Flere tusinde beboere i Brabrand har helt uventet fået besked på, at de inden 1. december skal tage stilling til, hvem der fremover skal levere internet og tv. Antenneforeningen Aarhus har opsagt aftalen med Stofa og tilbyder nu helt nye leverandører. Her får du et overblik over mulighederne.
Allerede 1. december slukker Stofa for internetforbindelsen og tv-pakken for alle medlemmer af Antenneforeningen Aarhus. Dem er der mange af i Brabrand, og man kan hos mange beboere mærke uroen og ubehaget.
I årevis har ordningen for de fleste kørt upåklageligt – og pludselig skal man i gang med at afmontere og returnere kabelmodem og smartbokse til Stofa. Og ikke mindst: Man skal engagere sig i at bestille og modtage et nyt modem til internet og bestille nye tv-pakker.
Det er konsekvensen af, at Aarhus Antenneforening i 2020 opsagde aftalen med Stofa og overtager hele nettet fra 1. december 2022.
”Vi har haft det ønske, at der skulle være større valgfrihed om tv-pakkerne og mere konkurrence om prisen på internet,” siger Jesper Pedersen, formand for Antenneforeningen Aarhus til Stiften.
Forvirringen opstår ved, at nogle beboere i Brabrand er kunder direkte hos Stofa – uden om Antenneforeningen Aarhus – og de berøres ikke af opsigelsen. Vi har spurgt hos Stofa, hvordan man kan vide, om man er omfattet af opsigelsen.
”Vi har sendt et brev ud til samtlige af de kunder, der bliver påvirket, og som vi er nødt til at opsige. Så udgangspunktet er, at du har modtaget et brev, hvis du er påvirket,” svarer kommunikationspartner Anne Bregendahl Laursen fra Norlys, der ejer Stofa.
I boligforeninger kan situationen være en anden. I Brabrand Boligforening ejer nogle afdelinger selv deres net, mens afdelingerne Voldbækshave, Hasselager og Valdemars Have har været en del af Antenneforeningen Aarhus, og her skal beboerne ligeledes tage stilling til ny leverandør.
Skal tage aktivt stilling
Som afløser for Stofa har Aarhus Antenneforening oprettet Vios, som antenneforeningen kalder et “medlemskoncept”, der kan levere internet og tv-pakker. I virkeligheden står det TDC-ejede YouSee bag det nye tilbud om internet og tv-pakker til medlemmerne. Begge dele leveres gennem det eksisterende kabelnet, som Aarhus Antenneforening nu overtager.
Alternativt kan man købe internet-forbindelsen via selskabet Fastspeed, der i forvejen leverer internetforbindelser rundt om i Danmark. I denne løsning køber man sin tv-pakke som streaming. Her henter man altså sit tv-signal via internettet og ikke via kabel.
Men mange beboere i Brabrand har endnu en mulighed: Energiselskabet Aura har gennem flere år nedgravet fiberkabler mange steder i Brabrand og tilbyder via Aura Fiber i samarbejde med selskabet Waoo ligeledes internetforbindelse, telefoni og tv-løsninger.
Hos Aura Fiber betegner chef for Forretningsudvikling og Salg/Marketing Jacob Immersen, udviklingen som lettere kaotisk. Pludselig skal i alt 40.000 medlemmer af Antenneforeningen Aarhus aktivt tage stilling til, hvem der nu skal levere deres internet- og tv-signaler.
”Vi har hos Aura et ønske om at få lagt fiberkabler ud til alle vores ca. 115.000 andelshavere i hele vores forsyningsområde, og det er vi kommet rigtig langt med. Langt de fleste i Brabrand-området for eksempel har nu direkte adgang til vores fiberkabler,” siger Jacob Immersen.
Internet i flere hastigheder
Han anbefaler, at man som borger klikker på dette link og taster sin adresse ind. Så kan man se, om man kan vælge Aura Fiber på sin adresse – enten med få dages leveringstid, hvis der er etableret en fiberboks i husstanden, eller via eftertilslutning, hvor Aura graver en stikledning ind fra fiberkablet i vejen.
”Det kan normalt ske inden for ca. én måned, men med den travlhed, der er lige nu, har vi udfordringer med at indfri dette. Men tag kontakt til os, så vender vi hurtigts muligt tilbage. Der kan gå lidt tid, da vi har meget travlt grundet den store efterspørgsel”, siger Jacob Immersen.
Aura Fiber tilbyder som Vios flere mulige internet-hastigheder, afhængig af hvad familien har brug for.
”For nogle familier vil 300/300 Mbits være nok, men hvis man er flere i husstanden gamer og streamer film samtidig, kan man nok med fordel vælge 1000/1000 Mbits-løsningen. Det er også den, vi sælger flest af,” siger han.
Ud over de to primære produkter – 300/300 Mbits og 1000/1000 Mbits – fremhæver han endnu et ”lavprisprodukt” fra Aura Fiber: En 1000/1000 Mbits-løsning til 299,- om måneden.
”Det henvender sig til et segment, som har højere teknisk viden og ønske om selv at varetage en række ting vi ellers forestår. Dette er blandt andet at der ikke medfølger router og telefon-support med i prisen. Kunden køber selv en router. Eventuel behov for support foregår kun via email., siger han.
Tag disse tre faktorer i betragtning
Jacob Immersen erkender, at markedet med de mange forskellige løsninger kan være svært at gennemskue. Han understreger, at de angivne priser gælder individuelle kunder. Hvis man har husstand i en forening, kan prisen være betydeligt lavere.
Han opfordrer til, at man tager følgende tre faktorer i betragtning, inden man træffer sit valg:
- Hastigheden – både download og opload hastighed
- Kundeservice: Hvor let er det at komme i kontakt med udbyder, hvis man oplever problemer?
- Stabilitet: Hvor stabilt er net-forbindelsen?
Ud over de allerede nævnte udbydere er der måske endnu en løsning – at man fortsætter som kunde hos Stofa. Vi har spurgt kommunikationspartner Anne Bregendahl Laursen, Norlys, om det er en mulighed?
”De opsagte kunder kan vi desværre ikke tilbyde en Stofa-løsning, da antenneforeningen pr. 1. december overtager og ejer nettet, og det herefter er dem der alene beslutter, hvem der må være udbyder på det. Her har de valgt andre udbydere end Stofa, på trods af, at vi gerne vil forblive udbyder på nettet på lige fod med de nye udbydere, så kunderne selv har mulighed for at tage et valg om, hvem de ønsker som tv og internet udbyder fremadrettet,” svarer hun.