udgangspunktet gør det rigtige, hvis de kan. Og hvis nogle børn har det svært, skal de voksne forsøge at hjælpe dem. Her har nogle børn brug for mere hjælp end andre.
”Det ser vi på alle skoler i Aarhus. Når der opstår konflikter, skal vi selvfølgelig håndtere dem – og samtidig interessere os for, hvorfor de opstår. Grundlæggende ønsker alle børn at indgå i fælleskabet. Så hvis nogen har svært ved det, skal vi forsøge at finde ud af hvorfor, og det skal naturligvis ske i et samarbejde med forældrene. Det er noget, jeg også tidligere har arbejdet rigtig meget med.”
Hun understreger, at det i udgangspunktet er lærerne og pædagogerne, som har kompetencerne til at tage sig af den type udfordringer.
”Ledelsens opgave er at give faglig sparring til personalet og forholde sig til, hvordan vi som skole bruger ressourcerne bedst muligt, og om det er nødvendigt at flytte rundt på nogle af dem.”
Ud over Irina Frello Hansen udgøres skolens ledelse nu af Anne Brøns Kruse, som er ny konstitueret viceskoleleder. Hun har de sidste fire år været læringspartner i Børn og Unge–forvaltningen, hvor hun har arbejdet med at etablere stærkere læringsfællesskaber.
Den tredje person i skolens ledelse er Simon Frank Nielsen, som er leder af indskolingen og skolens SFO.
Stillingen som skoleleder bliver slået op efter sommerferien.
Læs også:
Skoleleder på Sødalskolen Karen Henriette Jessen er pludseligt fratrådt