Naturcenter Sølyst ligger i naturskønne omgivelser for enden af Louisevej og er en oase for mange daginstitutioner og og skoler i lokalområdet. Men til efteråret risikerer idyllen at forsvinde i støv og støj. Banedanmark ønsker at anlægge en sporarbejdsplads på en af naturcentrets marker.
Togstrækningen mellem Aarhus og Aalborg skal elektrificeres og opgraderes, så toget kan køre op til 200 km/t. Målet er, at DSB kan skære 20 minutter af rejsetiden, så man kan komme mellem de to byer på en time.
Det betyder, at kurver skal justeres og stabiliseres, og banen skal tilpasses den højere hastighed. Det arbejde skal Banedanmark i gang med i efteråret 2020, og man har udset sig det idylliske område ved Sølyst som sporarbejdsplads. Helt konkret vil Banedanmark omdanne en af markerne langs alléen ned mod Sølyst til en plads, hvor man blandt andet vil anbringe overskydende grus og jord.
En stor del af arbejdet skal laves, mens sporet er spærret for togtrafik. Derfor er der en meget stram tidsplan, og det vil betyde, at der i perioder kan arbejdes hele døgnet, skriver rådgivningsvirksomheden Sweco på vegne af Banedanmark:
“Det må forventes, at der periodevis kan ske overskridelse af de vejledende grænseværdier i forbindelse med særligt støjende aktiviteter på pladsen.”
Bekymring på Rørsangervej
Aarhus Kommune har sendt Banedanmarks plan i høring, og den høring har beboerne på Rørsangervej reageret på. De er naboer til Sølyst og har stillet en række kritiske spørgsmål til Aarhus Kommune.
Beboerne på Rørsangervej er bekymrede – både for deres egen fred og ro og for Sølyst som fristed, der dagligt anvendes af mange vuggestuer, børneinstitutioner og skoler. De undrer sig over, at Banedanmark på hele strækningen fra Aarhus til Langå har udset sig netop Sølyst som deres primære arbejdsplads.
”Vores entydige anbefaling til høringsmaterialet er, at man bør placere et arbejde af denne karakter i landområde og ikke i byen, hvor det i den grad vil genere beboer, skoler, institutioner, kolonihaver og besøgende på Sølyst”, skriver Ole Jeppesen på vegne af ejerlavet på Rørsangervej.
De hæfter sig ved, at der i høringsmaterialet står, at ”der vil periodevis kunne foregå arbejde hele døgnet”:
”Alle har brug for ro og for at hvile sig – det gælder også beboerne på Rørsangervej og naturen omkring Sølyst – og at arbejdet skal pågå i døgndrift, er ikke acceptabelt,” skriver de
Spørgsmål om støjgener
Banedanmark advarer om, at ”det må forventes, at der periodevis kan ske overskridelse af grænseværdier i forbindelse med særligt støjende aktiviteter på pladsen,” og det får naboerne til at stille flere spørgsmål om planerne:
- Hvordan vil man konkret minimere støjgener via afskærmning, opbygning af lukkede værksteder mv.?
- Hvad er et acceptabelt støjniveau for naboer under disse omstændigheder?
Naboerne peger på, ”at Sølyst er en lille naturoase i det bytætte Brabrand og Gellerup. Området er kendetegnet ved en vild natur med mange fuglearter, dyr og en stor flora herunder fredede orkidéer.”
De spørger derfor, hvilke konsekvenser for naturen man forventer, at arbejdet vil få, både mens det står på, og når det er færdigt.
I morgen, tirsdag, er der frist for indsendelse af høringssvar, hvis man har bemærkninger til placeringen af sporarbejdspladsen ved Sølyst. Høringssvar skal indsendes til Byggeri på mailadressen byggesag@mtm.aarhus.dk