Børn og Unge-rådmand Thomas Medom har besluttet, at den nye skole i Gellerup skal være en profilskole baseret på projekt- og undersøgelsesorienteret undervisning. Skolens pædagogiske grundlag præsenteres på et åbent møde i Gellerup d. 16. maj.
Forleden blev Børn og Unge-udvalget i Aarhus Kommune præsenteret for de første bud på, hvordan den kommende nye skole i Gellerup kan blive attraktiv for familier, som overvejer at flytte til lokalområdet.
Skolens profil skal bidrage til en tydelig historiefortælling om et nyt Gellerup, der kan indvirke positivt på bosætning, og sådan at skolen vælges til af de lokale, ressourcestærke forældre, skriver Børn og Unge i oplægget. Kun 20 procent af de nuværende beboere har valgt den lokale folkeskole til.
Børn og Unge har været i gang med en grundig analyse af de resultater, forskellige profilskoler har opnået. Og forvaltningen peger på, at en bred pædagogisk profil med en projektbaseret og undersøgelsesorienteret undervisning vil være den rigtige løsning for det kommende skole- og fritidstilbud.
Det betyder samtidig et fravalg af en fagligt smal profil med for eksempel en idrætslinje eller musiklinje.
”De smalle faglige linjer kan tiltrække elever fra andre skoledistrikter og skabe gode faglige resultater i gennemsnit, men de gode faglige resultater genereres af elever på linjerne – og ikke af eleverne generelt. Det vurderes derfor ikke, at denne type profil – i samme udstrækning – vil kunne bidrage til at løfte den politiske målsætning om at udgøre den attraktive lokale skole,” skriver Børn og Unge.
Tydelig profil for hele skolen
En bred pædagogiske profil vil favne alle elever på skolen og derved bidrage til at skabe en attraktiv skole, der kan give børn i Gellerup-området samme muligheder for at klare sig godt, som øvrige børn i Aarhus, konkluderer forvaltningen:
”En undersøgelsesorienteret undervisning har vist en markant evne til både at løfte eleverne fagligt og styrke deres trivsel og engagement. Profilen har desuden en særlig evne til at mindske den sociale baggrunds betydning for elevernes læring særligt i dansk.”
Den type undervisning er kendetegnet ved at være bygget op omkring de samme pædagogiske komponenter på tværs af klasser og klassetrin, så der skabes en tydelig pædagogisk profil for hele skolen og fritidstilbuddet.
Især har en netop offentliggjort forskningsrapport om projektet Kvalitet i Dansk og Matematik (KiDM) overbevist Aarhus Kommune om, at en undersøgelsesorienteret tilgang kan have ganske stor effekt for både elever og lærere.
I de kommende måneder fortsætter arbejdet med at beskrive profilen for den nye skole og fritidscenter. I arbejdet deltager blandt andre skoleleder Helle Mønster, Ellehøjskolen, og fritids- og ungdomsskoleleder Anders Glahn.
Planen er, at den kommende skoles profil vil kunne præsenteres bredt i lokalområdet ved et åbent møde i Gellerup d. 16. maj.