
Kort før jul trådte en ny buskøreplan i kraft. Til stor skuffelse for borgere i det nordvestlige Brabrand sender den nye plan fortsat ”deres” busrute 15 i en stor bue uden om City Vest. Brabrand-borger har et forslag til en ny linjeføring, der vil betyde, at linje 15 igen vil kunne køre tæt forbi City Vest.
Der var ingen julegaver til Brabrand, da Midttrafik d. 17. december gik over til den nye buskøreplan. På trods af mange henvendelser i form af læserbreve og direkte breve til forvaltningen og daværende rådmand Kristian Würtz med ønsker om at få linje 15 til at køre forbi City Vest, skete det ikke.
Jørgen Sørensen, Helenelyst, er en af de borgere, som mest ihærdigt har arbejdet på at få administration og politikere i tale. Skuffelsen over, at politikerne heller ikke den gang har lyttet, blev ekstra stor, da han så den nye rute 22, der skal betjene Toveshøj.
”Argumentet for at linje 15 absolut skulle køre ad Edwin Rahrs Vej var, at den skulle betjene Toveshøj. Men med den nye busrute 22, der netop kører til Toveshøj, kan linje 15 uden problemer føres tilbage til at køre forbi City Vest ad Sigridsvej”, siger Jørgen Sørensen.
Han forklarer, at det har stor betydning for borgerne i den nordvestlige del af Brabrand, at de har en direkte forbindelse til City Vest:
”City Vest er lokalområdets indkøbscenter med supermarkeder og specialbutikker, men også med mange servicefunktioner, bl.a. læger, tandlæger, speciallæger, apotek, bibliotek og posthus. Det betyder, at mange har naturlige og nødvendige ærinder dér”, forklarer han.
Enkelt at forbedre planen
I dag kører linje 15 fra Helenelyst ad Langdalsvej, J.P. Larsens Vej, Hejredalsvej, Edwin Rahrs Vej og Gudrunsvej – og kører på den måde i en bue nord om Gellerupparken i mindst en halv kilometers afstand fra City Vest.
Det betyder, at folk med ærinde dér er nødt til at skifte til linje 4A på hjørnet af Hejredalsvej for at nå frem til City Vest. Ikke umuligt, men besværligt hvis man er ældre eller gangbesværet.
Jørgen Sørensen understreger, at det meget enkelt lader sig gøre at justere planen, sådan at linje 15 kører lige forbi City Vest. Det kræver bare, at 15´eren og 22´eren så at sige ”bytter plads”, så 15´eren som tidligere kører ned ad Sigridsvej og hen forbi nordsiden af City Vest.
I dag kører 22´eren ad Sigridsvej. Jørgen Sørensen foreslår, at den nye busrute i stedet kører op ad Gudrunsvej og rundt om Toveshøj. Så lider ingen skade ved ændringen. Men borgerne i Helenelyst og resten af Brabrand nord for Silkeborgvej får en stor forbedring.


Politikerne diskuterede forskellige løsninger i Gellerup
Vores Brabrand har forelagt forslaget for Rigmor Korsgaard, som er trafikplanlægningschef i Aarhus Kommune. Hun er hermed fagligt ansvarlig for, hvordan bybusserne kører.
Hun henviser til, at den nye buskøreplan netop er trådt i kraft, og at det ikke er så lige til at ændre på planen, da den er vedtaget i byrådet som en samlet pakke.
”Specielt linjeføringen i Gellerup gik politikerne meget ind i og diskuterede forskellige alternativer. Nogle politikere ville gerne have haft linje 15 ned omkring City Vest. Men sådan blev det altså ikke”, siger Rigmor Korsgaard.
Til argumentet om at linje 22 nu betjener Toveshøj, og at linje 15 derfor ikke længere behøver at køre ad Edwin Rahrs Vej, siger hun, at linje 15 kører to gange i timen mod 22´erens ene gang i timen.
”Så der er mange mennesker i Toveshøj, der vil blive kede af en sådan ændring”, siger hun.
”Det svære ved bustrafik er jo, at man ofte tager noget et sted fra, når man laver en ændring. Det er svært at stille alle tilfreds.”
Hun regner med, at den nye busruteplan skal evalueres i løbet af et par år. Så er der igen mulighed for at komme med nye argumenter og forslag.